Av og Til

6 gode grunner til å ta en «hvit» måned

Nytt år, nye muligheter! Mange starter året med å kutte ned alkoholbruken. Det er flere gode grunner til å drikke mindre i januar. Her er seks av dem.

«Dry january» er stort i England og i fjor deltok hele 50 000 briter på kampanjen som handler om å ikke drikke i årets første måned. Også i Norge er det mange som kutter ned på alkoholen etter en fuktig desember.

Om man skal sikre bedre helse har hvit måned alene liten effekt. Det viktigeste er å sikre et lavere alkoholforbruk over tid. En edru måned har også lite for seg, dersom målet er å «rense» kroppen for alkohol eller andre ting. Kroppen renser seg normalt selv innen 24 timer etter at du har drukket.

Likevel er det flere fordeler med å kutte ned på alkohol i januar:

  1. Start året med gode vaner
    Ved og ikke drikke en måned får man et mer bevisst forhold til egen alkoholbruk. Man blir kanskje tvunget til å stoppe opp og tenke gjennom hvorfor man alltid tar seg det glasset eller fem om fredagskvelden. Man blir også mer oppmerksom på når og hvorfor man velger å drikke. En hvit måned er i hele tatt en god måte å la seg inspirere til et lavere forbruk. Et lavere forbruk over tid vil ha en rekke positive helseeffekter, som mindre risiko for kreft, hjerte- og karsykdommer, skader på en rekke indre organer, diabetes og kreft. Les mer om alkohol og kroppen din her
  2. Bedre immunforsvar
    Immunforsvaret ditt svekkes av å drikke alkohol. Forskning viser at kroppen er mer utsatt for sykdom et helt døgn etter alkoholinntak. Derfor kan hvit måned gi bedre generell helse. Dette er noe de fleste av oss kan nyte godt av midtvinters.
  3. Trening
    Mange har mer trening som nyttårsforsett. Hvis du er en av dem er det spesielt lurt å tenke gjennnom alkoholvanene. Dehydrering, dårligere balanse og koordinasjon, svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne og høyere hvilepuls er noen av alkoholens negative effekter som kan sitte i selv om alkoholen er ute av kroppen. Den fysiske prestasjonsevnen kan i visse tilfeller være nedsatt i mer enn 60 timer etter at man har drukket. Det kan også være lurt å tenke på at helsegevinsten av treningen kan bli redusert dersom du drikker rett etter en treningsøkt.
  4. Vektnedgang
    Det er vanlig å kunne spore en viss vektnedgang hos mennesker som gjennomfører hvit måned. Dette forutsetter selvsagt at man ikke bytter ut alkoholen med snacks eller godteri. En flaske vin inneholder så mye som 500-600 kcal.En hvit måned vil dermed gi om lag 600 kalorier mindre i uka, om man tar utgangspunkt i at det drikkes i overkant av en flaske vin i snitt per person per uke. Øl har noe mindre kalorier per milliliter, men man drikker gjerne til gjengjeld mer. En halvliter pils er om lag 200 kalorier. Her er noen eksempler på hvor stor treningsinnsats en gjennomsnittsperson må bruke for å forbrenne alkohol:
  • 1 halvliter pils = 20 min jogging eller rask sykling
  • 2 glass vin = 40 min rolig sykling eller 15 min aerobics
  • 1 sixpack med pils = 1 time trappeløping eller 1 time og 45 min rask sykling
  • 1 Margarita = 1 time aerobics eller litt over 2 timer og 30 min gåtur

Mer om alkohol og kalorier finner du her.

  1. Bedre søvn
    Dessverre er det en relativt utbredt oppfatning at alkohol gir bedre søvn. Hvor mange av oss har ikke hørt utsagn som «jeg tar meg gjerne litt vin, for da slapper jeg så godt av til kvelden.»Og ja, når du drikker så kan du kjenne på døsigheten, og innsovningen kommer kanskje raskere. Men alkohol kan virke motsatt inn på selve søvnkvaliteten. Du våkner kanskje opp oftere i løpet av natten, og du kan ha vanskeligere for å sovne igjen Alkohol påvirker REM-søvnen; det stadiet av søvnen som er viktig for at vi skal føle oss opplagt neste dag. Selv om man kan tro at man har hatt en god natt søvn, så våkner man uten å være helt uthvilt.
  2. Bedre økonomi
    Alkohol er dyrt. Dersom man kutter ned vil man kunne spare penger som man kan bruke på andre ting. Om man regner forbruket i vinflasker kan man regne med at nordmenn årlig bruker 8844 kroner i året på alkohol (66 flasker x 134 kroner = 8844 kroner). Drikker du ute på byen blir det enda dyrere. Pengene du sparer kan du bruke på noe annet hyggelig.  Les mer: I 2015 kjøpte hver av oss alkohol tilsvarende 66 flasker vin eller 265 halvlitere øl.

Selv om det er det du drikker resten av årets måneder som er viktigst for helsen er det altså gode grunner for å kutte ned i januar.

Lykke til!