Drikker jeg for mye?

Har du en følelse av at du drikker mer enn før? Det er viktig å være bevisst sitt eget forhold til alkohol.

Spør deg selv hvor mye du drikker. Hvor på skalaen er du i forhold til venner og familie og i forhold til livssituasjonen din? Tar du et glass for smakens skyld eller som del av noe sosialt? Eller har du kanskje begynt å ta deg et glass både før, under og etter middag for å slappe bedre av? Kanskje er du i en tung periode akkurat nå og tenker at du fortjener eller trenger et ekstra glass?

Hvor alvorlig tror du drikkingen din er?


Det krever mot å innse at man drikker for mye. Og det finnes hjelp! Vi anbefaler at du tar kontakt med fastlegen din, som vil kunne hjelpe deg videre. Du kan også ringe Rustelefonen på 915 08588.


Vi anbefaler at du snakker med noen du stoler på. Del bekymringen din, og fortell hva du føler. Om du ønsker hjelp anbefaler vi at du tar kontakt med fastlegen din eller med Rustelefonen på 915 08588. Du kan også lese mer om hvor grensen går, og hva myndighetene anbefaler når det kommer til alkohol.


Råd for å ta kontroll over drikkingen:

  • Få oversikt over hvor mye og hvordan du drikker.
  • Følg hverdagsrutiner som å legge deg og stå opp til faste tider. Ha rutiner for å være i fysisk aktivitet.
  • Vanskelig å si nei? Vær sosial uten alkohol og unngå drikkesituasjoner i perioder du føler deg sårbar.
  • Tenk på om og hvor mye du vil drikke, før du skal i sosialt lag.
  • Ikke belønn eller trøst deg selv med alkohol. Reflekter over hvilke ting som får deg til å føle deg bra.
  • Bestem deg for noen rammer, for eksempel at du vil ha flere kvelder uten alkohol enn med, eller prøv en «hvit måned».
  • Allier deg med noen, det er alltid godt å ha noen å støtte seg på når man skal legge om vaner.

Fortell noen du stoler på at du sliter, og snakk ut om det. Det er lettere å drikke mindre hvis de rundt deg vet at det har blitt litt for mye, litt for ofte i det siste. Gjør heller noe hyggelig sammen som ikke inkluderer alkohol.

Det finnes hjelp!

Vi anbefaler at du snakker med noen du stoler på om det du opplever som vanskelig. Det kan være første steg til en bedre hverdag for deg og dine. Her er noen vi anbefaler å snakke med:

  • Fastlegen din

    Om du opplever at alkoholen er i ferd med å ta overhånd, kan det være lurt å snakke med fastlegen din, eller andre du stoler på. Les mer her.

  • Rustelefonen

    På Rustelefonen 915 08588 kan man få svar på alle spørsmål om alkohol og rus. Her kan man også chatte eller sende inn spørsmål.

  • Kirkens SOS

    Ved å ringe Kirkens SOS på 22 40 00 40 kan du snakke med noen om det du skulle ønske. Tjenesten er døgnåpen. Her kan man også chatte eller skrive inn melding.

  • Mental helses hjelpetelefon

    Mental Helse har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke med på 116 123 eller mentalhelse.no. Fra utlandet må du ringe +47 91 116 123. 

Drikker en du er glad i for mye?

Hvor går grensen?

– Jeg var overbevist om at barna ville få det bedre uten meg

Var denne siden nyttig for deg?

Takk for svaret ditt!