Ny på sjøen? Dette bør du tenke på

Har du gått til anskaffelse av din første båt, eller har du kanskje planer om å ta båtførerprøven snart? Det er en del ting du burde tenke gjennom før du legger fra kai.

Båtførerprøven

Alle født etter 1. januar 1980 må ha båtførerbeviset for å kunne føre fritidsbåter som 1) er lengre enn åtte meter, eller 2) har en motorkraft på minst 25 hestekrefter. Båtførerprøven er imidlertid nyttig for alle født før den tid, også. Prøven tester dine kunnskaper om alt det teoretiske man må kunne som båtfører. Dette innebærer blant annet navigasjon og kartlesing, lover og regler.

Promillegrense på sjøen

I Norge har vi to ulike promillegrenser for båt. For båter under 15 meter kan du maksimalt ha en promille på 0,8. Det gjelder også små båter, vannskutere og båter uten motor. For større båter og skip er promillegrensen på 0,2. Dette er også viktig å huske på dagen derpå, da promillen henger i en stund etter at du har drukket.

Alkohol har en negativ effekt på egenskaper som er helt nødvendige hvis du skal føre en båt. Konsentrasjon, oppmerksomhet, kritisk sans og reaksjonstid svekkes selv ved forholdsvis lav promille. Hele nettverket av organisasjoner som står bak Klar for sjøen-kampanjen anbefaler derfor at båtfører holder seg helt edru til båten er fortøyd og båtturen er avsluttet.

Redningsvest

Det er påbudt å ha på seg egnet flyteutstyr i fritidsbåter under åtte meter, så lenge båten er i fart og du oppholder deg utendørs. For båter som er større enn åtte meter skal det være egnet flyteutstyr til alle om bord i båten. Dette er båtførers ansvar. Båtfører har også ansvar for at personer under 15 år har på seg flyteutstyr.

Man har ikke tid til å lete fram vester under dekk hvis noe plutselig skjer og du havner i vannet. Vår anbefaling er derfor å ha vesten på underveis, uansett om båten er under eller over åtte meter.

Sjøkart

Det oppdages mange nye, farlige grunner hvert år. Derfor bør du ha oppdaterte sjøkart med på turen. Uansett om du er i kjente farvann eller ei. Selv om sjøkart er tilgjengelig i digital form, bør du ha oppdaterte papirkart om bord som en backup i tilfelle elektronikken skulle svikte. Gjør deg kjent med kartet, men husk å hev blikket og følg med på landskapet og annen båttrafikk.

Fartsgrenser

Som hovedregel heter det at båtførere skal avpasse farten etter forholdene. I tillegg gjelder lokalt fastsatte fartsbegrensninger. Disse bestemmes i hver enkelt kommune og avhenger av farvann og andre lokale forhold. Kartverket har samlet de lokale fartsbestemmelsene på sin nettside.

Annet utstyr

I tillegg til kart og rednings- og flyteutstyr til alle ombord, bør du også ha fortøyningstau, fendere, dregg, båtshake, brannslokningsutstyr og kommunikasjonsutstyr. Dette kan være noe så enkelt som en mobiltelefon eller mer avansert utstyr som maritim VHF. Valget av type kommunikasjonsutstyr kommer an på hvor lang og krevende båttur du skal ut på. Velger du mobiltelefon bør du søke opp dekningskartet til din mobilleverandør i forkant av båtturen, for å se hvor langt ut på havet operatøren har dekning.

Værforbehold

Det er alltid lurt å sjekke værmeldingen før du skal ut på båttur. Er det meldt regn eller mye vind? Dette påvirker båtførerforholdene og hvor vanskelig det vil være å eksempelvis navigere eller legge til med båten.

Godt sjømannskap

Godt sjømannskap omfatter alt som skal til for å ha et godt båtliv, både for seg selv og andre som ferdes på og ved sjøen. Man kan kalle det sunt folkevett på sjøen. Godt sjømannskap krever kunnskap og forståelse om båt- og sjøliv. Kunnskapen kan man tilegne seg, og forståelsen kommer med erfaring. Det er tre hovedpunkter man bør følge: 1) Ta ditt skipperansvar. Ifølge sjøloven har båtfører ansvar for både fartøyets og besetningens sikkerhet. Skipperansvaret er både et juridisk ansvar, og et ansvar som følge av godt sjømannskap. 2) Sett deg inn i lover og regler for adferd på sjøen. Du må kunne lese og forstå sjøkart, og kjenne til sjøveisreglene, spesielt vikepliktsreglene. 3) Vis omtanke og hensyn til andre sjøfarere – spesielt de ”myke” trafikantene: padlere, roere, joller og folk som fisker. Vær bevisst hvordan din adferd påvirker andre på sjøen.

Vikepliktsregler:

  • Du har vikeplikt for båter som kommer fra styrbord (høyre)
  • Du har vikeplikt for båter du innhenter
  • Motorbåter har vikeplikt for seilbåter under seil
  • Fritidsbåter har alltid vikeplikt for nyttefartøyer

Båtetikette

God båtetikette innebærer noen uskrevne regler. En god regel er å sakke ned farten i god tid før du ankommer en marina eller et annet område der mange båter er lagt til kai. Høy hastighet skaper bølger og uro for de som allerede har fortøyd.

Noen ganger er det fullt i havna, og da er vanlig praksis å legge til på utsiden av andre båter (såkalt longside). Gjør da først en vurdering av størrelsen på båten du vil legge deg inntil. Er båten du skal legge til ved betydelig mindre enn din egen båt, anbefales det å bytte plass med den lille båten. Vis også at du fendrer båten din tilstrekkelig i god tid før du skal legge deg inntil en annens båt, så de slipper å bekymre seg for riper eller skader på sin båt.

Når du legger til inntil en annen båt må du som regel tråkke over den innerste båten for å komme seg i land. Da kan det være lurt å spørre eieren av båten hvilket parti de ønsker at du skal gå over på. Mange foretrekker også at du tar av skoene før du trår på båten deres. Tråkk så forsiktig som mulig for å unngå mye bevegelse i båten til naboen, spesielt om natten når de ligger og sover.

Å legge til

Å legge til båten anses som en utfordring for mange nybegynnere på sjøen. Og det er det som er flauest å bomme på for erfarne båtførere. Ta det rolig, ha en plan, ta hensyn til strøm og vind. Les gjerne også våre tips om hvordan du kan legge til.

Ulykker

De aller fleste båtulykker skjer innaskjærs i løpet av sommerhalvåret. Dersom ulykken først skulle være ute, eller du er vitne til at noen andre havner i en båtulykke, kan du ringe politiets nødnummer 112. Du kan også ringe Kystradioen på 120, de vil alarmere Hovedredningssentralen. Har dere VHF om bord kan du påkalle hjelp på kanal 16 (alle som har VHF har lytteplikt).

Og husk…

Båt er en stor maskin på lik linje med biler og andre motorvogner, så det er viktig å alltid respektere fartsgrenser, værforholdene, samt lover og regler når du skal føre båt – både for egen og andres sikkerhet. Er du ny på sjøen, husk at øvelse gjør mester! Lytt til erfarne båtfolk og ta imot hjelp hvis du trenger det. Og sist men ikke minst: nyt båtlivets gleder og vakker norsk natur!