Sove godt til kvelden

Når man blir eldre, forandres ofte søvnmønsteret. Kanskje er du litt bekymret for å ikke få sove om kvelden?

Særlig er det innsovningen som er problemet, men også søvnkvaliteten gjennom natten forandres etter hvert som man blir eldre. Alder er i seg selv en forklaring, men også ytre faktorer kan spille inn, for eksempel at man tar seg en ettermiddagshvil, eller at man er i lite fysisk aktivitet.

Dessverre er det en relativt utbredt oppfatning at alkohol kan hjelpe på søvnen. Hvor mange av oss har ikke hørt utsagn som «jeg tar meg gjerne litt vin, for da slapper jeg så godt av til kvelden.»

Alkohol forstyrrer søvnen
Med en gang du tar deg et glass kan du kjenne på døsigheten, og det er grunnen til at alkohol ofte oppfattes som god hjelp på søvnproblemer. Men alkohol virker litt motsatt inn på selve søvnen.

Det som skjer er at alkohol utløser et beroligende signalstoff i hjernen kalt dopamin. Har du kommet litt opp i årene og opplevd å ligge våken utover natten, så vet du at innsovningen er det man er mest opptatt av når det gjelder søvn, så det er ikke så rart at den umiddelbare døsigheten fra alkohol gir oss inntrykk av at dette hjelper på søvnen.

Men det å sovne på alkohol gir vanligvis dårligere kvalitet på søvnen. Blant annet vil man våkne opp oftere i løpet av natten. Og selv om man kan tro at man har hatt en god natt søvn, så våkner man uten å være uthvilt. Og løsning på søvnunderskuddet er kanskje at man tar seg en liten hvil i løpet av dagen. Som igjen gjør innsovningen vanskeligere. Som igjen gjør at man kanskje tar seg et glass eller to til kvelden. Et stort alkoholforbruk kan føre til enda vanskeligere innsovning, og varige endringer i søvnmønsteret.

Å ta seg et glass kan være fint, men det er ingen grunn til å unne seg det for søvnens skyld.