Er det greit å trene dagen derpå?

Mange lurer på effektene av alkohol på treningen. Svaret avhenger av type trening, og målet med treningen.

Stadig flere trener og jobber målrettet for å nå sine mål. Samtidig oppgir nesten 1 av 3 at de har droppet en treningsøkt fordi de drakk dagen før. Men er det egentlig nødvendig å droppe trening fordi du drakk dagen i forveien? Og hvilken effekt har egentlig alkoholen på treningen?

Er det greit å trene dagen derpå?

Et vanlig spørsmål er om det er lurt å trene dagen etter festen. Det kan du, men med et par forbehold. Kroppen påvirkes nemlig på flere vis som kan være uheldige for treningen din.

Svekker motoriske ferdigheter

Alkohol er et sløvende rusmiddel, og denne virkningen vil være aktiv i kroppen en god stund etter alkoholinntaket. Selv et par glass vil gi svekket reaksjonsevne, koordinasjon, presisjon, balanse og andre motoriske ferdigheter. Dette er spesielt viktig for deg som driver med idretter som ballsport og alpint, der beslutninger må tas raskt og kravet til presisjon og koordinasjon er høyt. Denne effekten øker også risiko for skader. Derfor bør du sørge for å vente med økten til promillen er godt ute av blodet.

For å være på den sikre siden kan det også være lurt å unngå de mest tekniske og krevende idrettsgrenene dagen derpå.

Gir væskemangel

Har du noen gang opplevd at du må hyppigere på toalettet når du drikker? Det er ikke innbilning, for alkohol gir nemlig økt urinproduksjon, noe som påvirker væskebalansen i kroppen. Om du ikke klarer å gjenopprette væskebalansen vil det kunne redusere prestasjonen neste treningsøkt.

Er du veldig dehydrert kan det være helseskadelig å trene eller konkurrere, spesielt i varmt klima. Grunnen er at en kropp med væskemangel har nedsatt mulighet for å regulere egen temperatur, noe som gir fare for overoppheting. Det er altså viktig å få i seg nok væske dagen etter alkoholinntak, og dette gjelder spesielt dersom du skal trene.

Er det greit å drikke alkohol etter at du har trent?

Mens folk flest kanskje lurer mest på om de kan trene etter en dag på fylla, er det også greit å være klar over at du bør ta noen ekstra forbehold om du skal drikke før du går ut på byen.

Stresser kroppen

Når du trener bryter du ned muskulatur som må bygge seg opp igjen. Men når du drikker alkohol brytes kroppen ned ytterligere og immunforsvaret utsettes for stress. Alkohol kan også gjøre at man sliter med å fylle sine energilagre igjen etter treningsøkten, fordi alkoholen fortrenger nødvendige karbohydrater.

Om alkoholinntaket har vært så stort at matlysten forsvinner, kan det også forverre restitusjonene ytterligere. Derfor bør man innta nok sunne karbohydrater før alkoholinntaket, slik at kroppen får en god restitusjon. Det gjelder spesielt for dem som driver med idretter som krever stor utholdenhet, som maratonløping, fordi man da trenger en konstant høyt inntak av karbohydrater for å prestere godt.

Kort oppsummert

 

Skal du trene dagen etter festen må du sørge for å:

  • Vente en stund med treningen
  • Drikke nok vann
  • Unngå å trene i ekstreme temperaturer
  • Få i deg nok sunne karbohydrater
  • Unngå teknisk krevende treningsøkter

Skal du trene dagen før festen må du sørge for å:

  • Fylle karbohydratlagrene godt før du tar første glass

Om du har mulighet til å trene andre dager enn når du vil drikke, kan det være lurt å revurdere treningstidspunktet. Og om du må velge mellom å drikke før eller etter trening er det færrest negative konsekvenser om du tar treningsøkten før festen.

Generelt er det også slik at dess mer du drikker, dess større er de negative konsekvensene av alkohol på treningen din og ikke minst helsen din. Derfor kan det også være lurt å pakke med alkovett i treningsbagen, og i forkant av festen tenke godt gjennom om du skal drikke, og når du skal stoppe.


Kilder: Marianne Udnæseth (klinisk ernæringsfysiolog) og AV-OG-TIL