7 gode grunner til å ta en «hvit» måned

Nytt år, nye muligheter! Stadig flere starter året med å kutte ned alkoholbruken med en «hvit måned». Det er flere gode grunner til å drikke mindre i januar. Her er sju av dem.

«Dry January» er stort i Storbritannia og svært mange deltar på kampanjen som handler om å ikke drikke i årets første måned. Også i Norge er det stadig flere som kutter ned på alkoholen etter en fuktig desember. Og det er i grunnen ikke så rart, for det kan ha flere positive effekter.

Det er flere fordeler med å kutte ned på alkohol i januar, og vi gir deg noen av dem her.

1. Start året med gode vaner

Ved å ikke drikke en måned får man et mer bevisst forhold til eget alkoholbruk. Man blir mer oppmerksom på når og hvorfor man velger å drikke. Man blir kanskje tvunget til å stoppe opp og tenke gjennom hvorfor man alltid tar seg det glasset eller fem om fredagskvelden. En hvit måned er i hele tatt en god mulighet og god inspirasjon til å reflektere over egne vaner. Selvsagt kan du ta en hvit måned når som helst på året, men det passer ekstra godt i januar, når du tenker på «nytt år, nye muligheter!».

2. Bedre fridager og bedre immunforsvar

Alkoholen påvirke deg ikke bare mens du drikker, men også etterpå. En måned uten alkohol er også en måned uten dagen-derpå. Hvis du har drukket mye alkohol dagen kan du oppleve å bli ekstra sliten dagen etter, og kanskje slår fylleangsten også inn. Og det kan også ta svært lang tid før man er helt upåvirket etter å ha drukket, dette kan du få en indikasjon på ved sjekke ut promillekalkulatoren vår.
Immunforsvaret ditt svekkes også av å drikke alkohol. Forskning viser at kroppen er mer utsatt for sykdom et helt døgn etter stort alkoholinntak. Derfor kan hvit måned gi bedre generell helse. Dette er noe de fleste av oss kan nyte godt av midtvinters.

3. Trening

Mange har som nyttårsforsett å trene mer. Hvis du er en av dem, er det spesielt lurt å tenke gjennom alkoholvanene. Dårligere balanse og koordinasjon, svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne og høyere hvilepuls er noen av de negative effekter som kan sitte i selv om alkoholen er ute av kroppen. Det gjør treningen mer krevende, mer risikabel og mindre effektiv. I tillegg kan du kanskje kjenne deg igjen i at treningsentusiasmen kan ha en tendens til å dale i takt med formen dagen etter at du har drukket? Unnslipper du dagen-derpå-følelsen, er også sjansen større for at du faktisk trener som du ønsker.

4. Vektnedgang

Det er vanlig å kunne spore en viss vektnedgang hos mennesker som gjennomfører en hvit måned. Dette forutsetter selvsagt at man ikke bytter ut alkoholen med snacks eller godteri. En flaske vin inneholder så mye som 500-600 kcal. En hvit måned vil dermed gi om lag 600 kalorier mindre i uka, om man tar utgangspunkt i at det drikkes i overkant av en flaske vin i snitt per person per uke. Øl har noe mindre kalorier per ml, men man drikker gjerne til gjengjeld mer. En halvliter pils er om lag 200 kalorier. Her er noen eksempler på hvor mye fysisk aktivitet en gjennomsnittsperson må gjøre for å forbrenne alkohol:

  • 1 halvliter pils = 20 min jogging eller rask sykling
  • 2 glass vin = 40 min rolig sykling eller 15 min aerobics
  • 1 sixpack med pils = 1 time trappeløping eller 1 time og 45 min rask sykling
  • 1 Margarita = 1 time aerobics eller litt over 2 timer og 30 min gåtur

Mer om alkohol og kalorier finner du her

5. Bedre søvn

Dessverre er det en relativt utbredt oppfatning at alkohol gir bedre søvn. Hvor mange av oss har ikke hørt utsagn som «jeg tar meg gjerne litt vin, for da slapper jeg så godt av til kvelden». Og ja, når du drikker så kan du kjenne på døsigheten, og innsovningen kommer kanskje raskere. Men alkohol kan virke motsatt inn på selve søvnkvaliteten. Du våkner kanskje opp oftere i løpet av natten, og du kan ha vanskeligere for å sovne igjen. Alkohol påvirker REM-søvnen, det stadiet av søvnen som er viktig for at vi skal føle oss opplagt neste dag. Selv om man kan tro at man har hatt en god natt søvn, så våkner man uten å være helt uthvilt.

6. Bedre økonomi

Alkohol er dyrt. Hvis du gjør opp status på utgiftene knyttet til ditt eget alkoholbruk en måned så kan det være at du finner ut at 100-lappene og kanskje også 1000-lappene rett og slett flyr avgårde. Drikker du ute på byen blir det enda dyrere. Pengene du sparer på alkohol du ellers ville kjøpt på utesteder, restaurantbesøk, på vinmonopolet eller på butikken, kan du jo alltids bruke på andre ting eller noe annet hyggelig.

Nesten 7 liter ren alkohol på hver i 2017

7. Positive helseeffekter

Som en bonuseffekt av det å ta en hvit måned, opplever også mange at de etterpå drikker mindre enn de pleide å drikke før. Er det tilfellet for deg, så kan du ta med deg at et lavere forbruk over tid har en rekke positive helseeffekter på lang sikt. Det dreier seg om lavere risiko for å utvikle kreft, hjerte- og karsykdommer, skader på en rekke indre organer og annet.

Les mer om alkohol og kroppen din her

Godt nyttår!