7 grunner til å ta en «hvit» måned

Det er flere gode grunner til å kutte ned på alkohol i en periode. Her er sju av dem. 

1. Du får en ny start 

Ved å ikke drikke en måned får du et mer bevisst forhold til egen alkoholbruk. Du blir mer oppmerksom på når og hvorfor du velger å drikke. En hvit måned er en god mulighet til å reflektere over egne vaner, og til å bestemme deg for hvordan du ønsker å drikke fremover.

2. Du slipper dagen-derpå

Alkoholen påvirke deg ikke bare mens du drikker, men også etterpå. En måned uten alkohol er også en måned uten dagen-derpå. Hvis du har drukket mye alkohol kan du oppleve å bli ekstra sliten dagen etter, og kanskje slår fylleangsten også inn. Det kan ta lang tid før man er helt upåvirket etter å ha drukket, noe du få en indikasjon på ved å sjekke ut promillekalkulatoren vår.

Immunforsvaret ditt svekkes også av å drikke alkohol. Forskning viser at kroppen er mer utsatt for sykdom et helt døgn etter stort alkoholinntak. Derfor kan hvit måned gi bedre generell helse.

3. Du får bedre treningseffekt

Dårligere balanse og koordinasjon, svekket reaksjons- og konsentrasjonsevne og høyere hvilepuls er noen av de negative effekter som kan sitte i selv om alkoholen er ute av kroppen. Det gjør treningen mer krevende, mer risikabel og mindre effektiv. I tillegg kan du kanskje kjenne deg igjen i at treningsentusiasmen kan ha en tendens til å dale i takt med formen dagen etter at du har drukket? Unnslipper du dagen-derpå-følelsen, er også sjansen større for at du faktisk trener som du ønsker.

4. Du unngår mange kalorier

Det er vanlig med en viss vektnedgang hos mennesker som gjennomfører en hvit måned. Dette forutsetter selvsagt at man ikke bytter ut alkoholen med snacks eller godteri.

En flaske vin inneholder så mye som 500-600 kcal. En hvit måned vil dermed gi om lag 600 kalorier mindre i uka, om man tar utgangspunkt i at det drikkes i overkant av en flaske vin i snitt per person per uke. Øl har noe mindre kalorier per ml, men man drikker gjerne til gjengjeld mer. En halvliter pils er om lag 200 kalorier. Her er noen eksempler på hvor mye fysisk aktivitet en gjennomsnittsperson må gjøre for å forbrenne alkohol:

  • 1 halvliter pils = 20 min jogging eller rask sykling
  • 2 glass vin = 40 min rolig sykling eller 15 min aerobics
  • 1 sixpack med pils = 1 time trappeløping eller 1 time og 45 min rask sykling
  • 1 margarita = 1 time aerobics eller litt over 2 timer og 30 min gåtur

Mer om alkohol og kalorier finner du her

5. Du sover bedre

Dessverre er det en relativt utbredt oppfatning at alkohol gir bedre søvn. Hvor mange av oss har ikke hørt utsagn som «jeg tar meg gjerne litt vin, for da slapper jeg så godt av til kvelden». Og ja, når du drikker så kan du kjenne på døsigheten, og innsovningen kommer kanskje raskere. Men alkohol kan virke motsatt inn på selve søvnkvaliteten. Du våkner kanskje opp oftere i løpet av natten, og du kan ha vanskeligere for å sovne igjen. Alkohol påvirker REM-søvnen, det stadiet av søvnen som er viktig for at vi skal føle oss opplagt neste dag. Selv om man kan tro at man har hatt en god natt søvn, så våkner man uten å være helt uthvilt.

6. Du får bedre økonomi

Alkohol er dyrt. Hvis du gjør opp status på utgiftene knyttet til ditt eget alkoholbruk en måned så kan det være at du finner ut at 100-lappene og kanskje også 1000-lappene flyr avgårde. Drikker du ute på byen blir det enda dyrere. Pengene du sparer på alkohol, kan du bruke på noe du ønsker deg eller til å gjøre noe hyggelig med venner.

7. Helsen din har godt av det

Som en bonuseffekt av det å ta en hvit måned, opplever også mange at de etterpå drikker mindre enn de pleide å drikke før. Er det tilfellet for deg, så kan du ta med deg at et lavere forbruk over tid har en rekke positive helseeffekter. Det dreier seg om lavere risiko for å utvikle kreft, hjerte- og karsykdommer, skader på en rekke indre organer og annet.

Les mer om alkohol og kroppen din her