Promille utgjør en risiko på hele båtturen
Mange av ulykkene på sjøen kan ha ganske dramatiske utfall, uten at situasjonen i utgangspunktet skulle tilsi det.
Statens havarikommisjon kom i fjor med en rapport om fritidsbåtulykker på sjøen. Der kommer det fram at hver femte forulykkede på sjøen omkom etter å ha falt i vannet når de har gått mellom båt og brygge. Ulykkene kjennetegnes ofte av at den forulykkede har vært påvirket av rus.
– Det er lett å glemme, men også de korte turene mellom fritidsbåt og brygge innebærer en risiko når man har drukket alkohol. Det er mange hvert år som ramler og skader seg i fall mellom båt og brygge, sier generalsekretær i Av-og-til, Randi Hagen Eriksrud.
Alkohol øker risikoen
Alkohol er en risikofaktor når man er ute i fritidsbåt. I snitt har hver fjerde omkomne i fritidsbåtulykker promille.
– Når vi drikker blir vi mer impulsive, mer risikovillige, og vi reagerer tregere. Det gjør alkohol og båtføring til en svært dårlig kombinasjon. Men også når vi har fortøyd båten kan alkohol skape trøbbel for oss. Alkohol påvirker nemlig også balansen og koordinasjonen vår. Det gjør enklere å tråkke feil når man er på vei inn i en båt for å sove, etter en litt for lang og fuktig kveld på brygga. Derfor er vårt budskap klart –vær forsiktig med alkoholen om du skal ut igjen i båten, sier Eriksrud.
Langvarig samarbeid
Klar for sjøen er samarbeid mellom Av-og-til og tretten andre sentrale aktører på fritidsbåtfeltet. Målet er å redusere promillerelaterte ulykker og dødsfall fra fritidsbåter.
Årets Klar for sjøen-filmer handler om nettopp situasjonen mellom brygge og båt. Vi får se vaklevorne kapteiner som skal prøve seg på passasjen mellom brygge og båt. Tør du se hvordan det går?
Film 1:
Film 2:
Filmenes budskap er enkelt – Ekte kapteiner drikker kaffe.
– Målet vårt er at båtfolket tenker gjennom hvordan alkohol påvirker deres egen og andres sikkerhet, og at de velger noe alkoholfritt i koppen når de skal ut på tur. Og at de tenker seg godt om før de velger å drikke alkohol før de skal sove i båten. Også de korteste turene innebærer risiko om vi har promille, avslutter Eriksrud.