Slik kan du få bedre drikkevaner

Det kan være krevende å finne frem til gode drikkevaner, dermed kan det være lurt å ha noen triks i ermet som kan hjelpe deg på veien.

Først og fremst; det er mange grunner til at noen velger å ikke drikke alkohol, eller ønsker å ta det litt med ro akkurat i kveld. Du kan være den som hjelper til for at andre skal klare å holde på den beslutningen om å ikke drikke. Det viktigste du kan gjøre for noen som takker nei, er å ikke oppfordre til å drikke likevel. Det er god alkoholkultur å ikke mase, og du er med på å skape den kulturen i din vennegjeng!

Tips og råd til hvordan man kan skape bedre drikkevaner

Det kan hende rådene er relevante for deg selv, eller kanskje du ønsker litt informasjon om hvordan du kan bidra til at noen rundt deg får det bedre med sine alkoholvaner? Hvis du er bekymret for at en venn sliter med alkohol, kan dette være gode råd å ta med seg.

Spis først

Sørg for at du aldri drikker på tom mage, og spis gjerne middag før du drikker. Maten beskytter magen mot irritasjon og bidrar til at alkoholen ikke tas opp i blodet like fort. Det er også lurt å velge drikke med lavere alkoholinnhold, som lettøl eller vin med lav prosent.

Drikk roligere

Hvordan du drikker har mye å si for hvordan den påvirker deg. Mange løfter glasset opp til munnen litt på automatikk, og kanskje holder du glasset i hånden hele tiden. Prøv å sett fra deg glasset på bordet mellom hver slurk, og gi deg selv en liten pause. For jo langsommere du får i deg alkoholen, desto bedre er det for deg. Kanskje du bare skal drikke når det skåles, eller samtidig som en som drikker lite?

Annenhver uten

Et godt triks er å velge annenhver drink uten alkohol. Det kan være vanskelig å ikke drikke i det hele tatt et sted med stort drikkepress, så derfor kan annen hvert glass være mindre påfallende. Selv om du tenker at du skal drikke mindre, er det ikke alltid like interessant å snakke om det hele tiden. Har du et glass, men med noe alkoholfritt, så kan du gå under radaren og dermed unngå diskusjoner og mas. Det kan være godt å ha noe i hånden, og du kan være med når det skal skåles, men ingen trenger å få vite at det ikke er alkohol du drikker.

Gjør alkoholen mindre tilgjengelig

Er det drikke lett tilgjengelig i huset eller leiligheten din? Gjør det litt mer utilgjengelig for deg ved å ikke ha alkohol hjemme. Skal du ha folk på middag? Kjøp inn akkurat det som trengs – og dropp den ekstra flasken som kan komme godt med. Ikke ha et barskap med favorittdrikken din hjemme, den kan det være vanskelig å motstå ved mange anledninger.

Hva hvis det blir for mange drikkeanledninger?

Blir det mange fester og middager med god drikke eller et par glass ute litt for ofte? Finn på noe annet å gjøre noen kvelder i uken. Sjekk ut en ny hobby, prøv en ny treningsform eller noe annet som krever litt tid og konsentrasjon. Gjør ting som du synes er skikkelig morsomt. Da føles det i mindre grad som at du ikke får lov til å drikke, men mer som at du får anledning til å gjøre noe annet. Vær sammen med venner som ikke trenger et glass vin eller en øl som påskudd for å møtes.

Legg en plan

For noen kan det være lurt å legge en plan for de kommende ukene hvor det oppstår anledninger hvor alkohol er involvert. Tenk over på forhånd hvor mange glass du tenker det er ok at du drikker, og når skal du stoppe? Hvis du tenker over dette og noter det ned før du er i situasjonen, er det enklere å holde seg til planen sin. En del situasjoner kan også trigge et større alkoholinntak, og noen drikker mye mer enn de ønsker i slike situasjoner. Reflekter rundt hvilke rammer du trenger for å være klar. Det kan være ting som at du bestemmer deg for at du kun skal drikke når du er glad og blant venner, men ikke når du er trist, stresset eller ensom.

Relaterte saker

Fredagsmocktail: Slik lager du drinkene

1 av 4 nordmenn har vurdert hvit måned

Stian og Rachels erfaringer med hvit måned