Slik påvirker alkohol søvnen

Sliter du med å sove? Alkohol er en dårlig løsning.

Beregninger Folkehelseinstituttet har gjort, viser at om lag 1 av 3 nordmenn har søvnvansker hver uke. Og antallet som sliter med å sove har økt betraktelig.

Dessverre er det en relativt utbredt oppfatning at alkohol kan hjelpe på søvnen. Vi hører ofte utsagn som «jeg tar meg gjerne litt vin, for da slapper jeg så godt av til kvelden.».

Men funker det?

Alkohol forstyrrer søvnen

Alkohol i små mengder kan virke beroligende og du kan derfor føle at den hjelper deg med å falle i søvn. Men faktisk er det slik at alkohol forstyrrer selve søvnkvaliteten. Resultatet kan bli urolig søvn og mange oppvåkninger, og hindrer den dype søvnen vi trenger for å føle oss uthvilt. Spesielt gjelder dette alkohol i moderate og store mengder.

Et stort alkoholforbruk kan føre til vanskeligere innsovning, og varige endringer i søvnmønsteret.

Om du sliter med søvn eller med alkohol bør du snakke med fastlegen din om dette.

Slik sover du bedre

Om du ønsker å sove bedre finnes det noen råd som kan hjelpe:

  • Vær fysisk aktiv på dagtid
  • Unngå å sove i løpet av dagen
  • Ikke bli værende i sengen lenger enn du skal sove
  • Stå opp og legg deg til omtrent samme tid hver dag
  • Unngå koffeinholdige drikker, skjermer, kraftig mosjon – og alkohol før du skal legge deg

Relaterte saker

Alkoholfritt til julematen

Hvor går grensen?

Gode alkoholfrie alternativer