Slik påvirker alkohol søvnen

Sliter du med å sove? Alkohol er en dårlig løsning.

Beregninger Folkehelseinstituttet har gjort, viser at om lag 1 av 3 nordmenn har søvnvansker hver uke. Og antallet som sliter med å sove har økt betraktelig.

Dessverre er det en relativt utbredt oppfatning at alkohol kan hjelpe på søvnen. Vi hører ofte utsagn som «jeg tar meg gjerne litt vin, for da slapper jeg så godt av til kvelden.».

Men funker det?

Alkohol forstyrrer søvnen

Alkohol i små mengder kan virke beroligende og du kan hjelpe deg med å falle i søvn raskere. Men alkohol før leggetid øker faktisk risikoen for at du våkner opp uten å være uthvilt. Alkoholen forstyrrer søvnkvaliteten. Resultatet kan bli urolig søvn og mange oppvåkninger, og hindrer den dype søvnen vi trenger for å føle oss uthvilt. Spesielt gjelder dette alkohol i moderate og store mengder.

Et stort alkoholforbruk kan føre til vanskeligere innsovning, og varige endringer i søvnmønsteret.

Om du sliter med søvn eller med alkohol bør du snakke med fastlegen din om dette.

Risiko for avhengighet

Forskningen på feltet tyder også på at man raskt utvikle toleranse for effektene alkohol gir på innsovingen. Det kan altså føles enklere å sovne de første kveldene du drikker alkohol, mens du raskt vil oppleve at det er like vanskelig å sove både med og uten alkohol.

Ved å drikke alkohol for å sovne raskere risikerer man altså å havne i en negativ spiral der du stadig må drikke mer. Jevnlig inntak av alkohol øker også risikoen for et problematisk drikkemønster.

Kort oppsummert: Det er dumt å bruke alkohol som sovemedisin.

Relaterte saker

Så mange kalorier er det i alkohol

Slik reagerer kroppen dagen derpå

Dette er en alkoholenhet