Er det greit å trene dagen derpå?

Svaret vil avhenge av mengde alkohol, type trening, og målet med treningen.

Hvilken effekt har egentlig alkoholen på treningen? Og er det nødvendig å droppe trening fordi du drakk dagen i forveien? 

Nei, du kan trene dagen etter en fest, men du bør ta hensyn til at kroppen er preget av alkoholinntaket.

Svekker motoriske ferdigheter

Alkohol er et sløvende rusmiddel, og denne virkningen vil også være aktiv i kroppen en god stund etter alkoholinntaket. Selv et par glass vil gi svekket reaksjonsevne, koordinasjon, presisjon, balanse og andre motoriske ferdigheter. Dette er spesielt viktig for deg som driver med idretter som ballsport eller alpint, der beslutninger må tas raskt og kravet til presisjon og koordinasjon er høyt. Den sløvende effekten øker også risiko for skader. Derfor bør du sørge for å vente med økten til promillen er ute av blodet.

For å være på den sikre siden kan det altså være lurt å unngå de mest tekniske og krevende idrettsgrenene dagen derpå.

Gir væskemangel

Har du noen gang opplevd at du må hyppigere på toalettet når du drikker alkohol? Det er ikke innbilning, for alkohol gir nemlig økt urinproduksjon, noe som påvirker væskebalansen i kroppen. Om du ikke klarer å gjenopprette væskebalansen vil det kunne redusere prestasjonen ved neste treningsøkt.

Er du veldig dehydrert kan det være helseskadelig å trene eller konkurrere, spesielt i varmt klima. Årsaken er at en kropp med væskemangel har nedsatt mulighet for å regulere egen temperatur, noe som gir fare for overoppheting. Det er altså viktig å få i seg nok væske dagen etter alkoholinntak, og dette gjelder spesielt dersom du skal trene. 

Er det greit å drikke alkohol etter at du har trent?

Mens folk flest kanskje lurer mest på om de kan trene etter en dag på fylla, er det også greit å være klar over at du bør ta noen ekstra forbehold om du skal trene før du går ut på byen.

Stresser kroppen

Når du trener, bryter du ned muskulatur som må bygge seg opp igjen. Men når du drikker alkohol brytes kroppen ned ytterligere og immunforsvaret utsettes for stress. Alkohol kan også gjøre at man sliter med å fylle sine energilagre igjen etter treningsøkten, fordi alkoholen fortrenger nødvendige karbohydrater.

Om alkoholinntaket har vært så høyt at matlysten forsvinner, kan det forverre restitusjonene ytterligere. Derfor bør man innta nok sunne karbohydrater før alkoholinntaket, slik at kroppen får en god restitusjon i ettertid. Det gjelder spesielt for dem som driver med idretter som krever stor utholdenhet, for eksempel lengre konkurranseløp, fordi man da trenger et konstant høyt inntak av karbohydrater for å prestere godt. 

Om du har mulighet til å trene andre dager enn når du vil drikke, kan det være lurt å revurdere treningstidspunktet. Og om du må velge mellom å drikke før eller etter trening er det færrest negative konsekvenser om du tar treningsøkten før festen.

Generelt er det altså slik at dess mer du drikker, dess større er de negative konsekvensene av alkohol på treningen din og ikke minst helsen din. Derfor kan det også være lurt å pakke med seg alkovett i treningsbagen, og i forkant av festen tenke godt gjennom om du skal drikke, og når du skal stoppe.

Relaterte saker