Det du kanskje ikke visste om alkohol og bilkjøring

Rundt 2,5 millioner nordmenn har førerkort for bil. Likevel har mange mangelfull kunnskap. Dette bør du vite om alkohol og bilkjøring.

Bilde av en mannlig sjåfør som sitter bak rattet på en rød bil

14 000 kjøreturer skjer hver dag i alkorus

Mange av disse kjøreturene gjennomføres av gjengangere, altså mennesker har blitt tatt av politiet på grunn av ruskjøring tidligere. Flere av disse sliter med alkohol i det daglige. Også dagen derpå-sjåfører kjører jevnlig med promille over lovlig grense. Mange synder nemlig og venter for kort tid før de setter seg bak rattet igjen. Alle som kjører under alkoholpåvirkning tar en stor risiko på vegne av seg selv og de andre på veien. Derfor er det utrolig viktig å vente lenge nok, og ikke ta noen sjanser. Det er ikke verdt det.

Anslagsvis 22 prosent av dødsulykkene skyldes ruspåvirket bilfører

Hele 140 000 kjøreturer gjennomføres hver dag av ruspåvirkede sjåfører. De er påvirket av alt fra narkotika, reseptbelagte medisiner, alkohol, eller en kombinasjon av de tre. Fra 2012 – 2021 har ruspåvirkning vært en medvirkende faktor i 22 prosent. Alt for mange ganger går det virkelig galt. Derfor er det minste vi kan gjøre for å redusere ulykkesrisikoen å sørge for at i alle fall vi er edru bak rattet.

Selv et glass er for mye

I Norge er promillegrensen 0,2 for å kjøre bil. Mange overgår denne promillen etter kun å ha drukket et glass vin. Planlegg derfor aldri å kjøre samme kveld som du planlegger å drikke. For det er en grunn til at denne grensen finnes. Det tar nemlig ikke lange tiden før alkoholen påvirker egenskaper vi virkelig trenger når vi skal føre en bil. Når vi drikker blir vi mer impulsive og villige til å ta risiko. Vi reagerer tregere og blir dårligere til å vurdere konsekvenser. Derfor er alkohol og bilkjøring en dødsfarlig kombinasjon – og det skal ikke mer enn et glass til før dine kjøreegenskaper blir dårligere.

Det holder ikke nødvendigvis å vente 12 timer

Mange av kjøreturene som gjennomføres med promille er turer som skjer dagen derpå. Intetanende sjåfører føler seg kanskje litt slitne, men har det ellers ganske greit, og tar sjansen på å kjøre. Mange benytter også 12-timersregelen, altså at de venter tolv timer etter siste glasset før de setter seg bak rattet.

Det skal ikke så mye til for å slå beina under denne regelen. For din promille dagen derpå avhenger av langt mer enn bare hvor mange timer du har ventet. For eksempel har hvor mye du drakk under festen enormt å si også for hvilken promille du har dagen derpå. Men også ditt kjønn, din vekt og hvor mye muskler du har er ting som påvirker hvilken promille du ender med. Derfor bør du alltid beregne god nok margin, og litt til, før du setter deg bak rattet.

Om du vet du skal kjøre dagen etter lønner det seg å planlegge å begrense alkoholinntaket, og at du tar siste glass tidligere enn normalt.

Heldigvis er de aller fleste enige om at alkohol og bilkjøring er en dårlig kombinasjon. Var du ikke allerede overbevist håper vi denne listen har gitt deg grunnene du trenger.

God (og trygg) kjøretur!

Relaterte saker