Så mye kalorier er det i alkohol

Har du noen gang tenkt over næringsinnholdet i alkohol? Hvis vi ser på kaloriinnholdet i alkohol (etanol) er det nesten dobbelt så mye per gram som det er i sukker.

Det er ikke all alkoholholdig drikke som har like mye kalorier, det kommer an på alkoholprosenten og hva annet glasset inneholder.

En huskeregel kan være at jo høyere alkoholprosent det du drikker inneholder, dess høyere kaloriinnhold er det.

Om du vil unngå å innta mye alkoholer fra alkohol bør du altså unngå drikker med høy alkoholprosent, og drikke mindre alkohol. Et tips kan være å drikke et glass vann mellom hvert glass alkohol.

 

Kroppens forbrenning av energi

En gjennomsnittlig aktiv mann trenger til sammenligning omtrent 2500-3000 kalorier i døgnet, mens en gjennomsnittlig aktiv kvinne trenger omtrent 2000-2500 kalorier i daglig energiforbruk.

Karbohydrater, fett og proteiner er tre hovedgrupper av næringsstoffer som kroppen trenger til energi og byggestoffer. 1 g fett gir 9 kcal, 1 g protein og 1 g karbohydrater gir begge 4 kalorier hver. Mens 1 g alkohol gir 7 kcal.

Alkohol (etanol) gir kun såkalte «tomme kalorier». Det tilføres ikke byggesteiner som kan komme til nytte i kroppen og cellene utover energi.

I tillegg til at kroppen og cellene ikke får byggestoffer som kan komme til nytte, vil nedbryting av alkohol i leveren gå foran forbrenning av andre næringsstoffer. Mens leveren jobber med å bli kvitt alkoholen, settes forbrenning av karbohydrater, fett og proteiner på vent. Alkohol vil altså bidra til økt energibalanse i kroppen, noe som kan resultere i at man legger på seg.

Hvor mye må man trene for å forbrenne alkohol?

Hvor raskt vi forbrenner energi er forskjellig, det kommer an på hvor mye muskelmasse man har, hvor intenst man trener og så videre. Men et anslag er at for en gjennomsnittlig person på 70 kg kan det beregnes følgende treningsinnsats for å brenne kaloriene fra alkoholen:

  • 1 halvliter pils = 20 min jogging eller rask sykling
  • 2 glass vin = 40 min rolig sykling eller 15 min aerobics
  • 1 sekspakning med pils = 1 time trappeløping eller 1 time og 45 min rask sykling
  • 1 Margarita = 1 time aerobics eller litt over 2 timer og 30 min gåtur

Relaterte saker

Er det greit å trene dagen derpå?

Grillmenyen for deg som vil imponere i sommer

Sommerkoppen