Hvaler Open – Med hjerte for fart, spenning og sikkerhet

Den 26. juli går Hvaler Open av stabelen for fjerde gang. – Målet er mer fart, flere deltakere, mer glede og trygge rammer, sier grunnlegger Ola Strand.

Her forlater grunnlegger Ola Strand Makø Sommercafe etter lunsjstopp. Foto: Vetle Børresen fra Båtens Verden.
Foto: Vetle Børresen fra Båtens Verden.

– Dette er ikke et båtrace der det er om å gjøre å komme først i mål, men en samling for folk som deler en felles interesse for båter som går fort, sier Ola.

Tydeliggjøringen er viktig for arrangørene, som har møtt noen fordommer på sin ferd gjennom bølgene. Kompis og medarrangør Eirik Thorenfeldt (25) forklarer:

Nordkapp tintopieta i godt svev ved siden av en Twister.

Når du vokser opp på et sted som Hvaler, er båt en stor del av livet. De som liker å kjøre fort bør samles et sted som er organisert og innenfor reglene. Derfor arrangerer vi Hvaler Open.

Foto: Mathias Wilhelmsen.

Hvaler Open er et «pokerrun» – et sosialt arrangement for raske båter som følger en felles løype med stopp og korttrekk underveis. Deltakeren som har den beste pokerhånden når løypen er over, vinner en premie.

Fra 14 båter til 150 deltakere

Ideen til arrangementet oppsto i 2021, en dag kompisgjengen hadde kjørt båtene inn til Fredrikstad sentrum for å spise pizza. De spøkte om det: Kanskje vi skulle startet vårt eget pokerrun?

– En sånn idé krever at noen har mot til å satse. Og det hadde Ola, som tok initiativ til første samling, sier Eirik.

I 2022 deltok 14 båter fra Hvaler- og Fredrikstadområdet i det de to beskriver som en «supersuksess». Året etter deltok rundt 30 båter, og i 2024 var Hvaler Open vokst til rundt 100 deltakere, lokale og tilreisende. Og i år?

– I år har vi fått tillatelse til å ha med 70 båter, og vi håper på opp mot 150 deltakere i det som for oss er sommerens definitive høydepunkt. Vi vet av erfaring at rundt halvparten venter med å melde seg på til uken før, så det blir spennende, sier Ola.

– Det er utrolig kult å se hvordan det har utviklet seg fra det første året. Det har blitt litt større enn det vi hadde sett for oss, istemmer Eirik.

Hvaler Open 2023 fra startsted mot Fredrikstad Sentrum
Hvaler Open 2023 fra startsted mot Fredrikstad Sentrum. Foto: Mathias Wilhelmsen.

Plastbåtens store dag

Hvaler Open skiller seg fra en del andre pokerruns, forteller arrangørene.

– Startkontingenten er som regel mye høyere andre steder, og da blir det andre typer båter som deltar. Vi har fått tilbakemelding om at folk liker at det i hovedsak er mindre speedbåter i Hvaler Open. Da slipper de å bli forbikjørt av båter i millionklassen, sier Eirik.

Til årets arrangement kommer deltakere fra hele landet. Og sannsynligheten er stor for at flere av båtene på startstreken den 26. juli har vært gjennom en stor overhaling.

– Mange av oss har satt sammen og pusset opp båten selv. Det er en viktig del av interessen, og vi lærer mye av hverandre, sier Ola

Her holder grunnlegger Ola Strand på med siste arbeid på sin nylakkerte Hydrolift C23.

Folk bruker hele vinteren og sparepenger på å pusse opp disse båtene. Det er en enorm mestringsfølelse å kjøre en båt som en gang var et tomt skall.

Ola Strand

Foto: Eirik Thorenfeldt

Båtfest uten alkohol

Kroknes – Fredrikstad Sentrum – Edholmen – Strand Marina – Olseng Marina – Skjærhalden Marina. Årets løype er skreddersydd for enda mer fart, og enda mer trygghet, og utviklet videre fra fjoråret. Felles lunsj inntas på Strand Marina.

– Vi får et større areal å flytte oss på mellom etapper, som også gir oss større mellomrom mellom båter. Så hver enkelt båt får et mye større spillerom seg imellom.

Erfaringer fra andre pokerruns førte tidlig til en viktig beslutning i arrangørgruppen for Hvaler Open.

– Noen steder synes vi det blir litt lite seriøst og for mye fyllefest. På Hvaler Open er det helt alkoholfritt, uavhengig av om du er kaptein eller passasjer. Vi vil at alle skal føle seg trygge, sier Ola.

– Det er mange båter og høy fart i deler av løypa. Selv om det er 0,8 som er promillegrensen på sjøen, trenger vi at alle er hundre prosent skjerpet. Derfor har vi valgt å spare festen til kvelden, sier Eirik.

Etterfesten avholdes i gamlebyen i Fredrikstad, på et sted det ikke er mulig å komme til med båt, forteller han. Der kåres deltakerne med høyest poengsum til 1., 2. eller 3.-plass.

– Vi skiller mellom fest og båtkjøring, fordi vi vet at det er da ulykker ofte skjer.

Tilskuere i båt som heier med norgesflagg.
Noen av tilskuerne som lå for å se på og heie. Foto: Mathias Wilhelmsen.

Drahjelp fra lokalsamfunnet

Ruten skal kjøres et par ganger til, værvarselet kommer når det kommer, men én måned før start er det meste likevel på plass. De unge arrangørene er takknemlige for et lokalsamfunn som gir god respons og hjelper til.

– På Strand Marina hvor vi skal spise ordner de skikkelig til for oss, Wave Kompetanse gir rabatt på høyhastighetsbevis, og Scandic Hotel i Fredrikstad har rabattert pris på noen rom til de som kommer langveisfra, sier Eirik.

De har også veldig godt samarbeid med marinaene, forteller Ola.

– Krosnes båthavn lar tilreisende sette fra seg hengeren sin på et lukket område, og tilrettelegger sånn at folk kan sette ut båten og spyle den etterpå. Og eieren av Sand marina setter ned bensinprisen for oss, sånn at man kan spare litt penger på det som for noen blir en litt dyr dag.

Arrangørene selv blir ikke rike, forteller Ola, som innrømmer at premiene også i år blir av det mindre eksklusive slaget.

– Goodiebag og premier er betalt fra egen lomme, så de blir ikke veldig dyre. Stort sett har vi gått i minus, men ingen gjør dette for å tjene penger. Jeg synes bare det er kjempemoro.

To gutter som smiler i båt med caps og briller
God stemning fra Hvaler Open 2022. Foto: Jørgen Pahle.