NoLo, damp lifestyle, sober curious: Drikketrendene som gjelder nå

Sunnere livsstil, økt bevissthet og redusert alkoholkonsum. Er NoLo, damp lifestyle og sober curious trendene som kan endre den norske alkoholkulturen? Og hva betyr begrepene egentlig?

Bilde av fristende glasskrukker med vann og frukt

Kjært barn har mange navn, også når det gjelder nye drikketrender. NoLo, damp lifestyle og sober curious inviterer alle til et mer bevisst alkoholkonsum, og representerer en sunnere livsstil som ikke nødvendigvis bremser det sosiale livet. Trendene virker nok appellerende for mange, siden det handler om et bevisst forhold og reduksjon, ikke «alt eller ingenting».

Vinmonopolet rapporterer om en stigende etterspørsel etter drikker med lav alkoholprosent og alkoholfrie alternativer. Salget av alkoholfrie drikker har nesten doblet seg fra 490 000 liter i 2017 til 940 000 liter i 2022, en økning på 12 % sammenlignet med 2021. I første halvdel av 2023 har salget av alkoholfritt økt med 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Salg av alkoholfritt på Vinmonopolet første halvår

Stolpediagrammet viser salg av alkoholfritt i tusen. 488 betyr altså 488 032 liter

Salg av alkoholfritt på Vinmonopolet første halvår

2020
272



2021
340



2022
405



2023
488



Stolpediagrammet viser salg av alkoholfritt i tusen. 488 betyr altså 488 032 liter

Helsetrender påvirker alkoholvalgene våre

Den økende interessen for en sunnere livsstil, både fysisk og psykisk, gjør at vi trener mer, spiser mer plantebasert og tar bedre vare på vår mentale helse. Å drikke mindre alkohol kan ofte være en naturlig del av denne livsstilen.

Og trenden om å kutte ned på alkoholinntaket er særlig til stede blant de yngste. Den landsrepresentative undersøkelsen UNG2023 viser at 27 % av unge mellom 15–25 år regelmessig velger alkoholfrie alternativer til øl, vin og sprit.

Vi synes det er flott at flere velger å utforske trender som dette, fordi det har stor helseeffekt både på kort og lang sikt. Hvert glass du kutter er godt for helsa!

-Eli Marie Stavlund, kommunikasjonsjef Av-og-til.

Relaterte saker