Slik tar du alkoholpraten
Har du vært bekymret for noen sine alkoholvaner? Da er du ikke alene. Her er fire råd til hvordan du kan ta opp et vanskelig tema.
Hele 1 av 3 nordmenn har vært bekymret for noen som står dem nær sine alkoholvaner. Likevel kan det være vanskelig å ta praten om alkohol.
– Det kan være vanskelig å ta praten om man er bekymret for noen – for alkohol kan være et ubehagelig tema. Men du fortjener å ta din egen bekymring på alvor!
Det sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i alkovettorganisajsonen Av-og-til.
Nylig lanserte organisasjonen et verktøy som skal gi skreddersydde råd til hvordan du kan ta en vanskelig prat: www.alkoholpraten.no.
– Målet er å gjøre en vanskelig prat litt lettere, sier Kaski.
Hun har fire råd til de som ønsker å ta bekymringen sin opp med den det gjelder:
1. Ta utgangspunkt i din egen bekymring
I stedet for å gå rett på hva den andre personen bør endre på, kan det hjelpe samtalen om du tar utgangspunkt i din egen bekymring. Forklar hva ved alkoholbruken du er bekymret for, og hvordan du opplever det. Si «jeg blir bekymret når…» i stedet for «du gjør alltid..».
2. Ta samtalen på et tidspunkt hvor begge er edru
Dersom en av dere er ruspåvirket, kan det påvirke samtalen negativt – og redusere sannsynligheten for at det blir en god prat. Forsøk å legg samtalen til et tidspunkt hvor ingen av dere har drukket.
3. Allier deg med noen
Det kan være krevende å ta praten om alkohol, og vite hvordan du skal gjøre det. Kanskje du kan snakke med noen andre om at du har lyst til å ta opp temaet, og snakke om hvordan du vil gjøre det? Du kan få skreddersydde råd og tips til din situasjon på www.alkoholpraten.no
4. Ha realistiske forventninger
Når du tar bekymringen din på alvor, gjør du deg selv en tjeneste. Det betyr likevel ikke at den du tar det opp med vil slutte å drikke. Det er bare personen selv som kan bestemme seg for å endre seg. Om samtalen ikke skulle gå som du håper på, er det lov å avslutte samtalen – kanskje dere kan ta praten igjen en annen gang.
Var dette nyttig?
Takk for din tilbakemelding!
Takk for din tilbakemelding!
Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.