Slik jobber du med synlighet og nettverksbygging i egen kommune

Hvordan forklarer man egentlig til de ansatte i kommunen at man er en Av-og-til-kommune? Les tips om hvordan du kan løfte samarbeidet i din kommune.

Kvinne ved bord prater

Også intern synlighet og informasjon

For å ha en robust iverksettelse av det lokale alkovettarbeidet, så er det bra å ha flere støttespillere lokalt. Det er ikke hensiktsmessig at Av-og-til-koordinatoren er helt soloartist i både planlegging og iverksettelse.

Enten man er helt ny eller med flere års erfaring som Av-og-til-koordinator, så kan det være hensiktsmessig å invitere seg inn til møter i egen/andre avdelinger. Grip sjansene som kommer, eller skap dine egne anledninger til å få markert og informert internt at kommunen er en Av-og-til-kommune, og få formidlet hva dette innebærer av muligheter for kommunen. Intern kjennskap til forebyggingsarbeid er med på å forankre og konsolidere, og trengs for å forsterke og sikre innsatsen over tid.

Via denne lenken finner du ressurser til hjelpe for lokal intern synlighet og informasjon, som digital og fysisk brosjyre og powerpoint med manus.

Organisering av Av-og-til Lokalt i kommunen

Det lokale Av-og-til-arbeidet er organisert litt ulikt i den enkelte kommune. Dette fordi ansattressurser og det rusforebyggende arbeidet er plassert på forskjellige typer stillinger. En Av-og-til-kommune må ha en Av-og-til-koordinator. Koordinatorfunksjonen kan for eksempel ligge hos en folkehelsekoordinator, SLT-koordinator eller rusrådgiver. Det er også hensiktsmessig at koordinatoren har et nettverk å samarbeide med. Dette kan være SLT-nettverket, rusfaglig team eller lignende. Det kan også settes opp en egen Av-og-til-gruppe med ulike aktører som har ekspertise på hvert av temaene kommunen skal jobbe forebyggende på.

Her kan du se pdf om lokal organisering i kommunene og Av-og-tils anbefalinger, som var tema på digital kaffeprat juni 2023

Tenk igjennom hvem som er mulige gode hjelpere lokalt, for med mange samarbeidspartnere å spille på lag med er det lettere å få til mer. Med flere som kan bidra, blir det også mindre arbeid på den enkelte. Og det er faktisk morsomt også!

Riktige avsendere og riktige steder

Det er lettere for mottakerne å lytte til noen som har faglig tyngde på et felt. Derfor har man størst gjennomslagskraft med aktører som kan saken og kjenner problematikken. Skal man øke sjansen for at båtførere som er i tvil om det spiller noen rolle om de er edru eller ikke i båt skal ta alvoret inn over seg, så er det best at det er folk som har greie på båt og sikkerhet, som er med å formidle det. Skal foreldre nås, så er vokse med spesiell kompetanse på barn viktige avsendere, og skal vi jobbe med idrett, bør man knytte kontakter med idretten selv.

Her kan du se pdf om lokal synlighet i kommunene med case fra Holmestrand Klar for sjøen, som var tema på digital kaffeprat september 2023.

Det er også viktig å være til stede der målgruppa er. Skal førere av fritidsbåter nås, så er det marinaer og solfylte steder langs kysten som er stedet, og særlig kystfestivaler. Skal man nå foreldre, bør man oppsøke steder der voksne er i kraft av foreldrerollen, og der barna er sammen med foreldrene, for eksempel foreldremøter og familiearrangementer. Ved å samarbeide med de som har kunnskap om dette, vet man lettere om disse møteplassene og kan være tilstede.

I kampanjearbeid kan man noen ganger være både mottakere av informasjon og formidlere av et budskap. I Klar for sjøen er det for eksempel mange lokale båtforeninger som får informasjon fra sitt sentralledd om risiko for å føre båt med promille. i tillegg kan de bestille materiell og være avsendere av kampanjebudskapet på lokale arrangementer.

Hvordan komme i kontakt med andre aktører eller målgruppen?

Det er flere eksempler på at Av-og-til-koordinatoren i kommunen jobber for å utvide nettverket sitt. Det gjelder å tenke kreativt og bredt, og man må tørre å spørre. Det går an å stikke innom noen man tror kan være en ressurs. Ta med den lokale brosjyren for å informere om hvordan man kan jobbe lokalt på det feltet der mottakeren er en viktig ressurs. Eller vis frem kampanjemateriell og presenter de ulike ressursene som kan brukes i holdningsskapende arbeid – for eksempel ved å invitere seg selv inn til et møte med de lokale idrettsklubbene eller barnehagene eller ungdomsskolene.

Av-og-til skriver infoskriv, hvis du ønsker det for lettere å kunne ta kontakt med andre aktører i kommunene som dere vil samarbeide med, eller hvis du ønsker hjelp til å invitere til deltagelse på arrangementer dere har lokalt.

Tips og råd fra andre Av-og-til-kommuner

På energikonferansen 2020 hadde vi en bolk hvor vi sammen jobbet frem ideer for å bygge intern synlighet og nettverk i Av-og-til-kommunen. Her ser du punktene som kom opp i samtalen:

Ideer for å få synlighet internt i kommunen

  • Man kan lage en adventskalender internt i kommunen med Av-og-til-info hver dag i desember.
  • Noen deler ut poser eller «goodiebags» med informasjon til kommunestyrerepresentanter.
  • Kanskje det kan lages en egen brosjyre om Av-og-til-samarbeidet direkte rettet mot politikere?
  • «Post it-lapper» om Hvor mange glass tåler barnet ditt?, refleks og annet materiell kan deles ut på kontorer på rådhuset. Man kan også ta en runde før jul for å dele ut drops, snakke om Hvor mange glass tåler barnet ditt? og fortelle om Av-og-til-samarbeidet.
  • Man kan legge ut brosjyrer i foajéen på rådhuset, eller andre steder der mange er på farten.
  • På store møter i kommunen kan man legge ut post it-lapper og kulepenner fra Av-og-til.
  • Det kan være lurt å ta en runde på personalmøter i avdelingene for å informere om Av-og-til-samarbeidet.
  • Bruk intranettsider, Teams, Workspace eller andre interne kommunikasjonskanaler i kommunen for å fortelle om Av-og-til.
  • Man kan heise Av-og-til-flagget under fokusuka. Dette skaper samtaler, og oppmerksomhet om tematikken.

Ideer for å bygge nettverk i kommunen

  • Lurt å ha andre på laget, ikke bare en Av-og-til-koordinator. Viktig å ha en god forankring. Noen har Av-og-til-styringsgruppe med politikere, næringsliv, foreldreutvalg, SLT-koordinator og så videre. På den måten blir tematikken en del av den politiske debatten.
  • En av kommunene har et Rusfaglig forum som er bredt sammensatt med blant annet Helse og omsorgssjef, oppvekstsjef, representanter for barnehager, videregående, barnevern, psykisk helsetjeneste, Av-og-til-koordinator, Nav, lensmann og kommuneoverlege. At man ble Av-og-til-kommune ble frontet i dette forumet og ga en boost til samarbeidet. Og siden det er et bredt sammensatt forum, blir tematikken belyst og løftet frem på mange måter. Da er det også lettere å få arbeidet ut.
  • Andre eksempler på samarbeidsaktører kan være SLT, Politi, de som jobber med folkehelse i kommunen, barnehelsetjenesten.
  • Det er viktig å ha med kommunikasjonsavdelingen i kommunen, siden mye kampanjevirksomhet drives derifra.

Sjekk hva Sarpsborg kommune anbefaler i denne filmen.