Kampanje: Studiestart og fadderuke

Det finnes mange ting man kan prøve, men beste kuren mot fyllesyke er å drikke litt mindre. Det er budskapet i en digital kampanje rettet mot studenter denne høsten.

Ung kvinne sitter ved bord med blå bakgrunn. Hun holder en drink med ubestemmelig innhold og hun skjærer en grimase med ansiktet.

15. august er det studiestart og de sosiale fadderukene er i gang for studentene. I den forbindelse er vi tilbake med det samme kampanjekonseptet som ble rettet mot russen tidligere i år.

Konseptet i kampanjen

Dette er et kampanjekonsept som oppfordrer studenter til å ha sunt alkovett. Det finnes mange rare tips for ulike «fyllekurer» for å slippe å bli fyllesyk dagen-derpå. For eksempel å spise iskrem med reker, eller å drikke sylteagurk-saft. Konseptet i kampanjen er å lage korte videoer menn og kvinner  som tester disse «fyllekurene».

Oppfordringen i kampanjen er at den beste fyllekuren, er å drikke mindre. Kampanjen skal tas ut i kanaler hvor vi treffer målgruppen digitalt og på campus i Oslo.

Det er lansert en landingsside hvor man finnes oppskriftene på rare fyllekurer, et intervju med kjemiker Alexander Harald Sandtorv som har forsket på bakrus, men først og fremst tips og råd til hvordan man kan få bedre drikkevaner og andre relevante saker om alkohol og russetiden.

Ikke synlig for «folk flest»

Siden budskapet målrettes direkte mot studentsegmentet i sosiale medier vil det samtidig bety at kampanjen ikke vil være særlig synlig oss som ikke er studenter. Det vil si at selv om kampanjen er veldig synlig, så vil ikke «vi andre» legge merke til den i så stor grad.