Alt du må vite om promillegrensen for bil
Å kjøre bil mens du er påvirket av alkohol kan ha store konsekvenser. Beruselsen svekker både sanser og reaksjonsevne. Promillegrensen i Norge regulerer hvor mye alkohol du har lov til å drikke før du kjører. Her kan du lese alt du trenger å vite om promillegrensen, straffer og konsekvensene av å kjøre bil alkoholpåvirket.
Hva er promillegrensen for bilkjøring i Norge?
I Norge er promillegrensen for førere av motorvogner satt til 0,2 promille. Dette innebærer at det er ulovlig å kjøre bil/motorvogn dersom alkoholkonsentrasjonen i blodet overstiger denne grensen. En så lav promillegrense er satt for å signalisere at man ikke kan drikke noe alkohol når man skal kjøre bil.
Det er ikke bare ulovlig å kjøre med promille, men også å forsøke å kjøre i promille. Det kan altså være nok at du starter opp bilen eller båten.
Promillegrensen beskytter alle trafikanter mot risikoen knyttet til svekket dømmekraft og reaksjonsevne, selv ved små mengder alkohol. I kombinasjon med politikontroll skal promillegrensen redusere trafikkulykker som følge av promillekjøring.
Hvorfor er grensen satt til 0,2 promille?
Allerede ved 0,2 promille begynner alkohol å påvirke hjernen, og følgende kan forekomme:
- Svekket reaksjonsevne
- Redusert syn og oppmerksomhet
- Dårligere evne til å tolke trafikkbilder
Promillegrensen utrykker nulltoleranse mot alkohol i trafikken, med mål om å redusere trafikkulykker og alvorlige skader. Da grensen i sin tid ble sunket fra 0,5 promille til 0,2 promille ble det begrunnet med at man «unngår at bilførere spekulerer i 0,5-grensen og ender med å kjøre med promille over 0,5, og ved den signaleffekt forslaget har for ruspåvirket kjøring generelt».1
Slik straffes promillekjøring
Straffer for promillekjøring – eller fyllekjøring – varierer avhengig av hvor høy promillenivået er, og om det oppstår skader eller farlige situasjoner. Det vil det alltid være individuelle forhold ved en hendelse som påvirker straffen man får. Her er en oversikt over straffenivåene for ulike typer promillekjøring, hentet fra Lovdata:2
Promille mellom 0,2‰ og 0,5‰
- Straff: Bot, vanligvis 1,5 ganger brutto månedslønn.
- Tap av førerkort: Normalt ikke tap av førerretten.
Promille mellom 0,5‰ og 1,2‰
- Straff: Bot og betinget fengsel er vanlig, men kan bli ubetinget dersom alvorlige forhold er til stede.
- Tap av førerkort: Førerkortet inndras i 12 til 24 måneder.
Promille over 1,2‰
- Straff: Bot og ubetinget fengsel
- Tap av førerrett: Førerkortet inndras i minimum to år.
Disse straffene er ment å virke avskrekkende og understreke alvoret ved promillekjøring.
- Selv om de aller fleste er klart imot promillekjøring, viser anslag at det hver dag gjennomføres 14 000 kjøreturer med alkoholpåvirket sjåfør på norske veier.
- En sjåfør med lav promille (0,2-0,5) har dobbelt så høy risiko for skade som en edru sjåfør. Med promille over 1,5 er risikoen 65 ganger så høy.
- I femårsperioden 2013 til 2017 ble i snitt 138 personer drept i trafikken hvert år. De siste årene har tallet på trafikkdrepte gått nedover. 74 prosent av de drepte i femårsperioden 2013-2017 var menn.
- Omtrent hver femte dødsulykke på norske veier i 2017 var rusrelaterte. Det har de siste årene vært en stor økning i andre rusmidler enn alkohol. Alkohol er imidlertid fortsatt en stor utfordring i trafikken.
- De aller fleste i Norge er klart imot promillekjøring. 97-99 prosent sier så i meningsmålinger Ipsos har gjort for Av-og-til de siste årene.
- I 2017 ble 9.352 personer anmeldt for ruskjøring i Norge, ifølge tall fra Politiet. Det er i gjennomsnitt 25 anmeldelser om dagen.
Konsekvensene av promillekjøring
Å kjøre når du er påvirket av alkohol har alvorlige konsekvenser.
1. Økt risiko for trafikkulykker
Alkohol svekker kjøreferdighetene dine selv ved lave promillenivåer og øker dermed risikoen for å havne i en trafikkulykke. Selv om individuelle faktorer spiller inn på hvordan kroppen reagerer på promille har forskning vist at de fleste sjåfører får nedsatte kjøreferdigheter allerede ved 0,2 promille. Risikoen for ulykker øker eksponentielt dess høyere promille du får.3
2. Straff og tap av førerkortet
Straff for promillekjøring kan være bøter, fengsel og førerkortbeslag. Dette kan ramme økonomien din, friheten, karrieren og det sosiale livet.
3. Forsikringsproblemer
Ved promillekjøring avvises ofte forsikringskrav. Da må du betale alt selv – både for din egen bil og eventuelle skader på andres kjøretøy. I verste fall kan du også ende opp med store utgifter hvis noen blir skadet. I verste fall kan man få stor gjeld resten av livet. Pål Rune Eklo i Forsikringsselskapet Gjensidige sier følgende:4
Kolliderer du på grunn av promillekjøring, vil du normalt ikke få noen erstatning fra forsikringsselskapet i det hele tatt. I tillegg får du et erstatningskrav for alle skadene du har påført andre, både personskader og materielle skader.
Pål Rune Eklo, Kommunikasjonssjef, Gjensidige
Promillekjøring dagen derpå
Det er en vanlig misforståelse at kroppen alltid har forbrent alkoholen dagen etter inntak. Noen kaller det 12-timers regelen. Hvor fort alkohol forbrennes i kroppen, og når du er i stand til å kjøre er individuelt. Det kan derfor være farlig å anta at man er edru nok til å kjøre dagen derpå.
Er det lov å sitte på med en sjåfør med promille?
Å sitte på med en sjåfør som har promille kan få alvorlige konsekvenser. Ikke bare er det en høy risiko for ulykker, du kan også bli holdt ansvarlig dersom du oppmuntrer eller lar en beruset person kjøre.5 Du risikerer å bli straffet, selv om du ikke var passasjer i bilen, men var klar over fyllekjøringen uten å gripe inn. Man har både et moralsk og juridisk ansvar for å hindre fyllekjøring. Dersom du oppdager at noen har tenkt å kjøre i beruset tilstand, bør du forsøke å stoppe det og kontakte politiet om nødvendig for å forebygge ulykker. Flere rettsaker fra nyere tid viser at passasjerer kan bli dømt for medvirkning i promillekjøring.6
Du kan også risikere redusert eller ingen erstatning dersom du blir skadet i en ulykke. Dette skyldes at du bevisst utsetter deg selv for stor fare ved å sitte på med en promillefører. Forsikringsselskap kan redusere eller avslå erstatning for både personskade og økonomiske tap knyttet til eiendeler, dersom du har handlet grovt uaktsomt.
Hvis du eier eller har ansvar for bilen og lar en beruset person kjøre, kan dette få rettslige konsekvenser. Straffen kan inkludere bøter, inndragning av førerkort, og i alvorlige tilfeller fengsel i opptil ett år, spesielt dersom fyllekjøringen medfører ulykker eller fare for liv og helse.
Er det lov å drikke som passasjer?
Det er ikke ulovlig å være beruset passasjer eller ha med berusede passasjerer i bilen. Det er likevel viktig at det er ro i bilen, slik at sjåføren kan fokusere på trafikken. Vegtrafikklovens § 3 pålegger sjåfører å være «aktpågivende og varsomme». Hvis fulle passasjerer forstyrrer sjåføren, kan dette svekke konsentrasjonen og øke risikoen for ulykker.
Under øvelseskjøring regnes både den som kjører og ledsageren i passasjersetet som sjåfører. Begge må derfor være edru, og begge kan straffes dersom én eller begge har drukket alkohol.
Utbredelse av promillekjøring i Norge
Promillekjøring i Norge er en alvorlig trussel mot trafikksikkerheten, men heldigvis mindre vanlig enn i mange andre land. Veikantundersøkelser, som innebærer testing av sjåførers alkoholkonsentrasjon langs veiene, gir et øyeblikksbilde av problemet. Den siste undersøkelsen (2016-17) blant 5038 sjåfører på Østlandet viste at 0,2 % hadde over 0,2 promille. Dette bekrefter at promillekjøring er sjelden og på samme nivå som i 2008-09.
Likevel viser spørreundersøkelser at flere rapporterer å ha kjørt med promille. Blant unge mellom 12-20 år oppga 10 % å ha gjort dette siste år. For aldersgruppene 14-18 og 25-29 år var andelene henholdsvis 8 % og 9 %.7
Historisk utvikling av promillegrensen i Norge
Norge har en lang historie med å regulere promillekjøring, og landet har vært en foregangsnasjon når det gjelder trafikksikkerhet.8
Straff for promillekjøring i utlandet
Hvis du bryter trafikkreglene når du kjører bil i utlandet, kan du miste førerretten i det landet der lovbruddet er begått. Vanligvis vil du likevel ikke miste den i Norge.
Promillekjøring i utlandet kan imidlertid få store konsekvenser, også etter at du kommer hjem. Hvis du kjører med promille i utlandet, risikerer du å miste retten til å føre bil i Norge.
Lokalt politi melder som regel promillekjøringen videre til norsk politi. Norsk politi har myndighet til å frata deg førerretten i Norge innen seks måneder, selv om lovbruddet skjedde i utlandet.
Promillegrensen i utlandet
I andre land kan andre regler for promillekjøring gjelde. Det er likevel verdt å merke seg at reaksjons- og konsentrasjonsevnen din blir svekket allerede ved lave nivåer av promille. Derfor risikerer du både ditt og andres liv om du drikker alkohol før du kjører bil – enten det skjer i utlandet eller i Norge.
Merk også at flere land har skjerpede promillegrenser for kommersielle førere, eller for personer som nylig har fått førerkort. Noen land har også egne grenser for promillenivået i blodet og ved utånding. Her viser vi kun de normale promillegrensene i noen utvalgte land:9
- Australia: Varierer i ulike stater og for ulike personer mellom 0,0 ‰ og 0,5 ‰
- Brasil: 0,0 ‰
- Danmark: 0,5 ‰
- England: 80 mg alkohol per 100 ml blod (tilsvarer omtrent 0,8 ‰)
- Finland: 0,5 ‰
- Frankrike: 0,5 ‰
- Hellas: 0,5 ‰
- Italia: 0,5 ‰
- Kina: 0,2 ‰
- Kenya: 0,8 ‰
- Kroatia: 0,5 ‰
- Kypros: 0,5 ‰
- Nederland: 0,5 ‰
- Portugal: 0,5 ‰
- Russland: 0,35 ‰
- Spania: 0,5 ‰
- Sverige: 0,2 ‰
- Thailand: 0,5 ‰
- Tyskland: 0,5 ‰
- USA: Varierer i ulike stater mellom 0,5 ‰ og 0,8 ‰
Ofte stilte spørsmål om promillegrensen (FAQ)
Promillegrensen i Norge er på 0,2 promille. Det er straffbart å kjøre med en høyere promille.
Vanlig straff er bøter og betinget fengsel, samt tap av førerretten i 12 til 18 måneder.
Ja, ved promille over 0,2 kan du miste førerkortet dersom situasjonen vurderes som alvorlig.
Forsikringsselskaper avviser ofte erstatningskrav ved promillekjøring. Du kan bli personlig ansvarlig for kostnadene.
Dette avhenger av mengden alkohol du har inntatt, og kjønn, vekt, søvn etc. Det går derfor ikke an å gi en generell regel. Hvis du er i tvil, ikke kjør bil. Du kan dobbeltsjekke og få en indikasjon på promillen din ved bruk av vår promillekalkulator.
Straffene varierer fra land til land, men i mange land er de like strenge eller strengere enn i Norge.
Er du i tvil, ikke kjør bil. Men dersom du lurer på promillen din kan du sjekke ut vår promillekalkulator.
Alle lenker åpnes i en ny fane.
1. Samferdselsdepartementet (1999) Ot.prp. nr. 26 (1999-2000): Om lov om endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk og i enkelte andre lover. Klikk for lenke til kilde
2. Lovdata (2024) «Fyllekjøring – farlig, dyrt og dumt». Artikkel av Tveter, L., 15. februar. Klikk for lenke til kilde
3. Høye, A. (2022). «Impaired driving and road safety». TØI-Report. Institute of Transport Economics. Klikk for lenke til kilde.
4. Gjensidige (2019) «Promillekjøring: En av tre tror de kan ha kjørt i påvirket tilstand». Sist oppdatert: 05.11.2019. Klikk for lenke til kilde.
5. Frende Forsikring (2024) «Du kan bli straffet for andres promillekjøring». Klikk for lenke til kilde
6. Marusfritrafikk.no (2021) «Medvirkning til ruskjøring». Klikk for lenke til kilde
7. Moan, I.S. (2019) Promillekjøring i veitrafikken i Norge. Folkehelseinstituttet (FHI). Klikk for lenke til kilde.
8. TØI. (2022). «8.6 Lovregulering av promillekjøring». Transportsikkerhetshåndboken. Klikk for lenke til kilde
9. ETSC. (2021). «Blood Alcohol Content (BAC) Drink Driving Limits across Europe». European Transport Safety Council. Klikk for lenke til kilde