Alt du må vite om promillegrensen for bil

Å kjøre bil mens du er påvirket av alkohol kan ha store konsekvenser. Beruselsen svekker både sanser og reaksjonsevne. Promillegrensen i Norge regulerer hvor mye alkohol du har lov til å drikke før du kjører. Her kan du lese alt du trenger å vite om promillegrensen, straffer og konsekvensene av å kjøre bil alkoholpåvirket.

Bilde av et sidespeil i en bil i fart

Hva er promillegrensen for bilkjøring i Norge?

I Norge er promillegrensen for førere av motorvogner satt til 0,2 promille. Dette innebærer at det er ulovlig å kjøre bil/motorvogn dersom alkoholkonsentrasjonen i blodet overstiger denne grensen. En så lav promillegrense er satt for å signalisere at man ikke kan drikke noe alkohol når man skal kjøre bil.

Det er ikke bare ulovlig å kjøre med promille, men også å forsøke å kjøre i promille. Det kan altså være nok at du starter opp bilen eller båten.

Promillegrensen beskytter alle trafikanter mot risikoen knyttet til svekket dømmekraft og reaksjonsevne, selv ved små mengder alkohol. I kombinasjon med politikontroll skal promillegrensen redusere trafikkulykker som følge av promillekjøring.

Hvorfor er grensen satt til 0,2 promille?

Allerede ved 0,2 promille begynner alkohol å påvirke hjernen, og følgende kan forekomme:

  • Svekket reaksjonsevne
  • Redusert syn og oppmerksomhet
  • Dårligere evne til å tolke trafikkbilder

Promillegrensen utrykker nulltoleranse mot alkohol i trafikken, med mål om å redusere trafikkulykker og alvorlige skader. Da grensen i sin tid ble sunket fra 0,5 promille til 0,2 promille ble det begrunnet med at man «unngår at bilførere spekulerer i 0,5-grensen og ender med å kjøre med promille over 0,5, og ved den signaleffekt forslaget har for ruspåvirket kjøring generelt».1

Slik straffes promillekjøring

Straffer for promillekjøring – eller fyllekjøring – varierer avhengig av hvor høy promillenivået er, og om det oppstår skader eller farlige situasjoner. Det vil det alltid være individuelle forhold ved en hendelse som påvirker straffen man får. Her er en oversikt over straffenivåene for ulike typer promillekjøring, hentet fra Lovdata:2

Promille mellom 0,2‰ og 0,5‰

  • Straff: Bot, vanligvis 1,5 ganger brutto månedslønn.
  • Tap av førerkort: Normalt ikke tap av førerretten.

Promille mellom 0,5‰ og 1,2‰

  • Straff: Bot og betinget fengsel er vanlig, men kan bli ubetinget dersom alvorlige forhold er til stede.
  • Tap av førerkort: Førerkortet inndras i 12 til 24 måneder.

Promille over 1,2‰

  • Straff: Bot og ubetinget fengsel
  • Tap av førerrett: Førerkortet inndras i minimum to år.

Disse straffene er ment å virke avskrekkende og understreke alvoret ved promillekjøring.

Konsekvensene av promillekjøring

Å kjøre når du er påvirket av alkohol har alvorlige konsekvenser.

1. Økt risiko for trafikkulykker

Alkohol svekker kjøreferdighetene dine selv ved lave promillenivåer og øker dermed risikoen for å havne i en trafikkulykke. Selv om individuelle faktorer spiller inn på hvordan kroppen reagerer på promille har forskning vist at de fleste sjåfører får nedsatte kjøreferdigheter allerede ved 0,2 promille. Risikoen for ulykker øker eksponentielt dess høyere promille du får.3

2. Straff og tap av førerkortet

Straff for promillekjøring kan være bøter, fengsel og førerkortbeslag. Dette kan ramme økonomien din, friheten, karrieren og det sosiale livet.

3. Forsikringsproblemer

Ved promillekjøring avvises ofte forsikringskrav. Da må du betale alt selv – både for din egen bil og eventuelle skader på andres kjøretøy. I verste fall kan du også ende opp med store utgifter hvis noen blir skadet. I verste fall kan man få stor gjeld resten av livet. Pål Rune Eklo i Forsikringsselskapet Gjensidige sier følgende:4

Kolliderer du på grunn av promillekjøring, vil du normalt ikke få noen erstatning fra forsikringsselskapet i det hele tatt. I tillegg får du et erstatningskrav for alle skadene du har påført andre, både personskader og materielle skader.

Pål Rune Eklo, Kommunikasjonssjef, Gjensidige

Promillekjøring dagen derpå

Det er en vanlig misforståelse at kroppen alltid har forbrent alkoholen dagen etter inntak. Noen kaller det 12-timers regelen. Hvor fort alkohol forbrennes i kroppen, og når du er i stand til å kjøre er individuelt. Det kan derfor være farlig å anta at man er edru nok til å kjøre dagen derpå.

Er det lov å sitte på med en sjåfør med promille?

Å sitte på med en sjåfør som har promille kan få alvorlige konsekvenser. Ikke bare er det en høy risiko for ulykker, du kan også bli holdt ansvarlig dersom du oppmuntrer eller lar en beruset person kjøre.5 Du risikerer å bli straffet, selv om du ikke var passasjer i bilen, men var klar over fyllekjøringen uten å gripe inn. Man har både et moralsk og juridisk ansvar for å hindre fyllekjøring. Dersom du oppdager at noen har tenkt å kjøre i beruset tilstand, bør du forsøke å stoppe det og kontakte politiet om nødvendig for å forebygge ulykker. Flere rettsaker fra nyere tid viser at passasjerer kan bli dømt for medvirkning i promillekjøring.6

Du kan også risikere redusert eller ingen erstatning dersom du blir skadet i en ulykke. Dette skyldes at du bevisst utsetter deg selv for stor fare ved å sitte på med en promillefører. Forsikringsselskap kan redusere eller avslå erstatning for både personskade og økonomiske tap knyttet til eiendeler, dersom du har handlet grovt uaktsomt.

Hvis du eier eller har ansvar for bilen og lar en beruset person kjøre, kan dette få rettslige konsekvenser. Straffen kan inkludere bøter, inndragning av førerkort, og i alvorlige tilfeller fengsel i opptil ett år, spesielt dersom fyllekjøringen medfører ulykker eller fare for liv og helse.

Er det lov å drikke som passasjer?

Det er ikke ulovlig å være beruset passasjer eller ha med berusede passasjerer i bilen. Det er likevel viktig at det er ro i bilen, slik at sjåføren kan fokusere på trafikken. Vegtrafikklovens § 3 pålegger sjåfører å være «aktpågivende og varsomme». Hvis fulle passasjerer forstyrrer sjåføren, kan dette svekke konsentrasjonen og øke risikoen for ulykker.

Under øvelseskjøring regnes både den som kjører og ledsageren i passasjersetet som sjåfører. Begge må derfor være edru, og begge kan straffes dersom én eller begge har drukket alkohol.

Utbredelse av promillekjøring i Norge

Promillekjøring i Norge er en alvorlig trussel mot trafikksikkerheten, men heldigvis mindre vanlig enn i mange andre land. Veikantundersøkelser, som innebærer testing av sjåførers alkoholkonsentrasjon langs veiene, gir et øyeblikksbilde av problemet. Den siste undersøkelsen (2016-17) blant 5038 sjåfører på Østlandet viste at 0,2 % hadde over 0,2 promille. Dette bekrefter at promillekjøring er sjelden og på samme nivå som i 2008-09.

Likevel viser spørreundersøkelser at flere rapporterer å ha kjørt med promille. Blant unge mellom 12-20 år oppga 10 % å ha gjort dette siste år. For aldersgruppene 14-18 og 25-29 år var andelene henholdsvis 8 % og 9 %.7

Historisk utvikling av promillegrensen i Norge

Norge har en lang historie med å regulere promillekjøring, og landet har vært en foregangsnasjon når det gjelder trafikksikkerhet.8

1912

De første lovene mot promillekjøring ble innført. Det var forbudt å føre kjøretøy i beruset tilstand, selv om en konkret promillegrense ikke var fastsatt. Det sto i lovens § 18 at: «føreren er pliktig til å være edru under kjøringen.»

1930

En lovendring som gjorde det mulig å undersøke om man var påvirket av alkohol gjennom legeundersøkelse.

1935

Rett til å ta blodprøve ved mistanke om promillekjøring. Lovendring som sa at all alkoholpåvirket kjøring skulle straffes med fengsel.

1936

Norge fikk sin første spesifikke promillegrense, satt til 0,5‰ promille. Denne grensen ble sett på som et moderne tiltak i kampen mot trafikkulykker.

1988

Lovendring åpnet for mulighet til å bruke utåndingsprøve med et alkometer ved kontroll av bilister. Dette var en effekt erstatning for blodprøve.

2001

Promillegrensen ble senket til dagens nivå på 0,2‰ for å reflektere forskning som viste at selv små mengder alkohol kunne øke risikoen for ulykker.1

Straff for promillekjøring i utlandet

Hvis du bryter trafikkreglene når du kjører bil i utlandet, kan du miste førerretten i det landet der lovbruddet er begått. Vanligvis vil du likevel ikke miste den i Norge.

Promillekjøring i utlandet kan imidlertid få store konsekvenser, også etter at du kommer hjem. Hvis du kjører med promille i utlandet, risikerer du å miste retten til å føre bil i Norge.

Lokalt politi melder som regel promillekjøringen videre til norsk politi. Norsk politi har myndighet til å frata deg førerretten i Norge innen seks måneder, selv om lovbruddet skjedde i utlandet.

Promillegrensen i utlandet

I andre land kan andre regler for promillekjøring gjelde. Det er likevel verdt å merke seg at reaksjons- og konsentrasjonsevnen din blir svekket allerede ved lave nivåer av promille. Derfor risikerer du både ditt og andres liv om du drikker alkohol før du kjører bil – enten det skjer i utlandet eller i Norge.

Merk også at flere land har skjerpede promillegrenser for kommersielle førere, eller for personer som nylig har fått førerkort. Noen land har også egne grenser for promillenivået i blodet og ved utånding. Her viser vi kun de normale promillegrensene i noen utvalgte land:9

  • Australia: Varierer i ulike stater og for ulike personer mellom 0,0 ‰ og 0,5 ‰
  • Brasil: 0,0 ‰
  • Danmark: 0,5 ‰
  • England: 80 mg alkohol per 100 ml blod (tilsvarer omtrent 0,8 ‰)
  • Finland: 0,5 ‰
  • Frankrike: 0,5 ‰
  • Hellas: 0,5 ‰
  • Italia: 0,5 ‰
  • Kina: 0,2 ‰
  • Kenya: 0,8 ‰
  • Kroatia: 0,5 ‰
  • Kypros: 0,5 ‰
  • Nederland: 0,5 ‰
  • Portugal: 0,5 ‰
  • Russland: 0,35 ‰
  • Spania: 0,5 ‰
  • Sverige: 0,2 ‰
  • Thailand: 0,5 ‰
  • Tyskland: 0,5 ‰
  • USA: Varierer i ulike stater mellom 0,5 ‰ og 0,8 ‰

Ofte stilte spørsmål om promillegrensen (FAQ)

Er du i tvil, ikke kjør bil. Men dersom du lurer på promillen din kan du sjekke ut vår promillekalkulator.