Leske om alkofritt: – Nok barnedrikker og søte mocktails
Hvorfor skal det være slik at de som drikker har et så mye bedre utvalg å velge fra, spør Leske – som mener det beste man kan gjøre for å klare hvit januar er å planlegge.
– Alkoholfritt har i altfor mange år vært en undervurdert kategori som har båret preg av kjedelige «barnedrikker». I dag finnes det flere hunder produsenter som utelukkende spesialiserer seg på å lage spennende og komplekse alkoholfrie drikker for voksne , sier Christian Stray-Jansen.
Han er daglig leder i Leske, en norsk importør, distributør, produsent og markedsfører av alkoholfri drikke til alle anledninger.
– Må være skikkelig digg
De siste årene har de funnet frem på menyen og i handledisken i flere av Oslos mest populære restauranter, barer og eksklusive matutsalg. Og de finnes i hyllene i Vinmonopolet.
– Filosofien vår er at det må bli enklere å finne og nyte alkoholfri drikke. Det stiller en del krav til selve drikken, og det holder ikke med fint design og en romantisk bryggetilnærming. Det må være skikkelig digg, og svare på målgruppens ønsker, som ofte handler om at det skal være sofistikert, spennende og innovativt.
En måned uten alkohol kalles hvit måned
Har du vurdert å prøve en hvit måned?
Så bra! Avhengig av hvor mye du pleier å drikke vil du merke et økt overskudd og humør. Kanskje blir helga mer innholdsrik og du får tid til ting du ikke pleier å få tid til. Mange rekker også å reflektere over egne alkoholvaner når de prøver en måned uten.
Mange syntes det er vanskelig å la være å drikke fordi det forventes av oss i så mange sosiale sammenhenger. Kanskje du heller ikke opplever alkoholen som et problem for deg. Noen ganger er man heller ikke klar over hvor stor plass alkoholen har i livet vårt. Et hvit måned kan, om ikke annet, få deg til å reflektere over egne drikkevaner. Vi anbefaler å teste ut en hvit periode, kanskje det holder med en hvit uke for deg?
Mange grunner til alkofri-trenden
At alkoholfri drikke selger som aldri før er ingen hemmelighet – NoLo-trenden (no or low alcohol) får stadig sterkere fotfeste. Men hvorfor er det slik? Stray-Jansen i Leske mener årsaken er sammensatt.
– Det er vel i hovedsak to ting, som også forsterker hverandre. Først og fremst handler det om helse, og mer spesifikt om moderering av ting som kjøtt og sukker. Dette henger sammen med generelle helsetrender, og at folk er stadig mer opptatt av hva de spiser og drikker, sier han og legger til:
– Dernest, som en konsekvens av dette, kommer det stadig flere spennende produkter på markedet som tar forbrukeren på alvor. Disse får igjen mye oppmerksomhet, fordi det ofte er snakk om ganske innovative og spesielle produkter – noe som er med på å øke bevisstheten rundt det hele.
Trenger ikke være 0 eller 100
– Flere voksne mennesker ønsker å redusere eller kutte sitt alkoholforbruk. Og så har man selvfølgelig noen åpenbare målgrupper som gravide og folk som ikke drikker av for eksempel medisinske eller religiøse årsaker.
I januar er det mange som prøver seg på en hvit måned. Hva synes dere om trenden?
– Det er helt supert. Det er nok mange som har godt av det, og som kanskje lærer en del om både eget drikkemønster og hva slags alkoholfrie muligheter som finnes.
Har dere noen gode tips til gjennomføringen?
– Hvit januar trenger jo ikke være 0 eller 100. Det kan være at man reduserer litt, tester andre ting, og er litt «sober curious», rett og slett. Har man imidlertid bestemt seg for å gå all inn, så er planlegging et sentralt stikkord.
Leske-sjefen mener det gjelder på flere områder.
– Planlegg ditt sosiale liv og planlegg innkjøp av digge alkoholfrie drikker som kan være krykken din i øyeblikk hvor det ville vært vanlig med vin, øl og annen alkohol.
Foto: Thomas Andresen og Jan Khur