Leske om alkofritt: – Nok barnedrikker og søte mocktails

Hvorfor skal det være slik at de som drikker har et så mye bedre utvalg å velge fra, spør Leske – som mener det beste man kan gjøre for å klare hvit januar er å planlegge.

Et bredt utvalg alkoholfrie drikker, som likner alkoholholdige drikker, presentert i et forlokkende lys, står ved siden av hverandre i flasker og bokser - opp mot en pappeske det står "Leske" på.

– Alkoholfritt har i altfor mange år vært en undervurdert kategori som har båret preg av kjedelige «barnedrikker». I dag finnes det flere hunder produsenter som utelukkende spesialiserer seg på å lage spennende og komplekse alkoholfrie drikker for voksne , sier Christian Stray-Jansen.

Han er daglig leder i Leske, en norsk importør, distributør, produsent og markedsfører av alkoholfri drikke til alle anledninger.

– Må være skikkelig digg

De siste årene har de funnet frem på menyen og i handledisken i flere av Oslos mest populære restauranter, barer og eksklusive matutsalg. Og de finnes i hyllene i Vinmonopolet.

– Filosofien vår er at det må bli enklere å finne og nyte alkoholfri drikke. Det stiller en del krav til selve drikken, og det holder ikke med fint design og en romantisk bryggetilnærming. Det må være skikkelig digg, og svare på målgruppens ønsker, som ofte handler om at det skal være sofistikert, spennende og innovativt.

En måned uten alkohol kalles hvit måned

Har du vurdert å prøve en hvit måned?

Leske-sjef Christian Stray-Jansen i blå jeans-skjorte, smiler forsiktig mot kamera. Han har rødt skjegg og hår, og sitter i rustikke omgivelser.
Alkoholfrie Ambijus Clearly Confused på vinflaske, dandert med salte mandler, oliven og glass med drikken i - laget for å friste.

Problemløsning

Det hele begynte i 2016 da selskapet ble opprettet. Gründerne bak hadde et problem, og Leske ble løsningen.

– Ingen av oss drakk alkohol lenger, og vi savnet komplekse og spennende smaker som passet like godt til mat som til kos. Voksne drikker, ikke barnslige «mocktails» eller søte alkoholfrie viner og eplemost, sier Stray-Jansen.

Hvorfor valgte dere å satse på alkoholfritt?

– For å skape forandring. Vi er lei av at folk som ikke drikker, uansett årsak, skal bli puttet i «the penalty box» og får tilbud om noe kjedelig og lite gjennomtenkt. Mens de som ønsker alkohol har en hel verden å velge i. Det handler om alkoholfrie muligheter.

Og hvis du må velge en favoritt blant dine egne?

– Det må nok være «Ambijus»-serien, litt «biased» siden vi tross alt har laget den selv. Vi har akkurat lansert det første produktet i rekken, «Clearly Confused». Den er inspirert av lukt og smak av norsk skog, med ingredienser som fermenterte epler, destillerte einebær og uttrekk på kvannrot, multer og rosmarin – og ment som en appetittvekker eller generell kosedrikk. I vinglass med stett, selvfølgelig, sier Stray-Jansen.

Han forteller at de også er godt i gang med arbeidet med de neste to produktene i serien, som har hentet inspirasjon både fra Norge og utlandet.

– Hovedfokuset er at drikken skal gå veldig godt til mat. Vi gleder oss veldig til å vise frem hva vi har holdt på med det siste året!

Mange grunner til alkofri-trenden

At alkoholfri drikke selger som aldri før er ingen hemmelighet – NoLo-trenden (no or low alcohol) får stadig sterkere fotfeste. Men hvorfor er det slik? Stray-Jansen i Leske mener årsaken er sammensatt.

– Det er vel i hovedsak to ting, som også forsterker hverandre. Først og fremst handler det om helse, og mer spesifikt om moderering av ting som kjøtt og sukker. Dette henger sammen med generelle helsetrender, og at folk er stadig mer opptatt av hva de spiser og drikker, sier han og legger til:

– Dernest, som en konsekvens av dette, kommer det stadig flere spennende produkter på markedet som tar forbrukeren på alvor. Disse får igjen mye oppmerksomhet, fordi det ofte er snakk om ganske innovative og spesielle produkter – noe som er med på å øke bevisstheten rundt det hele.

Trenger ikke være 0 eller 100

– Flere voksne mennesker ønsker å redusere eller kutte sitt alkoholforbruk. Og så har man selvfølgelig noen åpenbare målgrupper som gravide og folk som ikke drikker av for eksempel medisinske eller religiøse årsaker.

I januar er det mange som prøver seg på en hvit måned. Hva synes dere om trenden?

– Det er helt supert. Det er nok mange som har godt av det, og som kanskje lærer en del om både eget drikkemønster og hva slags alkoholfrie muligheter som finnes.

Har dere noen gode tips til gjennomføringen?
– Hvit januar trenger jo ikke være 0 eller 100. Det kan være at man reduserer litt, tester andre ting, og er litt «sober curious», rett og slett. Har man imidlertid bestemt seg for å gå all inn, så er planlegging et sentralt stikkord.
Leske-sjefen mener det gjelder på flere områder.
– Planlegg ditt sosiale liv og planlegg innkjøp av digge alkoholfrie drikker som kan være krykken din i øyeblikk hvor det ville vært vanlig med vin, øl og annen alkohol.
 

Foto: Thomas Andresen og Jan Khur