Drikketrender som gjelder nå: NoLo, damp lifestyle, sober curious

Sunnere livsstil, økt bevissthet og redusert alkoholkonsum. Er NoLo, damp lifestyle og sober curious trendene som kan endre den norske alkoholkulturen? Og hva betyr begrepene egentlig?

Illustrasjon av drikketrenden: fristende glasskrukker med vann og frukt.

Kjært barn har mange navn, også når det gjelder nye drikketrender. NoLodamp lifestyle og sober curious inviterer alle til et mer bevisst alkoholkonsum. Trendene representerer en sunnere livsstil som ikke nødvendigvis bremser det sosiale livet. Trendene virker nok appellerende for mange, siden det handler om et bevisst forhold og reduksjon, ikke «alt eller ingenting».

Vinmonopolets egne tall bekrefter at det er aktuelle drikketrender. De rapporterer om en stigende etterspørsel etter drikker med lav alkoholprosent og alkoholfrie alternativer. Salget av alkoholfrie drikker har nesten doblet seg fra 490 000 liter i 2017 til 940 000 liter i 2022, en økning på 12 % sammenlignet med 2021. I første halvdel av 2023 har salget av alkoholfritt økt med 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Salg av alkoholfritt på Vinmonopolet første halvår

Stolpediagram over salg av alkoholfritt på vinmonopolet for å reflektere drikketrendene

Stolpediagrammet viser salg av alkoholfritt i tusen. 488 betyr altså 488 032 liter

Drikketrender påvirker alkoholvalgene våre

Den økende interessen for en sunnere livsstil, både fysisk og psykisk, gjør at vi trener mer, spiser mer plantebasert og tar bedre vare på vår mentale helse. Å drikke mindre alkohol kan ofte være en naturlig del av denne livsstilen.

Og trenden om å kutte ned på alkoholinntaket er særlig til stede blant de yngste. Den landsrepresentative undersøkelsen UNG2023 viser at 27 % av unge mellom 15–25 år regelmessig velger alkoholfrie alternativer til øl, vin og sprit.

Vi synes det er flott at flere velger å utforske drikketrender som dette, fordi det har stor helseeffekt både på kort og lang sikt. Hvert glass du kutter er godt for helsa!

-Eli Marie Stavlund, kommunikasjonsjef Av-og-til.

NoLo: Ingen eller lite alkohol

NoLo-trenden, som står for No-alcohol eller Low-alcohol, handler om å drikke alkoholfritt og drikkevarer med lav alkoholprosent. Trenden er hovedsakelig drevet av en økt bevissthet rundt helse og velvære. I tillegg lever unge voksne i en tid hvor deres liv fanges på kamera og deles i sosiale medier. Ved å velge drikker med lav eller ingen alkoholprosent, beholder de kontrollen, og sikrer en mer produktiv og behagelig morgendag.

Også Vinmonopolet har registrert et skifte fra høy alkoholprosent til drikker med lavere alkoholprosent, som øl, vin og sider.

Damp Lifestyle: En balansert tilnærming

Damp Lifestyle-trenden har eksplodert i sosiale medier. I stedet for å kutte ut alkohol helt, handler Damp Lifestyle om moderasjon, og om av ulike årsaker å ha et mer bevisst forhold til eget alkoholkonsum. Noen gjør det for vekta, noen for helsa og andre for lommeboken.

En typisk Damp Lifestyle-natt for TikTokeren @Hana.elson starter med en alkoholfri mocktail, og hun drikker alltid vann mellom alkoholenhetene.

– Det er mange fordeler med damp lifestyle. På mange måter reflekterer denne også godt det vi i Av-og-til står for. Vi mener ikke at man skal kutte alkoholen helt, men ha et bevisst forhold til om og hvor mye man skal drikke i ulike situasjoner, sier Stavlund.

@hana.elson

& the perfect damp night is combining a lot of these habits! These are just starting points! Lmk what else I should add 🙂 #damplifestyle #sobercurious #dryjanuary #dryishjanuary

♬ original sound – Hana

Sober Curious: Ta dine egne valg

Å være sober curious handler om å være nysgjerrig på hvorfor du drikker, og hvordan alkoholkonsumet egentlig påvirker deg. På den måten blir du mer bevisst eget alkoholforbruk, og kan ta de valgene som passer deg best.

Forfatter og skaperen av trenden, Ruby Warrington, forteller til Henry Ford Health at vi ofte drikker av vane eller grunnet forventninger fra samfunnet. Å være Sober curious starter derfor med å spørre seg selv hvorfor du velger å ta deg en øl eller et glass vin akkurat nå.

Trenden har raskt fått fotfeste og en sterk tilstedeværelse på sosiale medier. Med over 53 millioner treff på TikTok under hashtaggen #SoberCurious, har trenden skapt et miljø for likesinnede mennesker som ønsker å ha et mer bevisst forhold til alkohol.