Kommunesamarbeidet: nasjonal mobilisering og lokal iverksettelse

Av-og-til er bredde og samarbeid

Av-og-til samarbeider systematisk med forskjellige aktører som frivillige organisasjoner, Av-og-til-kommuner og rusfaglige og politiske miljøer.

Kommunikasjonsarbeidet vårt tar utgangspunkt i på totrinnsmodellen og innovasjonsspredningsteorien. Det handler ikke bare om massemedia som den eneste informasjonskanalen, men også at den enkelte innbygger blir like mye påvirket og mottar like mye informasjon fra de rundt seg.

Massekommunikasjon knyttes sammen med mellommenneskelig kommunikasjon, og påvirkningskraften til opinionsledere vektlegges. Lokal aktivitet og informasjonstjenester er svært relevant nettopp fordi det er viktig at et budskap ikke bare kommer ovenfra og ned, men blir diskutert og videreført på lokalt nivå. Lokalmedier og lokale nettverk er derfor høyt prioritert for å treffe godt lokalt. Temaer blir tatt opp gjennom forskjellige kanaler og på ulike arenaer.

Nasjonalt og lokalt

Av-og-til har helt siden 1980-tallet mobilisert lokalsamfunn i aksjoner og tiltak, og nasjonale kampanjer forankres i lokaltilpassede tiltak. Gjennom Av-og-til Lokalt har vi spisset kompetansen og metoden på dette. Av-og-til gjennomfører flere kampanjer årlig med ulike temaer. Kampanjer tilrettelegges med målrettet kampanjemateriell for å treffe grasrota og målgruppa. Vi gjennomfører en nasjonal kampanjelansering og en godt gjennomarbeidet presseplan med nyhetssaker som vi tilbyr kommunene. Det jobbes med dokumentasjon og argumentasjon for å sette alkohol og alkoholbruk på dagsordenen, og samarbeidspartnere som for eksempel medlemsorganisasjoner, fagmiljø eller forskningsmiljø, er involvert.

I det forebyggende helsearbeidet skiller man tradisjonelt mellom primær-, sekundær- og tertiærforebyggende tiltak.  Primærforebyggende tiltak har til hensikt å forhindre at problemer oppstår i utgangspunktet, er av generell karakter og er rettet mot store befolkningsgrupper. Holdningsskapende arbeid er et typisk eksempel på primærforebygging.

Kjernen i Av-og-tils tankegang og arbeid er basert på den internasjonalt anerkjente teorien, som kalles totalkonsumteorien. Selv om det er fullt mulig å tenke seg at alle vi enkeltpersoner kan drikke ”forsvarlig” og ikke kritisk mye, så vil det ikke være slik. Noen vil drikke lite og andre vil drikke mye. Og jo mer det totalt drikkes i samfunnet, desto flere vil drikke mer enn forsvarlig eller på en måte som skaper uheldige situasjoner. Derfor er det slik at vi i alkoholforebygging ønsker å redusere det totale forbruket.

Overføres til lokale forhold

Av-og-til Lokalt er en direkte respons på behovet for å koordinere tiltak på flere arenaer og i ulike kanaler for å få til virkningsfull forebygging.

Samarbeidet mellom kommunene og Av-og-til er tilpasset lokale behov, ønsker og ideer, og Av-og-til-kommunene får hjelp til å drive alkoholforebygging tilpasset lokalsamfunnet. En kommune er den politiske og administrative rammen rundt et lokalsamfunn og er derfor utgangspunktet for metoden. Tiltakene foregår innenfor et avgrenset geografisk område.

Metoden legger til rette for at man lokalt kan få til et samarbeid mellom det offentlige, næringslivet og frivillige. Det er lagt opp til nettverksbygging der de som jobber eller har interessefelt innenfor de aktuelle situasjonene er naturlige deltagere i forebyggingsarbeidet.

Det er en god ressurs å ha gode relasjoner til lokalpolitikere, kommuneadministrasjonen og eventuelle nøkkelpersoner i aktuelle organisasjoner eller bedrifter.

Kommunen bør være bevisst på lokale drikkemønster og spesielle lokale fenomener som skaper fyll og rus i det lokale forebyggingsarbeidet. Eksempler på slike lokale mønster kan være mye fyllekjøring, båtfyll, festivalfyll, 17. mai-fyll etc.

Bredde, legitimitet og spisset budskap

Budskap spisses, materiell utvikles, og det samarbeides med de aktørene som kan hjelpe til med å nå fram til målgruppen så effektivt som mulig.

La oss ta idretten som eksempel. Av-og-til jobber for at idretten skal være en situasjon med godt alkovett, og skal vi få bred nasjonal oppslutning om dette, må vi ha idretten med oss. Vi samarbeider derfor tett med særforbund, og NIF er en av medlemsorganisasjonene til Av-og-til. Lokale idrettsklubber tilbys materiell som kan brukes i det alkoholforebyggende arbeidet, som foredrag og brosjyrer utviklet i samråd med Norges Fotballforbund, Norges Svømmeforbund og Norges Håndballforbund. For å folk til å ta budskapet om godt alkovett i idretten på alvor, ønsker vi å spille på lag med forbund, kretser, idrettslag, kommuner og lokale ildsjeler.

Tankegangen er den samme i Av-og-tils arbeid med andre situasjoner og i andre kampanjer. Når offentlige, private og frivillige aktører samarbeider, får kampanjene bredde og legitimitet. Kombinasjonen av redaksjonell omtale i mediene og direkte kommunikasjon mellom folk i lokalsamfunnet, bidrar til at mottageren får budskapet gjennom flere kanaler.

Tilpasset budskap i lokale kanaler

Budskapet skal ikke være moraliserende, men fornuftig for folk flest. Et viktig stikkord for Av-og-til Lokalt er drøfting og refleksjon. Vi skal bidra til at folk drøfter og reflekterer over at det noen ganger ikke passer med alkohol.

I tillegg til lokalmedia, annonsering nås målgruppen gjennom direkte kontakt, samtaler, foreldremøter og liknende. Kommunene som lokalsamfunn har en unik mulighet til å komme i direkte dialog med lokalbefolkningen, fordi det er mange mulige treffpunkt med innbyggerne.

Kommunen, med Av-og-til-koordinatoren i spissen, legger årsplan for hvilke temaer som skal prioriteres. Det lokale arbeidet tilpasses også til Av-og-tils årshjul, slik at kampanjer kan forankres i lokal mobilisering.