En kartlegging av kommunesamarbeidet

Vi gjør nå en undersøkelse for å kvalitetssikre samarbeidet, og vi ber om at alle Av-og-til-koordinatorer besvarer denne på venge av kommunen innen onsdag 31. januar.

Hvorfor og hvordan gjøres kartleggingen?

For å kvalitetssikre tiltak og ressurser og sikre at disse treffer best mulig på den enkelte kommunes muligheter og behov,  kartlegger vi Av-og-til-kommunenes praktiske nytte av elementene i samarbeidet, i tillegg til aktivitetsnivå. Når dere besvare kartleggingen får dere samtidig en kjapp oversikt over tilbud og muligheter innenfor samarbeidet per i dag.
Av-og-til rapporterer også inn til Helsedirektoratet, og noen av spørsmålene gir underlag til dette.

Det gis én besvarelse fra kommunen.

Det er tilstrekkelig at kun Av-og-til-koordinator svarer på vegne av kommunen, vi ønsker ikke å utløse mye ekstra administrasjonsarbeid i kommunen. Du som koordinator svarer slik du mener er mest dekkende. (Men – du får selvsagt lov til å sjekke med kolleger, det er ikke en «prøve». Og er du en fersk koordinator i en kommune som har vært Av-og-til-kommune lenge, så ta kontakt med marte@avogtil.no så ser vi hva som er enkleste vei til mål for din kommune.)

OBS – Vi har lagt ned mye ressurser i å utvikle en kartlegging som gir nyttig info både til oss og til dere. Vi ber derfor om at samtlige kommuner besvarer undersøkelsen fullt ut.

Kartleggingen er satt opp på tidsbesparende vis, det er avhuking på alternativer, helt unntaksvis tekstfelt. Kartleggingen tar likevel litt tid (kanskje 20 min?), så fyll gjerne kaffekoppen før du skrider til verket.
Når du har gjennomført, vil du motta en bekreftelse som inkl. dine svar på epost.

Vi setter enorm pris på deres ærlige tilbakemelding som vi vil bruke som konstruktive innspill til videre utvikling av kommunesamarbeidet, og vi gleder oss veldig til å se at besvarelsene tikker inn.

Frist for besvarelse er onsdag 31.januar.

Her er lenke til undersøkelsen

 

Litt mer om innholdet i kartleggingen

I kartleggingen kommer vi innom ulike ting, og vi spør om hva dere gjør per i dag, og også om hva dere kanskje kan ha nytte av å gjøre på sikt.

Vi spør hvor bredt temamessig dere jobber med alkoholforebygging i kommunene (uavhengig av hvilke tiltak/programmer/bruk av ressurser), for å få innsikt i hvordan vi bør tilrettelegge og prioritere fremover.

Vi spør på overordnet nivå hvilke typer ressurser som er attraktive. Altså en kjapp tilbakemelding på hva du som koordinator/ din kommune så langt har benyttet av ressurser i samarbeidet, og hva du tror kan være relevant på sikt. Ressursene presenteres etter tema, og er inndelt etter trykket infomateriell, digitalt infomateriell, og profileringsmateriell.

Vi sjekker kjapt hva du som koordinator/ din kommune så langt har gjort i samarbeid og dialog med Av-og-til når det gjelder spesifikke lokale tiltak tilpasset til akkurat din kommune. Det kan handle om kommunebrosjyrer og lokale annonser, lokalt mediearbeid, forebygging knyttet til salgs- og skjenkebevilling eller arrangementer vi har iverksatt sammen.

Vi er innom rammene for, og muligheter i, forebyggingsarbeidet på lokalt plan. Det handler om hvilke aktører som per i dag har bidratt inn i alkovettarbeidet i din kommune, og hvilke arenaer og kanaler som kan benyttes i det lokale forebyggingsarbeidet hos dere nå og på sikt.

Som dere forstår så vil denne kartleggingen gi oss som tilrettelegger for dere, svært mye nyttig informasjon om hvordan dere benytter ressursene samlet sett. Og det vi får tilbakemelding om fra dere, vil også umiddelbart ha betydning for tilrettelegging og prioritering – så nå gleder vi oss veldig til å få høre fra dere!