Båtsommeren 2024 er på vei, og med det også ny kampanje!

Dere vil kunne se kampanjen i Av-og-til sine kanaler, i annonser og oppslag i presse fra rundt midten av mai, og materiell kan dere bestille fra i dag.

En dagscruiser ute på sjøen en fin sommerdag. Vi ser mennesker som koser seg sammen i båten.

Bak Klar for sjøen-samarbeidet står 14 organisasjoner som har oppgaver og interesser på fritidsbåtfeltet: Politidirektoratet, Sjøfartsdirektoratet, Redningsselskapet, Norges Røde Kors, Båtforbundet (Kongelig Norsk Båtforbund), Norboat, Oslofjorden båteierunion, Kongelig Norsk Seilforening, Norges Seilforbund,  Kystvakten, Kystverket, Friluftsrådenes Landsforbund, Kartverket, samt Av-og-til. 

Kampanjepartnernes lokale enheter (distriktskontorer, skøyter, hjelpekorps, frivillige lag ol.) er aktive land og strand rundt, og dere har mulighet til å ta kontakt om samarbeid lokalt, hvis dere ønsker det.


Av-og-til leder arbeidet sammen med en prosjektgruppe med representanter fra kampanjepartnerne.
Målgruppen er båtfolk som ferdes på sjøen i fritidsbåter. 

I årets kampanje er budskapet om «Ekte kapteiner» videreutviklet.

Vi går fra ett til tre budskap, og har tre retninger for å treffe ulike segmenter i befolkningen med et enda tydeligere budskap.

Ekte kapteiner respekterer havet: Tematikken handler om det lunefulle havet og hvor viktig det er å være skjerpet til enhver tid, også når havet er stille i havnen.

Ekte kapteiner drikker kaffe: Her snakker vi om alt alkoholen gjør med kroppen din, og hvordan den påvirker deg til å bli en dårligere kaptein.

Ekte kapteiner tar en for laget: Denne tematikken handler om gjengen rundt kapteinen, familie og venner (som vi vet har stor påvirkningskraft på kapteinen). Både som en påminnelse til kapteinen om det ansvaret hen har, men også som en takk til kapteinen på vegne av alle rundt.

Disse budskapene vil dere kunne se både på de fysiske og digitale kampanjeuttakene. De første digitale uttakene vil kunne sees i Av-og-til sine kanaler fra 10. mai, men materiell vil dere kunne bestille fra i dag.

Materiell:

Materiellet kan brukes på stand, i kontroller, i gjestehavner og andre maritime steder. Det er viktig å nå ut til båtfolket, og lettere med dette materiellet som fungerer som en god samtalestarter. 

  • Ny brosjyre
  • Lakrisbåter i ny innpakning.
  • Ny plakatserie med sju ulike plakater med tydelig og viktig budskap til oppheng i marinaer, båthavner, serveringssteder nær brygge/sjø, festivaler med mer.
  • Plakat med  QR-kode til quiz som kan henges opp der båtfolk ferdes
  • Beachflag
  • Maritime leketatoveringer til voksne som er på sjøen sammen med barn.
  • De populære Kapteinskoppene kan brukes til å gjøre noe gøy i kommunen! (eksklusivt til kommunene)

Digitale flater og sosiale medier fra mai til august

Det kommer digitale uttak til sosiale medier, som tips, råd rundt tematikken alkohol og båtliv.  I tillegg jobber vi nå med å oppdatere nettsiden vår på tema båt. Mer informasjon om kampanjeuttak kommer etter hvert.

Synlighet i media

Vi jobber som vanlig også for å få på aktuelle pressesaker i både lokale og nasjonale medier.
Gjennom hele sommeren kan folk se helsides annonser i relevante båtmagasiner, som Båtens Verdens, RS-magasinet og Båtmagasinet.

Hvordan kan kommunen delta i arbeidet?

Snakk med de lokale båtfolkene, stå på stand:

På kaia, på båtfestivaler, eller ute i båt. Del ut en brosjyre og lakrisbåter, eller lodd ut en  Kapteinens kopp. En strålende anledning til å få en trivelig og viktig prat på et treffende tidspunkt!

Snakk om alkovett på sjøen i media:

Det kommer kronikk fra Ragnhild som dere blir invitert til å co-signere på, info kommer senere på e-post.

Planlegger dere en fin lokal aktivitet, så inviter gjerne inn en lokal journalist også! Ta kontakt med oss hvis dere ønsker å sparre.

Spre informasjon på nett og i sosiale medier:

På avogtil.no finnes det nettartikler med oppdatert informasjon om sjøliv og alkohol, som kan brukes av dere internt og deles videre fra kommunens hjemmeside.

Gjennom sommeren deles det masse båtrelatert innhold på Av-og-til sin Facebook-side. Bruk dette i deres arbeid også.

Om vi sender forslag på mail om hva som kan deles i deres sosiale medier, husk å sende dette videre til kommunikasjonsrådgiver i din kommune slik at de får det de trenger for å iverksette.

Er det flere av de populære kapteinskoppene igjen? 

Ja! Vi har kopper på lager, og har holdt av kopper til dere i Av-og-til-kommunene!

Dette er eksklusive, fine emaljekopper som det er veldig stor etterspørsel etter blant båtfolket, og også blant landkrabber, så det er satt en bestillingsgrense på 3 stk. Trenger du flere, så si fra, så ser vi hva vi får til å ordne!

Kan du bruke koppen i en lokalt stunt? Ønsker du å gi ordfører og kommunedirektør en fin gave som folk legger merke til? Det er kjempefint!
Vi legger ikke opp til konkurranser styrt fra oss, fordi vi tenker at det er lurt at dere selv definerer hva dere vil gjøre, og når. Men vi vil gjerne støtte opp om tiltak, så trenger du hjelp eller har du en idé, så ta kontakt, kanskje vi kan bidra inn?

Informasjons- og kampanjemateriell

Materiell finner dere som vanlig i nettbutikken https://avogtil.no/kampanje/baat-og-badeliv/