Sommerkampanje barn 2025
Bli med og bevisstgjør foreldre om alkohol og barn i sommer! Vi har digital ranselpost til skoler og barnehager, innhold til Facebook og Instagram, og en invitasjon til samarbeid i lokalpressen.

Nå er sommeren straks her, og det er en tid på året nordmenn drikker mer alkohol. Da er det viktig å være bevisst på at barn påvirkes tidligere enn mange tror.
Sommerkampanje: Pappa på sitt beste!
Sommerens kampanje er spesielt rettet mot pappaer, da vi vet at menn er mer liberale enn kvinner når det kommer til alkohol. Menn drikker mer og oftere enn det kvinner gjør – og er også åpne for å drikke mer foran barn.
Årets kampanjefilmer bruker humor for å få frem budskapet og heie på pappaene som drikker null, ett eller maks to glass når de er sammen med barna. Filmene viser hva man vinner på å begrense alkohol sammen med barna – tilstedeværelse, lek, trygghet – fremfor å fokusere på det man mister ved å drikke for mye.
Filmene spiller på kjente reklamekoder og kjønnsstereotypier, nettopp for å utfordre dem. For i motsetning til klassisk alkoholreklame eller amerikanske TV-serier der «ekte menn» er tøffe og drikker mye, viser årets kampanje at ekte styrke ligger i å være til stede og være ansvarlig sammen med barna.
Den nasjonale kampanjen vil være synlig fra starten av juni på sosiale og tradisjonelle medier, og i annonser. Filmene vises som kinoreklame over hele landet i uke 25 og 26.
Slik kan din kommune jobbe forebyggende lokalt:
Dere i Av-og-til kommunene har en unik mulighet til å nå frem til foreldre der de er – i sitt eget lokalsamfunn.
1. Ta kontakt med foreldregruppa
Vær i kontakt med foreldrene i kommunen, enten det er på helsestasjonen, i barnehagene eller på barneskolen. I nettbutikken finner dere blant annet foldere og plakater.
Dialog med foreldre kan for eksempel skje i de kanalene skoler og barnehager har dialog med dem. Den digitale ranselposten fra oss kommer også i år, og dette er et brev som kan printes ut og deles ut fysisk i barnehage eller skole sammen med folder, eller som kan brukes digitalt på e-post, Vigilo eller lignende. Rådlista kan også deles i disse kanalene.
Bruk folderen og rollupen med gode råd om barn og alkohol. Folderen finnes på flere språk. Huskelisten med råd er svært godt mottatt av målgruppa i sosiale medier og har fått veldig gode skussmål i tidligere kampanjeevalueringer, og helsestasjoner som har tatt satt den opp, har notert at den legges merke til og får god mottagelse.
Gå inn på tema barn i nettbutikken og finn det du ønsker å bruke!
2. Bli med på presseutspill
Bli med på pressemelding på tema barn! Mer informasjon om dette kommer på e-post.
Som vanlig tilrettelegges det på både på bokmål og nynorsk, og vi sender inn til lokalmedia på vegne av kommunen og Av-og-til.
3. Del informasjon i kommunens digitale kanaler.
Bruk kommunens nettside aktivt som kanal, vi har klart tekst på bokmål og nynorsk, og illustrasjonsbilde. I år handler nettartikkelen om viktigheten av å nå menn/fedre med det viktige budskapet. Vi har tilrettelagt for at flere lokale røster kan ha sitat i kommunes nettartikkel – tilpass gjerne sitatene med en lokal vri.
Vi har bilder til sosiale medier som dere kan bruke i kommunens sosiale medie-kanaler. Dere kan velge å laste ned SOME-bilder fra nettbutikken (da får dere dem i nynorsk tekst også), eller dere kan dele direkte fra Av-og-til sin Facebook eller Instagram (da på bokmål).
Aktuelle nettartikler om barn og alkohol
Her er en oversikt over relevante nettartikler vi har skrevet om barn og alkohol. Bruk dem gjerne internt i kommunen, i tillegg til at de er fine å dele i deres sosiale medier, eller bruk dem som et utgangspunkt til å skrive en egen artikkel til kommunens nettside:
- Gode råd om barn og alkohol
- Slik påvirkes barn av foreldrenes drikking
- 90.000 barn har foreldre som sliter med alkohol
- Så store konsekvenser har alkoholbruk for pårørende
- Slik hjelper du barn når foreldrene drikker for mye
4. Del kampanjefilm
Hvis dere vil – del kampanjefilm sammen med oss på Facebook i sommer! Filmer deles på Av-og-til sin Facebookside fra 3. juni.
Hvis man vil krysspublisere, så settes dette opp i forkant. (Har kommunen ordnet krysspublisering tidligere, så trenger man ikke gjøre det på nytt, da er det bare å dele som vanlig). Filmen kan fint deles uten såkalt krysspublisering, men Facebook fungerer slik at det som er krysspublisert blir mer synlig.
5. Jobbe jevnt gjennom året
Husk for øvrig at dere kan bruke materiellet også utenom kampanjetoppene, i kommunene har dere mulighet til å jobbe med tematikken foreldre og barn når det passer for dere lokalt gjennom hele året.
Her finner dere mer informasjon, materiell til nedlastning eller bestilling, og tips til hvordan dere kan gå frem for å jobbe, les mer her.
Er du på jakt etter profileringsartikler med logo, så finner du det her.
Og via denne lenken finner du fine rollups og mulighet for å få laget egen lokal brosjyre il kommunen.
Og del gjerne det dere gjør på Av-og-til Lokalt sin egen interne Facebookgruppe! Den heter «Av-og-til Lokalt» og finnes her.