Slik lager du et digitalt foreldremøte

Flere av dere er ansvarlige for å planlegge og gjennomføre foreldremøter for ungdomsforeldre i kommunen. De senere årene har vært annerledes på mange måter, og man har ikke kunnet møtes fysisk for å holde foreldremøter. Heldigvis finnes det løsninger for hvordan man kan gjennomføre dette digitalt. Her får du noen tips og råd til hvordan planlegge, tilrettelegge og gjennomføre digitale foreldremøter i kommunen.

Planlegging

Tidspunkt

Første punkt er å avklare når foreldremøtet være, og hvem skal det være for? Mange har faste tidspunkter dette kommer på, mens andre har erfart at smittevernrestriksjoner har gjort at digitale løsninger for fleksibilitet. Tid å sted må avklares med alle involverte, inklusive skole, og informasjon må sendes ut god tid i forveien.

Hvem bør du invitere med som bidragsyter

Det er mange som jobber for at ungdommen i din kommune skal ha det bra. Noen jobber for at de skal ha steder å gå til, andre er opptatt av psykisk helse, og andre passer på at de ikke skal falle utenfor. Tenk over hvem som jobber med dette i din kommune, for eksempel være Politiet, helsestasjonen, fritidsklubben, Natteravner, KoRus og FAU.

Det er også fint å invitere eksterne aktører som kan snakke om noe som ungdommen er opptatt av, som kan gi foreldrene informasjonen de trenger. Det kan for eksempel være oss i Av-og-til eller andre organisasjoner som jobber med ungdom.

En annen god idé er å invitere noen ungdommer som kan fortelle litt om hvordan det er å være ung i din kommune. Kanskje de kan lage en film hvor de svarer på spørsmål om hva de ønsker seg fra foreldrene sine i ungdomstiden.

Tenk over hvem fra kommunen det er lurt å ha med på laget. Er det noen flere som jobber forebyggende, som kan være med å organisere? Hvem har god teknisk kompetanse som kan hjelpe med den digitale plattformen? Og er det noen som jobber med kommunikasjon som kan ha ansvaret for å informere foreldrene om hva som skal skje? Inviter dem med!

Program

Det kan være et fint grep å ha et overordnet tema hvis man holder digitalt foreldremøte. Skal det for eksempel handle om ungdom og rus, er det fint om det er flere ulike aktører som kan snakke om dette, fra ulike perspektiver. Andre prespektiver som ikke spesifikt handler om rus, kan være for eksempel hvordan ungdom har opplevd koronaperioden eller problemstillinger knyttet til sosiale medier.

Når de ulike aktørene er samlet, settes det opp et program. Her bør det stå hvem som skal snakke om hva. Navn, tittel personen har og hvilken rolle vedkommende fyller, hva hun eller han skal snakke om er relevant informasjon for foreldrene å vite. Det er med på at de blir interesserte i å delta på foreldremøtet, og setter av tid og logger seg på.

Praktisk tilrettelegging

Plattform

Det har kommet mange digitale løsninger for gjennomføring av møter den siste tiden, og det er ulikt hva man foretrekker og kjenner til.

Teams er et godt verktøy for gjennomføring digitale møter, og de har en funksjon for å lage direktesendt arrangement. Da er det bare de som skal holde innlegg som er inni møte, og de andre ser på som gjester. Her kan du lese mer om hvordan du gjør det.

Eller kontakt IT-personalet i kommunen for hjelp til å opprette sendingen.

Informasjon

Informer foreldrene om tidspunkt for møtet god tid i forveien, og send ut programmet med en påminnelse når det er klart.

Når den digitale plattformen er opprettet kan du invitere foreldrene til å følge med på sendingen din. Send ut linken noen dager i forveien, og legg ut informasjon på nettsiden deres om hvordan de finner frem til møtet.

Teknisk prøve

Noen dager før foreldremøtet bør de som skal holde innlegg inviteres inn til en digital prøve. Her får dere sjekket om alle kommer seg inn i møtet, om de har lyd og kamera som fungerer, og at de får opp presentasjonen sin.

Avtal å møtes litt før den aktuelle dagen, slik at dere er sikre på at alle er på plass.

Det er lurt å be alle innledere om å sende presentasjonen inn til den som har totalansvaret, slik at det er en back-up om det skulle krølle seg for en av innlederne.

Gjennomføring

Dagen er her!

Når dagen har kommet ønsker du velkommen, og informerer om hva som skal skje. For eksempel dersom deltakerne har mulighet til å stille spørsmål, så bør du forklare hvordan de kan gjøre det.

Det er lurt å ha noen digitale hjelpere som kan bistå deg underveis om det skulle bli noen tekniske problemer.

Dele presentasjoner på nettside

Etter møtet er det fint å dele alle presentasjonene på kommunens nettside, slik at foreldrene kan gå inn å se om de ønsker det.

Det er også fint å legge ut en oppsummering av dagen eller klipp fra de ulike aktørene i kommunens kanaler. Men husk å be om lov til dette.

 

Hvis du trenger hjelp til å planlegge og gjennomføre et digitalt foreldremøte, må du bare spørre!