Samarbeid om lokalt pressearbeid
Presseoppslag i lokalmedia
Synlighet i lokalpressen er en viktig del av det du gjør som Av-og-til-koordinator. Problemstillinger knyttet til alkoholbruk er «godt stoff». Det arbeidet kommunen ellers gjør gjennom Av-og-til Lokalt kan få drahjelp av lokale avisoppslag. Lokalavisen blir dessuten grundig lest av lokalbefolkningen, så den har stor betydning.
Derfor jobbes det målrettet for å være synlig i lokalmedia, og som Av-og-til-koordinator får du tilsendt forslag til pressemelding som du uttaler deg i, eller du blir spurt om du vil være med på leserbrev sammen med Av-og-til.
Den ytterste ringen i årshjulet indikerer når og på hvilket tema det kan forventes tilbud om samarbeid om lokalt pressearbeid, se årshjulet via denne lenken.
Leserbrev og pressemelding er to ulike sjangre.
Leserbrev/kronikk/innlegg
Veldig kort fortalt så er leserbrevet en ytring som er skrevet som en tekst helt uten sitater /replikker. Det er mer som et brev med en ytring og appell.
Kommunen inviteres jevnlig med på såkalt co-signering med Av-og-til på innlegg. Det betyr at generalsekretæren i Av-og-til og Av-og-til-koordinatoren i kommunen, eller andre lokale talspersoner, står som avsendere/forfattere av innlegget.
Dette er en rask måte å reagere på en situasjon lokalt – for eksempel hvis det har vært mange alkoholrelaterte hendelser i kommunen over tid, så kan vi gå ut sammen og appellere til foreldre om å være tilstedeværende voksne med tydelige og trygge rammer for ungdommen. En leserbrev fungerer da som en del av samfunnsdebatten.
Leserbrev er generelt plassert lenger bak i avisen, gjerne med litt smal spalteplass. Det gjør seg alltid med et illustrasjonsbilde for å øke synligheten.
Her kan du se et eksempel på et leserbrev/kronikk/innlegg
Pressemelding
Når man skal henvende seg til en redaksjon med en sak, gjerne i håp om å få til et litt større oppslag, bruker man som oftest en pressemelding. En pressemelding er kort og har et hovedpoeng som skal fange journalistens interesse, og det er med sitater knyttet til en statistikk eller en hendelse. En typisk pressemelding har sitater fra generalsekretæren i Av-og-til og fra Av-og-til-koordinatoren i kommunen, eller kanskje fra ordføreren eller en annen relevant lokal stemme. Det lokale er godt stoff i lokale aviser, og en lokal talsperson er viktig.
Jevnlig utarbeider Av-og-til pressemeldinger og jobber med innsalg av saker til aviser, radio og TV. Til Av-og-til-kommunene utarbeides det pressemeldinger med lokale vinklinger. Det kan være en lokal «knagg», for eksempel for å understøtte en lokal aktivitet, eller det kan være en lokal hendelse som inviterer til oppfølging i avisen, eller det kan at lokal statistikk fra din kommune er interessant for lokalavisen å gjøre et oppslag på.
Dersom dere planlegger noe ekstraordinært alkovettarbeid lokalt, kan du som koordinator gjerne henvende deg til oss hvis du ønsker hjelp til å skrive en pressemelding.
Her kan du se et eksempel på pressemelding
Et «innsalg» til redaksjonen
Av-og-til tar kontakt med lokalavisen hvis det er ønskelig. Det avklares alltid på forhånd, så ikke både kommunen og Av-og-til gjør det.
Er det du som skal ta kontakt med avisen, kan du først gjerne ringe til avisen, deretter sende pressemeldingen over på e-post. En Av-og-til-koordinator kan slik få en god kontaktperson i en journalist, og dermed kan det være lettere å få saker på trykk senere.
Hvis man skal gjøre et innsalg, kan man i dialogen gjerne bruke ord som journalisten selv bruker: tips, god sak, nyhet, saken er eksklusiv for dere, gode bilder, case (intervjuobjekt). Eksempel: «Hei, dette er… Jeg jobber med kommunens alkoholforebyggende arbeid og alkovett, og jeg har et tips som kanskje kan være en sak for dere. Hvis dere er interessert vil jeg ikke gå ut med dette til noen andre. Jeg har også en case, så jeg tror det kan bli noen gode bilder ut av det.»
Jo mer du kan argumentere for at dette er en god sak, jo større er sjansen for at journalisten skriver en artikkel. Og hjelper man til med å skaffe kilder, intervjuobjekter, bilder og så videre, har man også større sjanse til å få et godt oppslag. Journalister har ofte kort deadline, og jo mer man kan hjelpe journalisten, jo større sjanse har man for å få inn det man ønsker.
Bilder er gull verdt i et avisoppslag. Sørg for å ta bilder (mobilen holder som kamera!) og dokumentere det som skjer på lokale arrangementer.
Å bli intervjuet
Hvis du først skal intervjues, er det viktig å være godt forberedt, og her har vi samlet noen tips til deg.
Det skjer kanskje ikke så ofte, men det hender fra tid til annen at en Av-og-til-koordinator blir kontaktet enten fra lokalavisen, lokalradioen eller lokal-TV.
Her ser vi for eksempel Liv-Toril i Sarpsborg kommune, på sitt andre besøk i lokalradioen og klar til å snakke om båtliv.
I forkant
Hvis en journalist har bedt om et intervju, så bør du på forhånd spørre hva intervjuet skal dreie seg om, og hvilke spørsmål som er aktuelle. Ha all nødvendig informasjon tilgjengelig før intervjuet, journalister ofte er interessert i statistikker og annen faktainformasjon.
Du bør tenke igjennom hvordan du ønsker at journalisten skal vinkle saken, det kan for eksempel være lurt å lage en kort argumentasjonsliste over sannsynlige spørsmål eller motargumenter samt gode korte svar.
Det er også greit å øve seg på en sparringpartner før man skal til et intervju, og dette kan Av-og-til stille opp som.
I intervjusituasjonen
I intervjusituasjonen er det viktig å være tydelig på hovedbudskapet: ha ett poeng og gjenta dette. Det er ingen grunn til å vente på at et viktig spørsmål skal komme.
Hvis man føler det er noe man ikke har fått sagt, kan man godt prøve å skyte inn informasjonen der det passer. Man bør vise at man har noe viktig å formidle, og man bør være positiv, klar og konsis.
Det er også lurt å bruke konkrete eksempler, unngå å snakke for fort og ikke bruke for mange kompliserte ord og uttrykk.
Hvis du under intervjuet ikke er sikker på et svar, kan du også sjekke dette etterpå og formilde dette til journalisten i etterkant.
I etterkant
Etter et intervju bør du be om å få lese gjennom saken før den skal på trykk. Man har alltid rett til å lese sine egne kommentarer i en sak – såkalt sitatsjekk – men du har ikke krav på å få lese hele saken.
På grunn av nyhetsbildet for øvrig er det vanskelig å vite om «din sak» får omtale, du vet ikke hvilke andre saker du konkurrerer mot. Vær derfor forberedt på at en sak ikke får omtale, og ta det heller som en liten seier hver gang det ordner seg.
Meld gjerne fra til Av-og-til om saker dere har tatt initiativ til selv som har kommet på trykk – det er fint å få med i totaloversikten vår, og det kan være til inspirasjon for andre Av-og-til-kommuner.