Russ som målgruppe i 2022

Kampanjen starter 1. mai og vil vare hele russetiden

Våren 2022 kommer det en kampanje rettet mot årets russ, som oppfordrer dem til å ta mer bevisste valg knyttet til alkoholdrikking i russetiden. Årets russetid blir den første på to år, og i tillegg er årets eksamen avlyst. Det gir grunn til å tro at russetiden derfor vil bli full av fest og alkohol.

Kampanjen starter 1. mai og vil vare hele russetiden.

Bakteppet – temaet ungdom og alkohol

Av-og-til oppfordrer foreldre til å sette tydelige grenser for ungdommens bruk av alkohol og andre rusmidler. I tillegg jobber vi for utsatt alkoholdebut, og en russetid i kontrollerte former. Tradisjonelt kommuniserer vi sammen til ungdomsforeldre gjennom konseptet kjipe foreldre, fordi at når det kommer til ungdomsdrikking er det de voksne som er ansvarlig for å sette tydelige grenser for ungdommen sin. Målet er at barn og unge skal oppleve en trygg og god ungdomstid.

Kjipe foreldre skal vi også benytte sammen i år, noen Av-og-til-kommuner har foredrag inn mot foreldre nå i vår, andre av dere vil gjøre det til høsten.

Men nå i mai ønsker vi i Av-og-til også å kommunisere direkte til russen selv i en direkte kampanje.

Konseptet i kampanjen

Dette er et kampanjekonsept som oppfordrer russen til å ha sunt alkovett. Det finnes mange rare tips for ulike «fyllekurer» for å slippe å bli fyllesyk dagen-derpå. For eksempel å spise iskrem med reker, eller å drikke sylteagurk-saft. Konseptet i kampanjen er å lage korte videoer med russ og influensere som tester disse «fyllekurene», vi samarbeider blant annet med influenser Kaaynelagermat.

Oppfordringen i kampanjen er at den beste fyllekuren, er å drikke mindre. Kampanjen skal tas ut i kanaler hvor vi treffer målgruppen, som på TikTok, gjennom influensersamarbeid og på en utendørsaktivitet på et russetreff. Det er også samarbeide med 1-2 russebusser som skal bidra i kampanjen.

Det vil bli lansert en landingsside (f.eks. fyllekurer.no) hvor man finnes oppskriftene på rare fyllekurer, et intervju med kjemiker Alexander Harald Sandtorv som har forsket på bakrus, men først og fremst tips og råd til hvordan man kan få bedre drikkevaner og andre relevante saker om alkohol og russetiden.

Ikke synlig for «folk flest» denne gangen – men litt kan deles hos dere

Siden budskapet målrettes direkte mot russesegmentet i sosiale medier og er synlig fysisk på arenaer hvor russen treffes, vil det samtidig bety at kampanjen ikke vil være særlig synlig oss som ikke er russ. Det vil si at selv om kampanjen er veldig synlig, så vil ikke «vi andre» legge merke til den i så stor grad.

Hvordan kan dere i Av-og-til-kommunene benytte dette? Det kommer to nettartikler som kan deles i deres kanaler.
Den ene nettartikkelen omhandler drikkepress i russetiden.
Det andre handler om myter om fyllekurer , og hovedpoenget er at jo mindre man drikker, jo mer bakfull blir man, så å drikke mindre og å drikke alkoholfritt også er viktig.

Vi oppdaterer denne siden med lenker til det dere kan dele i de kanalene dere ønsker, når disse kampanjeelementene er klare.