Idrettskampanje i uke 35 og 36
Mandag 24. august går årets idrettskampanje av stabelen, og vi har masse godt innhold som vi gleder oss til å dele!
Her kommer informasjon om hvordan dere kan delta i årets kampanje:
1. Triksedugnad i sosiale medier
Fra torsdag 27. august skal vi samle inn 90 000 fotballtriksinger! Målet er å bevisstgjøre om de 90 000 barna som har foreldre som drikker for mye. Dere kan delta ved å filme at dere trikser, og dele det på sosiale medier med emneknaggen #triksedugnad og antall triks (f.eks. #3triksinger).
2. Dialog med idretten: Nytt innhold i verktøykassa!
Vi utvider og oppgraderer verktøykassa for idrettslag med innhold som kan tas i bruk ute i klubbene – supert å ha med inn i dialogen deres med idretten i kommunen!
Vi får på plass dette innen 24. august – følg med:
- En ekspertfilm med konkrete tips til hva man kan gjøre dersom man er urolig for et barn på idrettslaget. Målgruppen for filmen er trenere, ledere og foreldre i barne- og ungdomsidretten.
- En plakat med konkrete tips til hva man kan gjøre dersom man er urolig for et barn på idrettslaget. Plakaten skal ligge tilgjengelig i verktøykassa slik at trenere og ledere kan printe den ut og henge den opp synlig for voksne i barne- og ungdomsidretten.
- En film med trenerutvikler og tidligere fotballtrener Ole Tobias Mehn-Andersen. Mehn-Andersen vokste opp med en mor som slet med rusproblemer, og for han ble idretten redningen. Filmen skal få frem hvor viktig det er å se alle barn og ungdommer som kommer på trening, og hvor viktig det er med inkludering også i ungdomsidretten.
- Tydeligere og lettere tilgjengelig verktøy for utvikling av alkoholpolicy, og diskusjon av gråsoner.
- Vi fortsetter med nyhetsbrev der trenere, lagleder og andre i idretten også få jevnlige oppdateringer om tematikken.
- En film fra Av-og-til-kommunen Færder og ildsjelene bak Skjærgårdscupen.
3. Kampanjefilm til Facebook
Mandag 24. august lanserer vi en film som handler spesielt om ungdom og hvor viktig idretten kan være for de som har det vanskelig. Idretten er stedet hvor ungdommen kjenner på mestring og selvsikkerhet, og det er et sted ungdom kan bli sett av gode, trygge voksne som heier dem frem.
Hvis din kommune ønsker å krysspublisere, så ordnes dette i forkant, så denne linken kan du fint sende videre med en gang til den i kommunen som har ansvaret for Facebook i kommunen din.
4. Nettartikkel til kommunens hjemmeside
Vi har nettartikkel klar både på bokmål og nynorsk! Se vedlegg i egen e-post. Artikkelen kan legges ut på kommunens hjemmeside og deles på Facebook i etterkant.
Til slutt:
Kampanjeperioden starter altså 24. august og varer i to uker fra vår side – men dere er selvfølgelig helt frie til å jobbe med idrett når det passer best for dere ?
- Her finner dere mer informasjon, materiell og tips til hvordan dere kan gå frem.
- Og del gjerne det dere gjør på Av-og-til Lokalts egen Facebookgruppe! Den heter «Av-og-til Lokalt» og finnes her.