Finn kapteinens kopp!

Her er tips til lokalt, morsomt stunt dere kan gjøre på temaet båt!

Dette er en kul aktivitet/konkurranse som passer fint å gjøre i løpet av våren/sommeren i kystkommunene.

Vi har noen eksklusive, fine emaljekopper som det er veldig stor etterspørsel etter blant båtfolket. Finn sommerkoppen er en konkurranse/aksjon ala Se&Hør sin flaskepost. Altså at båtfolk kan finne emaljekoppen på ulike kanter av landet, premien er selve koppen, og dette gjøres for å skape blest om kampanjen og kampanjebudskapet.

Slik gjennomføres «finn sommmerkoppen»

Meld fra om at du/din kommune ønsker å delta, og vi sender materiell.

Husk å si fra til oss på forhånd om når kopp skal settes ut lokalt dersom dere ønsker at vi også skal bidra med lokal annonse fra vår kant.

Utplassering

Dere setter ut kapteinens kopp + brosjyre + evt lakrispose på et lokalt område hvor båtfolket ferdes, slik at vi når rett målgruppe. Dere plasserer altså ut én og én kopp på lokale, maritime steder på tidspunkt som passer for dere.

Ikke gjem koppen for godt heller, tanken er jo at den skal finnes av noen heldige vinnere. Det er viktig at koppen ikke blir stående igjen og forsøple naturen.

Ta et lokalt bilde og bruk et lokalt områdenavn

Dere tar bilde av kopp med flyer, med litt lokalt gjenkjennbart preg.

For å få en fin Facebookannonse bør det tas bilde på en slik måte at man kan kjenne seg litt igjen. Er det et kjent landemerke, kanskje et sund, en fjellformasjon, ei bru eller noe, så kanskje noe slikt kan være med i bakgrunnen av bildet som en lite hint? Vær på jakt etter noen som gir litt lokalt særpreg.

Send bilde over til Av-og-til (marte: 950 81 909). Liggende bildeutsnitt fungerer ofte best. Sjekk at kopp-teksten «Ekte kapteiner drikker kaffe» er synlig på bildet, det er det budskapet som gjør at folk kjenner igjen koppen.

Bruk et lokalt områdenavn i posteteksten – ikke for presist stedsnavn, men lokalt område som en ledetråd.

Kommunen setter opp Facebook-annonse

For å ha en fin annonse hos dere, så bruker dere samme bilde i en annonse på kommunens Faceboook. Denne annonsen setter kommunen opp selv, og det kan for eksempel være med følgende deletekst (tilpass med lokalt områdenavn), sett på emojier etter eget ønske:

Finn sommerkoppen!

I samarbeid med Av-og-til har vi gjemt kapteinens kopp et sted i Skjeberg. Lyst på en slik og et utvalg at kapteinens kaffe? Ut og let i finværet!😊☕

Sarpsborg er en Av-og-til-kommune, og med i kampanjen Klar for sjøen. Koppen er en del av dette. Om du vil lese mer, se https://avogtil.no/aot/tema/bat-og-badeliv/

Av-og-til kan også sette opp Facebook-annonse

I dialog med dere kan Av-og-til også sette opp en annonse fra Av-og-til sin Facebook, som målrettes spesielt mot folk i/bosatt i din kommune. Vi bruker kartfunksjonen i Facebook presist på din kommune, slik at annonse popper opp i lokale Facebook-feeder.

Annonsen fra oss settes for øvrig opp som såkalt «black posts», som betyr at de lokale annonse ikke vil være synlig på Av-og-til sin Facebookvegg.

Flere muligheter:

Opplegget er rigget slik at det kan avsluttes med at dere setter ut koppen og annonsen gjør sitt.

I forbindelse med at koppene blir funnet, så er det også mulig for dere å gjøre noe ekstra lokalt – helt opp til deres ønske. Her er det bare å være kreativ.

  • Hvis det er ønskelig, så kan du holde koppen under oppsikt på avstand, og så ta kontakt og slå av en prat med den heldige finneren på stedet, i det den er funnet. Og med det runde av aksjonen.
  • I Facebookposten som kommunen legger ut er det mulig for dere å invitere finneren på besøk til kommunen til en hyggelig prat – i tilfelle så kan du ha en kaffepose til premiering for hånden lokalt.
  • Uansett om du gjør det på den ene eller andre måte, så kan begge løsningene bli til et hyggelig intervju. Synes du et intervju høres morsomt ut å gjøre lokalt, så kan vi hjelpe til meg noen spørsmål til et lite mini-intervju, og du kan samtidig be å få knipse et bilde av dere. Gøy å dele på nettsiden/Facebook til kommunen etterpå – og selvfølgelig dele med oss også.