Barnekampanjen: Bli med og spre årets sommerlåt!

"Ta Det Rolig" er skrevet av Oral Bee i samarbeid med Av-og-til, og den har en viktig beskjed til alle voksne i sommer!

Barn som sitter med mannekenger ved et dekket bord. Foto.

Årets sommerkampanje er av den fengende sorten! Rapper Oral Bee og produsent Big Ice har spilt inn låten Ta Det Rolig sammen med dyktige unge rappere, og de har en viktig beskjed til alle voksne der ute – tenk over hvor mye du drikker foran barna i sommer!

Delta i kampanjen ved å spre låten i din kommune

I denne kampanjen er det viktig at så mange som mulig får høre låten, slik at den kan spre seg på sommerens spillelister.

Dere som er Av-og-til-koordinatorer har en unik mulighet til å nå ut til foreldre, barnehageansatte, SFO-ledere og rektorer, derfor håper vi at dere vil delta i kampanjen ved å gjøre to tiltak:

1. Ta kontakt med skoler og barnehager og be dem spille låten

Vi skriver et utkast til e-post som dere kan bruke til å sende til de riktige aktørene i kommunen. Det kan være barnehagestyrere, SFO-ledere, eller rektorer.

Alle som spiller musikk for barn i skolegårder og på lekeplasser er aktuelle her!

I e-posten oppfordrer vi til å sette låten på spillelisten, og henviser til nyttige verktøy som barnehageansatte og lærere kan ta i bruk for å snakke med barna om alkohol.

Målet er at låten i tillegg til å være morsom å danse til, skal gjøre at barna som trenger det får et språk for å snakke om hvordan de har det hjemme. Da må de voksne rundt være klare til å ta de viktige samtalene.

2. Send sommerhilsen til foreldre i barnehager/barneskoler

Vi skriver et utkast til en sommerhilsen i form av fysisk brev som kan deles ut i barnehage eller skole, eller som kan brukes digitalt på e-post, Vigilo eller lignende.

Dere skriver inn lokal info der det er rød tekst. Det er plass til å sette inn kommunevåpenet deres øverst til høyre.

I sommerhilsenen oppfordrer vi foreldre til å lytte til låten og gir gode råd om barn og alkohol.

Forslag til e-post og sommerhilsen sendes ut til dere på nynorsk og bokmål så snart låten ligger på Spotify!

Bakgrunn: Glimt i øyet og en viktig beskjed

Bakgrunnen for årets kampanje er at barn merker de små endringene som skjer når voksne drikker alkohol raskere enn vi tror.

Det er ikke bare alvorlig fyll som kan ødelegge den gode stemningen for barna, men også det ene glasset for mye. Da både lukter og høres voksne annerledes ut, og det synes mange barn er kjipt. Barn ønsker at vokse skal være slik som de pleier, de trenger en trygg og forutsigbar relasjon.

Så hvorfor ikke bare ta det med ro, og enten la være å drikke eller holde seg til ett glass eller maks to?

Det er budskapet som fremføres i låten på en måte som appellerer til både store og små. Barna kan danse og rappe med, mens de voksne i større grad får med seg den viktige beskjeden.

Informasjons- og kampanjemateriell

Husk for øvrig at dere kan bruke materiellet også utenom kampanjetoppene, i kommunene har dere mulighet til å jobbe med tematikken foreldre og barn når det passer for dere lokalt gjennom hele året.

Her finner dere mer informasjon, materiell til nedlastning eller bestilling, og tips til hvordan dere kan gå frem for å jobbe: https://avogtil.no/aot/kampanje/samvær med barn/ 

Og del gjerne det dere gjør på Av-og-til Lokalt sin egen interne Facebookgruppe! Den heter «Av-og-til Lokalt» og finnes her.