5 gode råd for det lokale samarbeidet

Her kan du lese om 5 «best practice» for hvordan vi kan jobbe godt sammen i kommunesamarbeidet. Det handler om å jobbe med kontinuitet, om å være til stede på ulike arenaer og flater lokalt, om lokalt medieareid, om hvordan sette et tema på agendaen lokalt, og det handler om god lokal forankring av forebyggingsarbeidet.

Kontinuitet i arbeidet

Av-og-til jobber med kampanjetopper, men i kommunen møter dere befolkningen hver dag. Derfor er det kontinuerlige arbeidet i kommunen viktig, og ressursene våre er tilgjengelig for dere året rundt, dette gjelder alt av materiell. Har dere spesielle problemstillinger lokalt, så ta gjerne kontakt med oss.

Samvær med barn

Et eksempel er samvær med barn. Det er et veldig viktig tema, og det er dessverre relevant året rundt. Vi vet at barn i hjem med mye alkohol er ekstra utsatt i ferier, i perioder der vi mangler de faste rammene og vi samtidig skal kose oss litt ekstra. Derfor maksimerer Av-og-til innsatsen på dette temaet om sommeren og til jul.

Men i Av-og-til-kommunene bør materiellet være tilgjengelig på helsestasjoner hos dere som er helsesykepleiere, som en fast rutine, slik at dere lett kan ta en viktig prat med alle foreldre som er innom. Vi har brosjyremateriell tilgjengelig rettet mot både gravide, småbarnsforeldre, og de med større barn. Brosjyrer finner du her!

Idrett

Et annet eksempel er idrett. Kommunen har rutiner for å komme i dialog med idrettsklubber, og en Av-og-til-koordinator kan ha dialog med den i kommunen som er kontaktperson til idretten. Det er mulig å for eksempel invitere til felllesmøter for allle idrettslag i kommunens lokale, eller man kan invitere seg inn til en prat i den enkeltes klubb. Dette kan gjøres samtidig med at det pågår en nasjonal kampanje, men det kan også fristilles fra det. Husk at vi også kan hjelpe dere på det aktuelle temaet selv om vi ikke har nasjonal kampanje på temaet på det aktuelle tidspunktet.

Annonser

Dere i kommunene har ulike behov og ulike tiltak. I Stavanger kommune var det ønsket å sette på trykk en annonse rettet mot eldre i forbindelse med et utspill de hadde i lokal presse som promoterte Stavangers eget samtaletilbud til innnbyggerne «Litt for mye, litt for ofte». I den forbindelse hjalp Av-og-til med å sette opp annonse grafisk, og vi benyttet lokal statistikk for Stavanger.

Ipsos gjennomfører befolkningsundersøkelser i Av-og-til-kommunene, og dette brukes til underlag for det lokale arbeidet og er også nyttig informasjon for dere.

 

Facebook

Et annet eksempel på kontinuerlig arbeid er annonsering på Facebook som ruller gjennom året. Vi har laget annonser som er rettet mot alle innbyggerne i Av-og-til kommuner. For eksempel kan artikkelen «slik snakker du med tenåringen om alkohol» sponses direkte opp mot tenåringsforeldre i kommunen.

Arenaer og flater

Korona har endret mye i arbeidshverdagen til oss alle. Dere har nok erfart å miste møteplasser, men samtidig oppdaget at det går an å skaffe seg nye, enten det er foreldremøter på zoom eller kommunestyremøte på teams. Arenaene er mange. En positiv ting med disse nye digitale møteplassene er at man kan nå minst like mange som før, og for enkelte har det vært lettere å ta seg tid til å delta og dere kan faktisk nå ut bredere enn tidligere også.

Nye treffpunkter i kommunen

Det er mange viktige treffpunkter i kommunen.

Færder arrangerte et svært vellykket digitalt foreldremøte i høsten 2020, og Lindesnes  har latt seg inspirere og skal ha et tilsvarende møte i mars 2021.

Hva kan vi ta med oss:

  • Det er enkelt å planlegge og gjennomføre
  • man får samlet ulike nøkkelpersoner/ressurspersoner i kommunen kjapt
  • man kan invitere inn eksterne fagressurser via link.
  • Man kan lage et presist treffende program med fokus på lokale utfordringer
  • man får formidlet de viktige tingene direkte til de som trenger å få informasjonen.
  • Av-og-til kan bidra inn.

Det handler også om å skape arenaen

Våren 2020 var det flere av dere i kommunene som kontaktet oss og ba om bistand til å gjøre noe lokalt vedr. ungdom og alkohol.

Av-og-til kunne da respondere med å tilrettelegge for film på Facebook og vi jobbet sammen om lokalt presseutspill. Kommunen hadde som vanlig foredrag tilgjengelig med ferdig manus, og vi forfattet infoskriv til bruk i skolens kanaler ut til foreldre, enten som tradisjonell ranselpost eller som digital info fra skolen. (Vi gjør evalueringer av våre tiltak, og fokusgrupper bekrefter at å få slik informasjon via skolen er et tiltak som treffer, det oppleves som nyttig og relevant for foreldre.)

Her ser vi Av-og-til-koordinator Marianne og de flinke folka i Melhus kommune: politikontakt, ruskonsulent, nattervandrerne, ungdomsrådet, SLT-koordinator, ordfører og ungdomsteamet var ute i lokalmedia og snakket om viktigheten av å få foreldre på banen.

Mediearbeid

For å sette alkoholforebygging på dagsorden i kommunene, bidrar vi i Av-og-til for å få gode oppslag i lokalavisa. Dere får utkast på pressemeldinger og kronikker fra oss. I de fleste tilfellene er det naturlig at du som er Av-og-til-koordinator uttaler deg på vegne av kommunen eller co-signerer på kronikker sammen med vår generalsekretær Randi på kronikker.

Men vi vil også vise at det er mange i kommunen som jobber forebyggende, dette er et viktig tema for dere i kommunen, og derfor trekke inn ulike fagpersoner fra kommune sammen med koordinator i enkelte tilfeller. Dette gjorde vi for eksempel i lokale presseutspill jula 2020.

Her ser dere et eksempel fra trønderavisa. Av-og-til koordinator Stine i Steinkjer hentet inn enhetsleder for barn og familie i kommunen, og dette gjorde at det ble et stort og fint oppslag basert på lokale tall om alkohol, barn og julefeiring.

Neste gang kan det f.eks være aktuelt å få med rektor i en pressemelding der det er ønskelig å nå foreldre, eller å få med helsesykepleier hvis det er behov for å nå småbarnsforeldre.

Mediearbeid kan også være annet enn utkast på pressemeldinger eller kronikker fra oss.

Nyeste eksempel er fra jula 2020, hvor Av-og-til-koordinator Liv-Torill i Sarpsborg gjestet morgensendingen til Radio Øst. Tema var Hvor mange glass tåler barnet ditt. Vi var imponerte, det var en fin radioprat.

Slike opptredener kan også få snøballen til å rulle på andre områder. For Liv-Torill sin del, så ble de enige om å lage en reportasje om Klar for sjøen når det  nærmer seg påske!

Tips: det er nyttig å ha god kontakt med lokale journalister!

Oppmerksomhet

Det er ikke alltid lett å fange den enkeltes oppmerksomhet, for vi er jo alle opptatt med så mye. Men i kommunene kan vi klare å sette dagsordenen sammen ved å gjøre gode stunts som skaper lokal oppmerksomhet. Dette gir oss muligheter for videre interaksjon og forebygging lokalt.

Triksedugnad

Høsten 2020 var det flere ordførere som var med i triksedugnaden.

Dette er et eksempel på et stunt som skaper lokal oppmerksomhet. Dere setter saken på agendaen lokalt, og skaper engasjement inn til de målgruppene dere ønsker å nå. I forbindelse med at ordfører fronter en sak, så tar idrettsrådgiver kontakt med klubber og inviterer seg inn til et møte. I verktøykassa på nettsiden vår er det hele året ressurser tilgjengelig for å jobbe forebyggende opp mot innbyggerne. Poenget er at vi sammen skaper trygge idrettsmiljøer for barna i deres kommune.

Ordfører i Sokndal, Jonas Andersen Sayed, var en av flere ordførere som trikse for de 90 000 barna som vokser opp i hjem med for mye alkohol.

Klar for sjøen

Finn sommerkoppen er et stunt som fikk stor oppmerksomhet sommeren 2020 i forbindelse med Klar for sjøen, og veldig mange av dere var med ut og plasserte koppen ved et kjent lokalt landemerke, slik at båtførere kunne kjenne seg igjen. Sammen la vi ut annonse på facebook slik at innbyggerne kunne bli med på skattejakten. Bildet over er fra Rennesøy, Stavanger.

I Leirfjord ble finner av sommerkoppen invitert til kommunen og hilste på både Av-og-til-koordinator Einar og ordfører, god stemning og tommel opp! Kommunen skrev en fin nettsak på egne hjemmesider, og lokalavisen dekket også stuntet behørig.

Et slikt stunt skaper oppmerksomhet og mange får med seg informasjon om viktigheten av å være edru i forbindelse med bruk av fritidsbåt.

Lokal forankring

Lokal forankring er alfa og omega for dere som jobber i kommunen. Det dreier seg om å ha både administrativ og politisk ledelse i ryggen, og om å ha flere å støtte seg på og jobbe forebyggende sammen med. I forbindelse med oppstart av å bli en Av-og-til-kommune, så gjøres det politisk vedtak, og det signeres en samarbeidsavtale. Men det er fortsatt relevant for dere å vedlikeholde den lokale forankringen.

Møte med politikere og administrasjon

En måte å sørge for lokal forankring og bevissthet om arbeidet hos politikere er at dere kan invitere dere inn i kommunestyremøte med innlegg om Av-og-til Lokalt og fortelle om deres forebyggende arbeid, det setter også politikerne pris på å høre om.

Et eksempel: Av-og-til-koordinator Ingvild i Ørsta kommune inviterte seg inn i et kommunestyremøte og holdt innlegg om hvordan hun jobber med Av-og-til Lokalt, og hadde med seg materiell til informasjon. Dette er en veldig fin måte å dele det viktige arbeidet dere gjør med folkevalgte og kommuneadministrasjon.

Hvis du som koordinator skal holde innlegg lokalt, så har vi i Av-og-til muligheten til å hjelpe dere med innspill på PowerPoint.

I forbindelse med oppstart av arbeid med Rusmiddelpolitisk handlingsplan og med folkehelsestrategi, så kan Av-og-til bidra med innledningsforedrag for å sette alkoholforebyggingen på agendaen.

Vår generalsekretær Randi har også positive erfaringer med å gjøre korte visitter via teams inn i kommunestyremøter, for å presemtere Av-og-til Lokalt eller i forbindelse med avtalesignering.

Samarbeidsavtale og signering

Av-og-til kommer gjerne på besøk til kommunen i forbindelse med signering av samarbeidsavtale, og dette markeres gjerne med marsipankake. I forbindelse med corona og smittevernrestriksjoner er ikke besøk alltid mulig, og i Dønna kommune tok Av-og-til-koordinator Kirsti saken i egne hender, og inviterte til lokal markering i forbindelse med at ordfører signerte avtale for å forlenge samarbeidet med oss.