Slik reagerer kroppen dagen derpå

Dehydrering, mindre energi, høyere hvilepuls og dårligere humør er noen av alkoholens negative effekter som du kan kjenne dagen derpå.

Alkoholen kan påvirke deg – ikke bare mens du drikker, men også etterpå. Hvis du har drukket mye alkohol dagen i forveien kan du oppleve å være ekstra sliten dagen derpå.

Søvn

Alkohol i små mengder kan virke beroligende og du kan derfor føle at den hjelper deg med å falle i søvn. Men faktisk er det slik at alkohol forstyrrer selve søvnkvaliteten. Resultatet kan bli urolig søvn og mange oppvåkninger, og den dype søvnen du trenger for å føle deg uthvilt, kan det bli for lite av. Spesielt kan det gå ut over søvnen hvis alkoholinntak var i moderate og store mengder.

Dehydrering

Alkohol reduserer kroppens nivå av et hormon som styrer urinmengden. Det gjør at du tisser mer, og kroppens væskebalanse blir generelt i ulage. Det er trolig en direkte sammenheng mellom den klassiske hodepinen dagen derpå og det at kroppen er blitt dehydrert på grunn av selve alkoholinntaket.

Trening

Alkohol påvirker muskelcellene og danner giftige nedbrytningsprodukter. Dagen derpå vil kroppen ha nedsatt prestasjonsevne på grunn av dehydrering, høyere puls og redusert energilager. Samtidig vil du være mer utsatt for skader og ulykker fordi reaksjons- og konsentrasjonsevnen er svekket. Dersom du skal være aktiv dagen etter, anbefales det å trene på lav intensitet, også for å unngå ekstra belastning på hjertet.

Bakrus og fyllesyke

De vanligste symptomer på «bakrus» er hodepine, kvalme, uvelhet og uro og skyldes for høyt alkoholinntak. Når alkohol brytes ned dannes acetaldehyd som er langt mer giftig for kroppen enn alkohol, og dette nedbrytningsstoffet skaper ubehag. I tillegg har hjernen tilpasset seg rusmiddelet og du vil få en slags abstinensfølelse. Kombinert med dårlig eller lite søvn og dehydrering, vil kroppen dermed føles syk, med hodepine, kvalme og oppkast.

Fylleangst

Etanol påvirker hjernen og nervesystemet, enten ved at den kjemiske balansen i hjernen endres eller ved at hjernens naturlige signaler etterlignes. Signalstoffet dopamin demper nervøsitet og hemninger og beroliger, mens endorfiner gir en velværefølelse. De psykoaktive stoffene bedøves i tillegg til at hjernens naturlige belønningssystem blir stimulert. Mens man fortsatt drikker alkohol vil kroppens nervesystem jobbe for å gjenopprette balansen ved at hjernen frigjør mindre egenproduserte molekyler. Når leveren så bryter ned etanolen oppstår det et underskudd som kroppen må dekke opp for. Det tar om lag et halvt døgn før nervesystemets normaltilstand er gjenopprettet. I perioden før dette opplever man den såkalte fylleangsten. Man blir nervøs og skjelven, nærtagende og folkesky, man har dårlig samvittighet og angrer. Noen opplever en slags depressiv reaksjon.

For å unngå bakrus og være opplagt dagen derpå, er det lurt å bruke alkovett. Tenk deg om før du drikker og bestem deg på forhånd hvor mye du skal drikke.

Relaterte saker

Slik bryter du med feriedrikkingen

Dette er alkoholtrenden NoLo

En serie om alkoholvaner. Og uvaner.