Sommerkampanje barn 2023

Vi har klar digital ranselpost til skoler og barnehager, innhold til Facebook og instagram, og en invitasjon for samarbeid i lokalpressen. I år er det dessuten en spennende vri på sommerkampanjen, vi har med oss en vinanmelder som ser saken fra barnas perspektiv.

Foto av jente som smiler mot kamera. Folk i bakgrunnen som hygger seg på en sommerdag.

Bakgrunn for årets nasjonale kampanje

Mange voksne velger å drikke alkohol, også når de er sammen med barn. Det å ta seg et glass til maten, boka, på stranda, foran tv-serien eller peisen, er blitt en opplevelse. Mange som jobber forebyggende har også fulgt med på vinanmeldelser og plassen vinbeskrivelsene får i Norges største medier. Vi vet at omtale hos meritterte vinanmeldere fører til økt salg. Vinanmeldelsene formidler at vin er kultur, men det er samtidig viktig at det også snakkes om når vin bikker fra å være kultur – til å bli ukultur.  I den nasjonale sommerkampanjen vil vi bruke vinanmeldelsenes språk og format til å formidle budskapet.

Derfor har vi inngått et samarbeid med Sara Døscher som er vinanmelder i VG. Hun har en troverdig, tydelig og viktig stemme inn mot målgruppen, og gjennom tre filmer skal hun anmelde viner på barnas premisser. Vise frem barnas vinopplevelser. For barn merker forskjell på voksne, gjerne før voksne selv forstår at de er påvirket, og ofte kan det være vanskelig for voksne å oppdage når det går fra trivelig til ubehagelig for barna. Det voksne kan oppleve som positive endringer, som at man ler mer eller snakker litt høyere, kan gjøre barna usikre og utrygge. 

Den nasjonale kampanjen vil være synlig fra 8. juni og til midten av juli i sosiale medier, gjennom helsides trykte annonser med «vinanmeldelser» i A-magasinet, redaksjonelle annonser i storby-avisene, og digitale annonser med budskapet «null, ett eller maks to glass sammen med barna» i artikler som omhandler tips av vin. På den måten nås målgruppen i rett kontekst og gir budskapet relevans og slagkraft. 

Les mer om kampanjen her: /https://avogtil.no/tips-og-rad/sommerens-viktigste-vinanmeldelse/

Men: det er viktig å nå frem til foreldre der de er – i sitt eget lokalsamfunn.

Slik kan din kommune jobbe forebyggende lokalt:

1. Ta kontakt med foreldregruppa

Det er i kommunene dere møter foreldrene, enten det er på helsestasjonen, i barnehagene eller på skolen. I nettbutikken finner dere blant annet foldere og plakater.
Vi har klar digital ranselpost, dette er et brev som kan printes ut og deles ut fysisk i barnehage eller skole sammen med folder, eller som i en kortversjon kan brukes digitalt på e-post, Vigilo eller lignende. Les mer her https://avogtil.no/lokalt-post/digital-ranselpost-barnehage-barneskole-sommer/

Bruk den nye folderen og rollupen med gode råd om barn og alkohol. Denne huskelisten med hjertene er svært godt mottatt av målgruppa i sosiale medier og har fått veldig gode skussmål i kampanjeevalueringen, og flere av dere har bestilt den allerede. Rollup: https://avogtil.no/produkt/rollup-gode-rad-om-barn-og-alkohol/ Folder: https://avogtil.no/produkt/folder-alkohol-foran-barna-dette-bor-du-tenke-pa/

2. Bli med på presseutspill

Bli med på pressemelding på tema barn! Vi kommer tilbake om pressesamarbeid i en egen e-post.

Som vanlig tilrettelegges det på både på bokmål og nynorsk, og vi sender inn til lokalmedia på vegne av kommunen og Av-og-til.

3. Del informasjon i kommunens digitale kanaler.

Bruk kommunens nettside aktivt som kanal, vi har klart tekst på bokmål og nynorsk, og illustrasjonsbilde. Det finner du her: https://avogtil.no/lokalt-post/nettartikkel-sommer-til-kommunens-hjemmeside/

Vi har nye bilder til sosiale medier som dere kan bruke i kommunens sosiale medie-kanaler. Dere kan velge å laste ned bilder fra nettbutikken (da får dere dem i nynorsk tekst også), eller dere kan dele direkte fra Av-og-til sin Facebook eller instagram. Gå hit for å laste ned bilde og få forslag på postetekst https://avogtil.no/lokalt-post/innlegg-facebook-instagram-sommer/

Aktuelle nettartikler om barn og alkohol

Her er en oversikt over relevante nettartikler vi har skrevet om barn og alkohol. Bruk dem gjerne internt i kommunen, i tillegg til at de er fine å dele i deres sosiale medier, eller bruk dem som et utgangspunkt til å skrive en egen artikkel til kommunens nettside:

4. Del kampanjefilm

Del eller krysspubliser kampanjefilm sammen med oss på Facebook i sommer! Filmer deles på Av-og-til sin Facebookside fra 8. juni.

Hvis man vil krysspublisere, så settes dette opp i forkant. (Har kommunen ordnet krysspublisering tidligere, så trenger man ikke gjøre det på nytt, da er det bare å dele som vanlig). Filmen kan fint deles uten såkalt krysspublisering, men Facebook fungerer slik at det som er krysspublisert blir mer synlig.

5. Jobbe jevnt gjennom året

Husk for øvrig at dere kan bruke materiellet også utenom kampanjetoppene, i kommunene har dere mulighet til å jobbe med tematikken foreldre og barn når det passer for dere lokalt gjennom hele året.

Her finner dere mer informasjon, materiell til nedlastning eller bestilling, og tips til hvordan dere kan gå frem for å jobbe, les mer her.

Og del gjerne det dere gjør på Av-og-til Lokalt sin egen interne Facebookgruppe! Den heter «Av-og-til Lokalt» og finnes her.