Båtsommeren 2023 er på vei, og med det også ny kampanje!

Kampanjen for edru båtføring og sikkerhet til sjøs lanseres 8. mai og varer ut august. Er din kommune en kystkommune, så er Klar for sjøen noe for dere!

Bak kampanjen står 14 organisasjoner som har oppgaver og interesser på fritidsbåtfeltet: Båtforbundet (Kongelig Norsk Båtforbund), Oslofjorden båteierunion, Kongelig Norsk Seilforening, Norges Seilforbund, Sjøfartsdirektoratet, Politidirektoratet, Kystvakten, Kystverket, Redningsselskapet, Norges Røde Kors, NORBOAT, Friluftsrådenes Landsforbund, Kartverket, samt Av-og-til. 

(Kampanjepartnernes lokale enheter (distriktskontorer, skøyter, hjelpekorps, frivillige lag ol.) er aktive land og strand rundt, og dere har mulighet til å ta kontakt om samarbeid lokalt, hvis dere ønsker det).


Av-og-til leder arbeidet sammen med en prosjektgruppe med representanter fra kampanjepartnerne.
Målgruppen er båtfolk som ferdes på sjøen i fritidsbåter. 

I årets kampanje viderefører vi kampanjebudskapet om at «Ekte kapteiner drikker kaffe».

Vi har gått bort fra å bruke «Klar i hodet – klar for sjøen» som slagord i kampanjen (dere finner det ikke igjen utadrettet kommunikasjon), men har beholdt det som internt og eksternt navn ut mot  samarbeidspartnere.

Målgruppe:

Målgruppen er alle som ferdes på havet i fritidsbåt.
Siden målgruppen er relativt bred, har vi valgt å dele den opp:

  • Unge mellom 18-30 år
  • Voksne fra 30+ år
  • Båtentusiaster 40+

Materiell:

Materiellet kan brukes på stand, i kontroller, i gjestehavner og andre maritime steder. Det er viktig å nå ut til båtfolket, og lettere med dette materiellet som fungerer som en god samtalestarter. 

  • Oppdatert brosjyre (men vi sender ut de fra i fjor først, har du fra i fjor fungerer også de)
  • Lakrisbåter i ny innpakning med fokus på resirkulering.
  • Flere ulike plakater (plakat-serie) med tydelig og viktig budskap til oppheng i marinaer, båthavner, serveringssteder nær brygge/sjø, festivaler med mer.
  • Plakat med quiz som kan henges opp der båtfolk ferdes
  • Beachflag
  • De populære Kapteinskoppene kan brukes til å gjøre noe gøy i kommunen!

Både nye og gamle filmer

Det kommer ulike kampanjetiltak i ulike kanaler slik at vi treffer målgruppen der de er. Det blir blant annet gjenbruk av populære kampanjeuttak som har blitt brukt tidligere år. For eksempel «Vil du bli med»-filmen/sangen fra 2021, og som ble et populært uttak blant unge voksne. Vi har også frisket opp en gammel klassiker som tidligere gikk viralt og hadde over 35 millioner visninger, som er «How to dock like a boss» med helten Jo. Vår mann Jo ble svært populær blant båtfolket, og har høy gjenkjennelsesfaktor.

Vi vet at mange søker kunnskap på YouTube, og har latt oss inspirere av det. Derfor skal vi lage fire opplæringsfilmer med Jo – «Vår kaptein». Vi ønsker at folk skal få den hjelpen de søker etter, og samtidig få med seg kampanjebudskapet vårt om at ekte kapteiner drikker kaffe.

De fire nye filmene heter:

  • How to sjekke flytevesten
  • How to sjekke påhengsmotoren
  • How to make a apeneve
  • How to make a hengerfeste

Digitale flater/ sosiale medier

I tillegg kommer det mange andre digitale uttak som tas ut på sosiale medier, som tips til alkoholfri drikke, fem råd for hvordan ha en trygg båttur og andre digitale plakater med kampanjebudskapet på. Det kommer intervjuer på avogtil.no med de kjente profilene Dag Otto Lauritzen og Øyvind Loven – to store båtentusiaster, og gjenbruk av intervjuet med Henrik Mestad som skapte mye engasjement i fjor. Alle tre har tatt et tydelig standpunkt når det gjelder båt og alkohol.

Vi vet at båtfolket har på radioen når de er i båten, derfor ønsker vi også å kjøre radioreklamen som tidligere har vunnet radioprisen Sølvmikken. Denne reklamen skal gå hver helg gjennom hele juli på P4. Det blir også helsides annonse i fire utgaver av Båtens Verden – et magasin som blir lest fra perm til perm av båtfolket.

Synlighet i media

Vi jobber som vanlig også for å få på aktuelle pressesaker i både lokale og nasjonale medier.
I mai-utgaven av Båtens Verdens er det samarbeid med Båtforeningen (Kongelig Norsk Båtforening) om en redaksjonell artikkel som handler om høy promille i havna.

Hvordan kan kommunen delta i arbeidet?

Snakk med de lokale båtfolkene, stå på stand:

På kaia, på båtfestivaler, eller ute i båt. Del ut en brosjyre og lakrisbåter, eller lodd ut en  Kapteinens kopp. En strålende anledning til å få en trivelig og viktig prat på et treffende tidspunkt!

Snakk om alkovett på sjøen i media:

Det kommer kronikk fra Ragnhild som dere blir invitert til å co-signere på, info kommer senere på e-post.

Planlegger dere en fin lokal aktivitet, så inviter gjerne inn en lokal journalist også! Ta kontakt med oss hvis dere ønsker å sparre.

Spre informasjon og film på nett og i sosiale medier:

På avogtil.no finnes det nettartikler med oppdatert informasjon om sjøliv og alkohol, som kan brukes av dere internt og deles videre fra kommunens hjemmeside.

Gjennom sommeren deles det masse båtrelatert innhold på Av-og-til sin Facebook-side. Bruk dette i deres arbeid også.

Om vi sender forslag på mail om hva som kan deles i deres sosiale medier, husk å sende dette videre til kommunikasjonsrådgiver i din kommune slik at de får det de trenger for å iverksette.

Er det flere av de populære kapteinskoppene igjen? 

Ja! Vi har kopper på lager, og har holdt av kopper til dere i Av-og-til-kommunene!

Dette er eksklusive, fine emaljekopper som det er veldig stor etterspørsel etter blant båtfolket, og også blant landkrabber, så det er satt en bestillingsgrense på 2 stk.

Kan du bruke koppen i en lokalt stunt? Ønsker du å gi ordfører og kommunedirektør en fin gave som folk legger merke til? Det er kjempefint!
Vi legger ikke opp til konkurranser styrt fra oss, fordi vi tenker at det er lurt at dere selv definerer hva dere vil gjøre, og når. Men vi vil gjerne støtte opp om tiltak, så trenger du hjelp eller har du en idé, så ta kontakt, kanskje vi kan bidra inn?

Informasjons- og kampanjemateriell

Materiell finner dere som vanlig i nettbutikken https://avogtil.no/kampanje/baat-og-badeliv/