Klar for sjøen

Alle organisasjoner og etater med oppgaver og interesser innenfor fritidsbåtfeltet har over flere år deltatt i Klar for sjøen-kampanjen.  I 14 år har vi satt fokus på sikkerhet på sjøen og stilt oss sammen bak budskapet – å være klar for sjøen er å være klar i hodet!

Kampanje 2018

Planleggingen av kampanjen for 2018 er i gang, og den offisielle kampanjeperioden er 1. juni -31. august. Følg med på denne siden for oppdatert informasjon frem mot kampanjestart.

Spørsmål om kampanjen kan rettes til prosjektleder Trude Gaare, på telefon 990 38302 eller e-post trude@avogtil.no.

Materiell

Kampanjen har over flere år testet og utviklet materiell som egner seg godt til utdeling i møte med båtfolk. Vi har også kampanjemateriell som kan brukes både på fysiske og interaktive møtesteder for målgruppen (plakat, bannere til internettsider osv.). Materiellet er i hovedsak til bruk i kampanjeperioden. Årets materiell er i produksjon. Vi starter utsendelse så fort materiellet er ferdig produsert. Det blir anslagsvis medio mai. Se materiellet og bestill allerede nå.

Kampanjepartnere og prosjektgruppe

Alle landsdekkende organisasjoner på fritidsbåtfeltet er med i Klar for sjøen-kampanjen. De 14 aktørene er:

Kongelig Norsk Båtforbund, Kongelig Norsk Seilforening, Norges Seilforbund, Sjøfartsdirektoratet, Politidirektoratet, AV-OG-TIL, Røde Kors, Redningsselskapet, Kystvakten, Kystverket, NORBOAT, Oslofjorden båteierunion, Friluftsrådenes Landsforbund og Kartverket.

Prosjektgruppen planlegger, gjennomfører og evaluerer kampanjen. Prosjektgruppen har to planleggingsmøter i løpet av våren. Av praktiske og ressursmessige hensyn er prosjektgruppen satt sammen av færre representanter enn antall kampanjepartnere. Prosjektgruppen i 2018 består av:

Endre Solvang (KNBF)
Tanja Krangnes (Redningsselskapet)
Erik Brauner (NORBOAT)
Ole Petter Parnemann (Politidirektoratet)
Thor Endrerud (Norges Røde Kors)
Helga Maria Sulen Sund (Sjøfartsdirektoratet)
Trude Gaare (AV-OG-TIL)

Viral hit
Før sankthans i 2015 lanserte vi kampanjefilmen Litt av en kunst. Filmen ble en viral hit, den ble vist over 11 millioner ganger verden over i juni og juli. Klikk her for å se filmen. I november fikk filmen flere priser i Sterk Reklame. I juni 2016 var filmen vist over 33 millioner ganger.

Oppfølgerfilmen Kunsten å sjøsette ble lansert på Facebook 9. juni 2016. Engelsk utgave finnes på YouTube.

Antihelten fikk flere med seg på laget, og dansen, i kampanjefilmen i 2017. Filmen skapte engasjement på Facebook da sommerferien sto for døren. Å danse er litt av en kunst.

 

Klikk her for å høre på den prisbelønte Klar for sjøen-radioreklamen.

Evalueringsrapport

AV-OG-TIL og kampanjepartnerne evaluerer hvert år kampanjen og resultatene av denne. En grundig evalueringsrapport for 2017-kampanjen kan lastes ned her: Evaluering Klar for sjøen 2017 (2 MB).

 

 

Launch like a boss_pa land_1000x440