Hold på hverdagen

Koronakrisen krever mye av oss alle, og det kan være vanskelig å holde fast ved vaner og rutiner i en ny og usikker situasjon. Likevel er det mye helse i å gjøre nettopp det.

Ved å ta vare på gode vaner fra hverdagen bidrar du til å opprettholde din fysiske og psykiske helse. Det kan gjøre deg bedre rustet til å håndtere usikkerhet og eventuell sykdom. Nå når så mange av oss tilbringer dagene hjemme, kan det være lurt å etablere noen faste holdepunkter i den nye tilværelsen.

Tips til den nye hjemmehverdagen

Få nok søvn

Søvn er alfa omega for å fungere godt. Bare spør hver tredje nordmann, som ifølge Folkehelseinstituttet sliter med søvnvansker hver uke. Et godt tips er derfor å holde på døgnrytmen fra din vanlige hverdag, og legge deg og stå opp til omtrent samme tid.

Rør på deg

Det er kanskje fristende å la joggeskoene forbli i skapet når treningssentrene holder stengt og vi anbefales å være mest mulig hjemme. Men fysisk aktivitet behøver ikke å bety heftig intervalltrening eller ny rekord i benkpress. Youtube er full av instruksjonsvideoer med alt fra rolig yoga til afrikansk dans. Her er det bare å prøve seg frem – og inviter gjerne barna i familien med!

Se dagslys

De av oss som er i karantene er rådet til å være mest mulig innendørs. Likevel er det lurt å få med seg litt dagslys hver dag. Det regulerer kroppens søvnhormoner og hjelper på humøret. Åpne vinduet, og slipp den friske luften inn i hjemmet. Legg merke til den nye årstiden vi er på vei inn i nå. Få hjelp av barna til å finne vårtegn. Kanskje dere hører fuglekvitter?

Spis godt

Selv om det kanskje er fristende å kaste seg over godteskålen hver eneste dag nå, er det fortsatt anbefalt å holde på sunne matvaner fra hverdagen. Et tips er å legge litt ekstra sjel i måltidene. Hva med å prøve en ny oppskrift, eller ha et stearinlys på middagsbordet en vanlig tirsdag?

Begrens nyhetsoppdateringene

I en krise som vi er i nå, er det viktig å holde seg oppdatert om utviklingen og helsemyndighetenes råd. Men stadige meldinger om sykdomstilfeller og sterke inntrykk fra hele verden bidrar ikke til å bedre situasjonen. Unngå korona «minutt for minutt», og velg deg heller et par tidspunkter i løpet av dagen hvor du ser nyheter. Hvis du har barn, kan ett av dem være NRK Supernytt.

Ring en venn

Finn alternative måter å holde kontakten med omgangskretsen din på. Ring, send SMS eller videochat med venner og familie. Det gjør godt å være sammen med de vi er glade i, selv om vi ikke kan møtes i fysisk forstand. Ta gjerne ekstra kontakt med en du vet om som bor alene, eller en som du vet har det litt ekstra vanskelig nå.

Demp alkoholinntaket

Alkohol er et velkomment avbrekk for mange, og det er ikke noe galt i å ta seg et glass for kosens skyld. Men også når det kommer til alkoholbruk er det klokt å holde seg til hverdagsvanene. Ikke skru opp forbruket, selv om du har hjemmekontor eller er permittert fra jobben. Et ekstra glass for å takle kjedsomhet, tristhet eller stress kan være starten på et ekstra problem. Dette er heller tiden for å bruke alkovett og tenke seg ekstra godt om før du åpner flaska – særlig om du har barn hjemme.

Gjør noe meningsfylt

Mange fyller dagene med jobbing hjemmefra eller hjemmeundervisning for egne barn. For oss andre er det også lurt å finne på noe interessant som kan gi hjernen noe å jobbe med. Løs et kryssord, lær noe nytt, organiser ting i hjemmet på en ny måte eller gjør research til en ferietur du drømmer om. Mulighetene er mange!

Ta hjemmehygge til et nytt nivå

Vi har alle behov for litt ekstra kos og trøst i disse dager. Det er ikke uten grunn at en stor kopp te, et varmt pledd og levende lys har blitt en klisjé. Hvorfor ikke prøve selv? Drøm deg bort i en TV-serie, les en god bok eller prøv et nytt spill sammen med barna. Positiv bakgrunnsmusikk kan også gjøre underverker for humøret, og tjenester som Spotify og Youtube har noe for enhver smak.

Vær grei med deg selv (og familien)

Å bo tett på hverandre i en presset situasjon kan føre til irritasjon og økt konfliktnivå hos de fleste. Dette er en unntakssituasjon som krever sitt, og det er viktig å gi litt rom til deg selv og de du bor med. Ikke vær for streng om dere ikke får til å gjennomføre alle gode råd. Gi hverandre en klapp på skulderen og husk at det kommer en ny dag i morgen!

 

Relaterte saker

Så mye kalorier er det i alkohol

– Lært opp til at alkohol hører til i festlige lag

Gode alkoholfrie alternativer