Slik reagerer kroppen dagen derpå

Hva er fylleangst, og hvorfor får jeg det? De ubehagelige effektene av alkohol dagen derpå kan være mange. Hvorfor reagerer vi som vi gjør?

Har du noen gang lurt på hva fylleangst er, og hvorfor du får det? Da er du ikke alene. Alkoholen påvirker deg ikke bare mens du drikker, men også etterpå. Og de ubehagelige effektene dagen derpå kan være mange.

Hva er bakrus?

Begrepet «bakrus» er godt kjent, og det å være bakfull er noe mange har opplevd. Men hva er det egentlig, og hva skyldes det?

Når alkohol brytes ned dannes acetaldehyd, som er langt mer giftig for kroppen enn selve alkoholen. Det er dette nedbrytningsstoffet som skaper ubehag. I tillegg har hjernen din tilpasset seg alkoholen, og du vil få en slags abstinensfølelse. Kombinert med dårlig eller lite søvn og dehydrering, vil kroppen dermed føles syk, med hodepine, kvalme, uro og oppkast som vanlige symptomer.

Visste du at... 

Intensiteten av bakrusen vil øke dersom du opplever bakrus oftere. Dette til tross for at du venner deg til et høyere alkoholinntak, og får økt toleranse for selve promillen. Selv om du kan oppleve bakrus etter hvilket som helst promillenivå, oppleves den oftest mer alvorlig blant stordrikkere og alkokoholikere.

Her er noen eksempler på hvordan alkohol kan påvirke deg dagen derpå:

Du kan få fylleangst

Har du blitt nervøs, skjelven, nærtagende, folkesky eller hatt dårlig samvittighet eller angret på noe fra dagen før? Eller har du kanskje opplevd en slags depressiv reaksjon? Du er ikke alene om å ha opplevd fylleangst.

Hva er fylleangst? Når du drikker påvirkes hjernen din og nervesystemet ditt. Alkoholen (etanol) øker nivåene av lykkestoffer i kroppen, som dopamin og endorfiner, som virker beroligende, demper nervøsitet og hemninger og gir økt velværefølelse. Mens du drikker, vil nervesystemet forsøke å regulere dette ved å produsere mindre av disse stoffene selv. Når man slutter å drikke og leveren bryter ned etanolen, oppstår det et underskudd på disse stoffene – fordi kroppen har satt sin egen produksjon på pause. Dette underskuddet vil oppleves som fylleangst.

 

Hvor lenge varer fylleangsten?


Dessverre må vi nok vente litt lenger!

Å ha fylleangst kan være veldig ubehagelig, og det er naturlig å stille seg spørsmålet om hvor lenge det varer. Det tar om lag et halvt døgn før nervesystemets normaltilstand er gjenopprettet.


Riktig!

Å ha fylleangst kan være veldig ubehagelig, og det er naturlig å stille seg spørsmålet om hvor lenge det varer. Det tar om lag et halvt døgn før nervesystemets normaltilstand er gjenopprettet.


Heldigvis er det ikke så lenge!

Å ha fylleangst kan være veldig ubehagelig, og det er naturlig å stille seg spørsmålet om hvor lenge det varer. Det tar om lag et halvt døgn før nervesystemets normaltilstand er gjenopprettet.

 


Du sover dårligere

Alkohol i små mengder kan virke beroligende, og du kan derfor føle at den hjelper deg med å falle i søvn. Men faktisk er det slik at alkohol forstyrrer selve søvnkvaliteten. Resultatet kan bli urolig søvn og mange oppvåkninger, og den dype søvnen du trenger for å føle deg uthvilt, kan det bli for lite av. Spesielt kan det gå ut over søvnen hvis alkoholinntak var i moderate og store mengder.

Du presterer ikke like godt

Forskning viser at bakrus påvirker en rekke egenskaper vi trenger for å prestere i hverdagen. Dårligere humør, redusert årvåkenhet, lavere tilfredshet, økt angst og mental utmattelse gjør det blant annet vanskeligere å gjøre flere oppgaver samtidig (multitaske), og det krever større innsats å fullføre oppgaver. I tillegg svekkes evnen til beslutningstaking og planlegging.

Du blir også en dårligere bilfører i bakrus. Forskning viser at simulert kjøring mens du opplever bakrus gir betydelig svekket kjøreevne, selv på korte kjøreturer. Til tross for det, er det mange som velger å kjøre bil i bakrus.

Kroppen din blir dehydrert

Alkohol reduserer kroppens nivå av et hormon som styrer urinmengden. Det gjør at du tisser mer, og forstyrrer kroppens væskebalanse. Det er trolig en direkte sammenheng mellom den klassiske hodepinen mange opplever dagen derpå, og det at kroppen er blitt dehydrert på grunn av selve alkoholinntaket.

Treningsøkten kan bli ødelagt

Alkohol påvirker muskelcellene og danner giftige nedbrytningsprodukter. Dagen derpå vil kroppen ha nedsatt prestasjonsevne på grunn av dehydrering, høyere puls og redusert energilager. Samtidig vil du være mer utsatt for skader og ulykker fordi reaksjons- og konsentrasjonsevnen er svekket. Dersom du skal være aktiv dagen etter, anbefales det å trene på lav intensitet, også for å unngå ekstra belastning på hjertet.

Har du opplevd fylleangst?


Det er en kjip følelse, men du er ikke alene om å ha opplevd det. Det kan være skikkelig guffent å tenke på at du ble fullere enn du hadde tenkt, og kanskje du ikke husker alt som skjedde. Hvis du tror at du har sagt eller gjort noe dumt, er det sikkert mest fristende å trekke dyna over hodet og gjemme seg. Men det er lurere å ta saken i egne hender og snakke med de du var sammen med kvelden i forveien. Da finner du kanskje ut at det ikke skjedde noe galt likevel – eller du kan benytte anledningen til å be om unnskyldning med det samme. Og så kan du love deg selv at du ikke skal drikke på samme måte neste gang 🙂


Så bra! Det er en ekkel følelse som det er deilig å slippe!


Fylleangst kan være følelsen av å være nervøs og skjelven, og kanskje angre på noe man har sagt eller gjort kvelden i forveien. Hvis du har våknet opp med en ekkel følelse i kroppen etter en kveld med alkohol, så er det mest sannsynlig fylleangst du har opplevd.


Dette påvirker bakrusen

Det er ikke kjønnsforskjeller i opplevelsen av dagen derpå, og dagsform og humøret du er i når du drikker har heller ikke særlig innvirkning på bakrusens alvorlighetsgrad.

Hvor alvorlig bakrusen oppleves dagen derpå handler om hvor fort etanolen forbrennes i kroppen, og hvor mye du har drukket. Personer med rikelige verdier av sporstoffet sink og vitamin B3, kan kanskje oppleve en noe mindre alvorlig bakrus – fordi de begge er med i nedbrytning av etanol og acetaldehyd.

For å unngå bakrus og for å være opplagt dagen derpå, er det lurt å bruke alkovett. Tenk deg om før du drikker og bestem deg på forhånd hvor mye du skal drikke. Med promillekalkulatoren kan du regne ut hvor mye ren alkohol du drikker, og hvor høy promille du har. Det finnes også andre råd for å begrense bakrus, som blant annet rådene fra The American Chemical Society.

Relaterte saker