Jeg er deprimert – hva nå?

Det er menneskelig å ha det vanskelig. Og kanskje er nettopp du som leser dette inne i en spesielt tung periode av livet ditt. Er det noe du kan gjøre for å bli bedre?

Vi går alle gjennom hendelser som kan gi oss livskriser. Du er ikke alene om å ha det litt tungt. Noen ganger utvikler det seg til å bli tyngre og mer langvarige problemer, som depresjon. Det er krevende, og det kan være vanskelig å se hvordan man kan komme seg ut av det. Vi har derfor samlet noen råd til deg som er deprimert.

Snakk med noen!

Det er utrolig viktig å snakke med noen. Alt for mange går rundt og holder på vonde følelser fordi de skammer seg, eller føler de ikke kan «plage» andre med sine problemer. Det må du ikke tenke! Trolig har du mange flere rundt deg som bryr seg om deg enn du er klar over – de trenger bare sjansen til å vise det for deg.

Kanskje har personen gode innspill til hvordan du kan få det bedre, eller kan bidra til at du får kontakt med noen profesjonelle som kan hjelpe. Vi vet at det kan være vanskelig å sette ord på det som er vondt, og at hodet kan være fult av kaos og motstridende følelser. Men det å dele hvordan du har det med noen vil uansett kunne lette byrden fra dine skuldre, og i seg selv gjøre at situasjonen føles noe bedre.

La vinglasset stå

I kulturen vår lærer vi tidlig at alkohol er løsningen på alle problemer. Har du fått en trist beskjed eller hatt en tung dag har du kanskje hørt at sorger slukkes med noe sterkt i glasset. Og blir høstens mørke for tungt å takle sies det at et godt glass rødvin vil hjelpe. Men dessverre er det slik at alkoholen gjør en dårlig jobb når det kommer til trøst. Fakta er at alkohol kan gjøre tunge stunder tyngre.

Alkohol kan forsterke allerede negative følelser. Humøret forandres og dømmekraften, hukommelsen og evnen til å konsentrere seg svekkes. Og tyr du ofte til vinen for å dempe vanskelige følelser er det dessverre også slik at kroppen over tid vil venne seg til alkoholen. Etter hvert må man drikke mer for å finne igjen den lette bedøvelsen som man i starten fikk av bare ett glass. Og man kan ende opp i en uheldig spiral med stadig mer drikking.

Disse mindre hyggelige effektene av alkohol er spesielt utfordrende når man har det vanskelig. For når man er nedfor, trenger man å være rustet for de daglige utfordringene. Derfor er godt alkovett å ikke fylle på med mer, når det er litt for mye.

Søk hjelp

Det finnes mange som jobber med å hjelpe dem som sliter. De er vant med å håndtere vonde følelser, og kan være til god hjelp i en vanskelig situasjon. Et første steg for å komme i kontakt med fagpersoner kan være via fastlegen. En annen mulighet er å ringe hjelpetelefoner for å snakke med noen som er trente i å snakke om tematikken. De viktigste er kanskje disse:

  • Mental Helses Hjelpetelefon (hele døgnet): telefon 116 123
  • Kirkens SOS (hele døgnet) telefon 22 40 00 40

hjemmesidene til Rådet for Psykisk Helse finner du en fullstendig oversikt over kontakttelefoner med større grad av spesialisering. Ungdom kan også ha god nytte å lese om temaet på ung.no.

Du er ikke alene

Vi håper rådene kan være til hjelp for deg som har det tungt. Dette er ikke en komplett guide til hvordan du blir frisk, men forhåpentligvis kan det gi veiledningen og motet du trenger for å ta første steg på veien ut av depresjonen. Og husk – du er ikke alene.