Bekymret for en ansatt?

Du har kanskje lagt merke til noen endringer. En ansatt som oftere er borte. Oppgaver som utføres dårligere. Adferd som endres. Det kan være tegn på et rusproblem.  

Som leder må du kunne håndtere det meste. Presentasjoner. Intervjuer. Feiringer. Forhandlinger. Oppsigelser og nedskjæringer. Men rollen innebærer også at du skal se dine ansatte.  

Som arbeidsgiver har du en omsorgsplikt. Det betyr blant annet at du må sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø, oppsigelsesvern, trygdeordninger og forsikringer. Det betyr også at du har et særskilt ansvar ved sykdom – og ved avhengighet.  

Sjefen er viktig! 

Du har kanskje fått en dårlig magefølelse, og kjent på en gryende bekymring. Men mange ledere lar være å handle fordi tenker på ansattes alkoholbruk som en privatsak. At det ikke er din rolle å blande seg, og at det er opp til venner og familie å ta praten, om det skulle skli ut. Men i motsetning til venner, kolleger og familien har sjefen formelle rammer å lene seg på, som arbeidsavtaler, lovverk og mange har også en alkoholpolicy. Det kan gjøre det lettere for sjefen å være den som sier ifra. Ønsker du å få på på plass en alkoholpolicy i din bedrift? Sjekk ut vår veileder her.

Hva bør du gjøre? 

Mange ledere kvier seg for å adressere problemet. Det er lett å si til seg selv at det skyldes noe annet, at det ikke er din sak, at du feiltolker. Men har du ansatte som begynner å få et trøblete forhold til alkohol plikter du til å håndtere det. Både fordi du har en omsorgsplikt overfor den ansatte det gjelder, men også overfor dine andre ansatte. En ansatt som drikker for mye kan gå ut over arbeidsmiljøet og gjøre arbeidsbyrden tyngre for kollegene.  

Mange ledere er redde for å gjøre feil i en slik situasjon. Men du kan ikke ta feil om du tar utgangspunkt i egne observasjoner og bekymringer. Eksempelvis kan en samtale starte på denne måten. 

«Jeg har lagt merke til at du har kommet en del sent på jobb i det siste. Derfor ville jeg snakke litt med deg. Hvordan går det med deg om dagen?» 

På Akans nettsider kan du få gode tips og råd til hvordan du best tar samtalen.  

Når bør du reagere? 

Det er nesten aldri slik at arbeidsgivere reagerer for tidlig når en ansatt har et rusproblem.  

Vi ønsker så gjerne at det ikke var sant. Vi vil ikke bry oss med noe som ikke er vår sak. Vi vil for all del ikke si noe, og så ta feil. Vi lager unnskyldninger for oss selv, alt for å unngå å ta den vonde praten.  

Selv om det er ubehagelig kan det at du tør å ta samtalen tidlig, i enkelte tilfeller være nok til den ansatte får livet på rett kjøl. Så vær til stede. Vis at du bryr deg. Og ta ansvaret som faktisk er gitt deg. Den samtalen kan være viktigere enn du aner.  

 

Denne saken er skrevet i samråd med Akan kompetansesenter.