Slik unngår du digital fylleangst

Det er fort gjort. At man våkner opp med litt for mye alkohol i blodet, og litt for få minner i hodet. Og mobilen liggende rett ved siden av, på nattbordet. Digital fylleangst er den verste typen.

Av: Hanne Hjelmungen Lorvik

Når man drikker bedøver alkoholen hjernens hemmende funksjoner, noe som gjør at man føler seg lett til sinns, impulsiv og at man tenker mindre på konsekvenser. Ulempen er at det også øker sannsynligheten for at man gjør noe man vil angre på. Å oppdage at man har publisert noe i digitale kanaler under alkoholpåvirkning kan gi selv den beste møll i magen.

– Alkohol svekker dømmekraften, og kan øke sannsynligheten for at man publiserer noe man ikke kan stå for dagen derpå. Enda verre blir det når alkoholens ettervirkninger slår til på samme tid, sier alkovettleder Kari Randen.

Det tar nemlig om lag et halvt døgn før nervesystemets normaltilstand er gjenopprettet. I perioden før dette opplever man det vi kaller fylleangst.

– Man kan bli nervøs og skjelven, nærtagende og folkesky, og det er også vanlig at man har dårlig samvittighet og angrer på ting man har sagt og gjort. Om man i alkorus også har publisert i digitale medier vil eksponeringen kunne være langt større, og varigheten på eksponeringen langt lengre. Det øker fylleangsten. Vi oppfordrer alle som planlegger å drikke til å utvise alkovett på nett, og tenke ett trekk lenger, sier Randen.

Ønsker du råd til hvordan du kan våkne fri for digital fylleangst har vi laget en liste under:

1. Bruk alkovett

Tenk deg om på forhånd. Bestem deg før situasjonen om du skal drikke og når du skal stoppe. Kjenn på hvordan du har det om dagen. Er du lei deg eller har det vanskelig bør du være spesielt obs på antall enheter du drikker og hva du publiserer.

2. Bytt glass og drikk vann i løpet av kvelden

I sosiale tilstelninger er det lett å miste oversikten over hvilket glass som er ditt, og skal man bytte drikketype bytter man gjerne også glass. Gjør det til en vane og alltid drikke et glass vann før du bytter glass – det hjelper med å holde promillen i sjakk.

3. Ikke drikk på tom mage

Noen prøver å spare på kaloriene ved ikke å spise så mye hvis de vet de skal drikke øl eller vin. Dette er en dårlig strategi og øker sjansen for å gjøre ting du angrer på.

4. Skru av muligheten for å publisere med mobildata

Skru av data på apper som kan føre til en sviende flause dagen derpå – så slipper du å publisere noe du ikke kan stå for.

5. Allier deg med en venn

Sjekk med en gode venn underveis om de synes det er en god idé å legge ut bilder eller kommentarer i sosiale medier.  Da må dere i alle fall være to om beslutningen om å publisere, og kan sammen vurdere om det er smart.  Kjør «mamma-testen» . Er dette bildet noe du kunne ha vist til din mamma? Dersom svaret er nei, så bør man ikke publisere det heller.

6. Ikke gi andre digital fylleangst

En god regel er å aldri publiser bilder av andre uten å sjekke om de synes det er ok først. Det er ufint og kan i verste fall føre til at du gir andre digital fylleangst.

7. Hold oversikten

Vær bevisst på hvor mye du drikker, og sammenlikne gjerne med mengden venner og familie drikker. Hvor på skalaen ligger du? Om du styrter tre glass før kjæresten har fått i seg sin første er det lurt å ta det litt kuli.

8. Er det egentlig gøy?

Husk at intern humor og ironi er en vanskelig øvelse i sosiale medier. Det som er morsomt for de som er på festen er ikke alltid like gøy for resten av verden. I noen tilfeller kan det virke støtende eller uforståelig for andre.

9. Vent til dagen etter

Det aller beste rådet er  å være i øyeblikket og kose deg sammen med venner, familie eller kolleger. Legg vekk mobilen. Dersom du tar bilder, vent til dagen etter med å legge dem ut.