De viktigste Av-og-til-resultatene fra 2017

Vi er glade for å se tilbake på et aktivt år med en rekke spennende kampanjer. Her finner du den ferske Av-og-til-årsrapporten for 2017.

Av: Hanne Hjelmungen Lorvik

Året ble startet med en alkovettkampanje der vi ved hjelp av morsomme karikaturtegninger og små videosnutter kom vi med følgende oppfordring: Når du tenker på alkohol, tenk ett trekk lenger. For når vi skal vise alkovett handler det ofte om å tenke langsiktig. Vi skal ikke nødvendigvis spå inn i fremtiden, men minne oss selv på at vi har ambisjoner for morgendagen, neste sesong eller neste år.

2017 var også året vi tok VR-teknologien i bruk. Ved hjelp av virtuelle briller lot vi publikum tre inn i barnas verden, og oppleve hvordan det er å være liten når du er med foreldre på en sydentur der det drikkes for mye.

I løpet av sommeren lanserte vi også ny båtkampanje. I 2017 ville vi feire alle de gode holdningene som finnes der ute, og at stadig flere blir med på dansen, og lar flaska stå igjen på brygga. Det resulterte i en ellevill film der anithelten fra filmene i 2015 og 2016 nå tok med seg sin mor og halve nabolaget til en runde dans på brygga.

Julen 2017 ville vi hjelpe nordmenn å ta praten om alkohol. Derfor lanserte vi i samarbeid med retorikkekspert Elaine Eksvärd en samtaleeguide for hvordan du kunne møte ulike personlighetstyper i samtalen om alkohol.

2017 var også et godt samarbeidsår for Av-og-til. Hele 26 nye klubber meldte seg inn i Se & bli sett, vi signerte med hele 13 nye Av-og-til-kommuner, og vi samarbeidet med flere nye aktører, deriblant Kreftforeningen og Matprat. Samarbeidene er utrolig viktige for å nå våre mål, og det er ingen tvil om at vi når dobbelt så langt når vi jobber sammen. Det ser vi frem til å jobbe for også i 2018.

Så da gjenstår det bare å takke alle våre følgere, kommuner, idrettslag og samarbeidspartnere for et fantastisk år!

Vil du lese mer om hva vi gjorde i 2017? Se Årsrapport for 2017 her.