Klar for sjøen

Alle organisasjoner og etater med oppgaver og interesser innenfor fritidsbåtfeltet har over flere år deltatt i Klar for sjøen-kampanjen.  Siden 2004 har vi satt fokus på sikkerhet på sjøen og stilt oss sammen bak budskapet – å være klar for sjøen er å være klar i hodet!

Kampanjeresultater

Årets kampanje er avsluttet. Det store nettverket av ansatte og frivillige hos kampanjepartnerne har frontet saken på over 170 arrangementer over hele landet. Og snakket om hvorfor det er viktig at båtfører er edru i sosiale medier, i redaksjonelle medier og på sine nettsider. Sammen har vi løftet dette viktige temaet opp i bevisstheten til mange båtfolk denne rekordfine sommeren. Kampanjepartnerne og Ipsos har evaluert kampanjen, rapporten kan du lese her: Evaluering Klar for sjøen 2018 (3 MB).

Materiell

Kampanjen har over flere år testet og utviklet materiell som egner seg godt til utdeling i møte med båtfolk. Vi har også kampanjemateriell som kan brukes både på fysiske og interaktive møtesteder for målgruppen (plakat, bannere til internettsider osv.). Materiellet er i hovedsak til bruk i kampanjeperioden.

Kampanjepartnere og prosjektgruppe

Alle landsdekkende organisasjoner på fritidsbåtfeltet er med i Klar for sjøen-kampanjen. De 14 aktørene er:

Kongelig Norsk Båtforbund, Kongelig Norsk Seilforening, Norges Seilforbund, Sjøfartsdirektoratet, Politidirektoratet, Av-og-til, Røde Kors, Redningsselskapet, Kystvakten, Kystverket, NORBOAT, Oslofjorden båteierunion, Friluftsrådenes Landsforbund og Kartverket.

Prosjektgruppen planlegger, gjennomfører og evaluerer kampanjen. Prosjektgruppen har to planleggingsmøter i løpet av våren. Av praktiske og ressursmessige hensyn er prosjektgruppen satt sammen av færre representanter enn antall kampanjepartnere. Prosjektgruppen i 2018 består av:

Endre Solvang (KNBF)
Tanja Krangnes (Redningsselskapet)
Erik Brauner (NORBOAT)
Ole Petter Parnemann (Politidirektoratet)
Thor Endrerud (Norges Røde Kors)
Helga Maria Sulen Sund (Sjøfartsdirektoratet)
Trude Gaare (Av-og-til)

Viral hit
Før sankthans i 2015 lanserte vi kampanjefilmen Litt av en kunst. Filmen ble en viral hit, den ble vist over 11 millioner ganger verden over i juni og juli. Klikk her for å se filmen. I november fikk filmen flere priser i Sterk Reklame. I juni 2016 var filmen vist over 33 millioner ganger.

Oppfølgerfilmen Kunsten å sjøsette ble lansert på Facebook i juni 2016. Engelsk utgave finnes på YouTube.

Antihelten fikk flere med seg på laget, og dansen, i kampanjefilmen i 2017. Filmen skapte engasjement på Facebook da sommerferien sto for døren. Å danse er litt av en kunst.

Denne sommeren møtte han damen som overgikk han, og han elsket det. Kampanjefilmen skapte igjen engasjement på Facebook: Look who’s docking now.

Klikk her for å høre på den prisbelønte Klar for sjøen-radioreklamen.

 

Ta kontakt med prosjektleder Trude Gaare, på telefon 990 38302 eller e-post trude@avogtil.no, hvis du har spørsmål eller innspill til kampanjen.