Av og Til

De tomme kaloriene i alkohol

I alkohol er det ganske mange kalorier. Det er faktisk nesten like mange kalorier per gram alkohol som det er per gram fett, og nesten dobbelt så mye som i sukker.

Styrken på drikken

Det er ikke like mye kalorier i all alkoholholdig drikke, det kommer an på hvor høy alkoholprosent det er i glasset og også hva drikken ellers består av.

Jo større konsentrasjon av alkohol det er, jo flere kalorier gir det. Likør og brennevin har størst alkoholprosent og dermed flest kalorier, mens alkoholfritt øl kun har halvparten av kaloriene som i vanlig pils. I tillegg inneholder det du drikker andre ting enn alkohol, som også kan bety flere kalorier.

Kalorier i et glass vin, en halvliter eller en drink

Et glass rødvin (1,5 dl) inneholder  rundt 100 kcal. Drikker du tre glass er du oppe i 300 kalorier. En flaske vin ligger på 500-600 kcal.

En liten flaske pils (0,33 liter) inneholder 130 kcal, mens en halvliter pils inneholder litt over 200 kcal. Drikker du to halvlitere øl får du i deg 400 kcal. Drikker du en hel sixpack på fest? Da blir det ca 1200 kcal.

Kaloriinnholdet i drinker varierer, men er ofte svært høyt. Her er det alkohol med høy alkoholprosent, i tillegg til for eksempel brus, sirup, fløte og annet. Pina Colada, Margarita og Mudslide er eksempler på tre drinker med svært høyt kaloriinnhold (650-850 kcal). Én drink kan altså inneholde like mye kalorier som 3-4 halvlitere øl, men her er det også store variasjoner. Cuba libre ligger på rundt 200 kalorier, Mojito rommer litt flere, mens en Strawberry Daiquiri kan inneholde 280 kalorier,

Kaffedrikker består av brennevin eller likører, kaffe, fløte og sukker. En Irish coffee kommer fort opp i over 200 kalorier avhengig av hva som er med i tillegg til de 4 cl med brennevin. Whiskyen alene står for rundt 100 kalorier.

Kroppens forbrenning av energi

Til sammenligning trenger en gjennomsnittlig aktiv mann ca 2500-3000 kalorier i døgnet, mens en gjennomsnittlig aktiv kvinne trenger ca 2000-2500 kalorier i daglig energiforbruk.

Karbohydrater, fett og proteiner er tre hovedgrupper av næringsstoffer som kroppen trenger til energi og byggestoffer. 1 g fett gir 9 kcal, 1 g protein og 1 g karbohydrater gir begge 4 kalorier hver. Mens 1 g alkohol gir 7 kcal.

Alkohol (etanol) gir kun såkalte «tomme kalorier». Det tilføres ikke byggesteiner som kan komme til nytte i kroppen og cellene utover energi.

I tillegg til at kroppen og cellene ikke får byggestoffer som kan komme til nytte, vil nedbryting av alkohol i leveren gå foran forbrenning av andre næringsstoffer. Mens leveren jobber med å bli kvitt alkoholen, settes forbrenning av karbohydrater, fett og proteiner på vent. Alkohol vil altså bidra til økt energibalanse i kroppen, noe som kan resultere i at man legger på seg.

Treningsinnsatsen det kan tilsvare

Hvor mye betyr en fuktig bytur eller helgekos i sofaen i ekstra trening, hvis du vil kvitte deg med de ekstra kaloriene?

Hvor raskt vi forbrenner energi er jo forskjellig, det kommer an på hvor mye muskelmasse man har, hvor intenst man trener og så videre. Men et anslag er at for en gjennomsnittlig person på 70 kg kan det beregnes følgende treningsinnsats for å brenne kaloriene fra alkoholen:

  • 1 halvliter pils = 20 min jogging eller rask sykling
  • 2 glass vin = 40 min rolig sykling eller 15 min aerobics
  • 1 sixpack med pils = 1 time trappeløping eller 1 time og 45 min rask sykling
  • 1 Margarita = 1 time aerobics eller litt over 2 timer og 30 min gåtur