Av og Til

Drikker jeg litt for mye?

De gangene du tenker over det, har du en følelse av at du drikker mer enn før? Gir du deg selv litt oftere et glass ekstra som belønning eller trøst – fordi du fortjener det eller rett og slett føler du trenger det?

Det er viktig å være bevisst sitt eget forhold til alkohol. Spør deg selv hvor mye du drikker. Hvor på skalaen er du i forhold til venner og familie og i forhold til livssituasjonen din? Tar du et glass for smakens skyld eller som del av noe sosialt? Eller har du kanskje begynt å ta deg et glass både før, under og etter middag for å slappe bedre av? Kanskje er du i en tung periode akkurat nå og tenker at du fortjener eller trenger et ekstra glass?

Et økende alkoholforbruk er gjerne noe som kommer gradvis. Man utvikler ikke alkoholmisbruk på en dag eller ei uke. Men drikker du gradvis mer over tid, vil kroppen og hjernen også venne seg til alkoholen, toleransen blir stadig større og man trenger mer alkohol for å oppleve samme rus som tidligere. Samtidig øker behovet, og det kan på sikt føre til avhengighet.

Lurer du på hvordan alkoholforbruket ditt egentlig er?

Om du er usikker på om du har et risikofylt drikkemønster, er det nyttig å ta en test for å få en oversikt over alkoholbruken din. Verdens helseorganisasjon (WHO) har utviklet en enkel alkoholtest kalt AUDIT, der du kan fylle inn eget forbruk, alder og kjønn. Basert på dine drikkevaner og annet beregnes det hvilket risikonivå du ligger på. AUDIT-testen kan du ta her (ekstern side) Når du tar testen er det selvfølgelig viktig at du svarer så ærlig som mulig – husk: det er ingen andre enn deg selv du eventuelt lurer.

6 tegn på at du drikker litt for mye:

  • Du tåler mer alkohol før du blir påvirket
  • Du merker at du drikker mer enn de rundt deg
  • Du klarer ikke å begrense deg når du drikker
  • Du oppsøker situasjoner der alkohol er en «naturlig del»
  • Det er ikke så lett å slappe av eller sovne uten å drikke
  • Du har fått kommentarer fra andre på drikkingen din

Hvis du er bekymret for at du faktisk har begynt å drikke for mye, er det viktigste at du tar grep over egen situasjon. Ikke bortforklar for deg selv – det øker bare sjansen for større problemer senere. Hva bør du gjøre?

6 måter å ta kontroll over drikkingen din på.

  • Få oversikt over hvor mye og hvordan du drikker.
  • Følg hverdagsrutiner som å legge deg og stå opp til faste tider. Ha gjerne faste treningsøkter.
  • Vanskelig å si nei takk? Unngå drikkesituasjoner i perioder du føler deg sårbar. Vær sosial uten alkohol.
  • Tenk på om og hvor mye du vil drikke, før du går på middag eller fest.
  • Ikke belønn eller trøst deg selv med alkohol. Hvilke andre ting kan få deg til å føle deg bedre?
  • Husk fordelene ved å drikke mindre: Bedre søvn, bedre form og en bedre dag i morgen.

Det er også lurt å alliere seg med gode venner eller familie. Fortell noen du stoler på at du sliter, og snakk ut om det. Det er lettere å drikke mindre hvis de rundt deg vet at det kanskje har blitt litt for mye, litt for ofte i det siste. Gjør heller noe hyggelig sammen som ikke inkluderer alkohol.

Her får du hjelp!

Det finnes også annen type hjelp. Snakk med fastlegen din, ring RUStelefonen eller snakk med helsesøster. De kan gi deg gode råd, de har taushetsplikt, og de kan også finne hjelpetilbud som passer hvis du har behov for det.

Hvor mye er for mye? Les mer om grenser for risikofylt og skadelig alkoholbruk  her