Av og Til

Råd for å ta kontrollen

Er du usikker på om ditt eget alkoholforbruk er greit? Her er noen tegn på at du drikker litt for mye, og råd for hvordan du kan ta kontrollen over situasjonen.

Ofte er det ikke så lett å innrømme at man kanskje drikker litt mye. Vi mennesker er også gode på å fornekte eller fortrenge, hvis vi ønsker at noe ikke er tilfelle.

Noen tegn på at du kanskje drikker litt for mye:

  • Du har begynt å drikke mer for å merke virkingen.
  • Du drikker oftere eller mer enn de rundt deg.
  • Du oppsøker situasjoner der det er naturlig å drikke alkohol.
  • Du synes det er vanskelig å stoppe når du først har begynt.
  • Du synes det er vanskelig å slappe av og sove uten et glass eller to.
  • Du har fått kommentarer fra andre på drikkingen din.

Les også: Livskriser og alkohol

 Råd for å ta kontroll over drikkingen:

  • Få oversikt over hvor mye og hvordan du drikker.
  • Følg hverdagsrutiner som å legge deg og stå opp til faste tider. Ha rutiner for å være i fysisk aktivitet.
  • Vanskelig å si nei? Vær sosial uten alkohol og unngå drikkesituasjoner i perioder du føler deg sårbar.
  • Tenk på om og hvor mye du vil drikke, før du skal i sosialt lag.
  • Ikke belønn eller trøst deg selv med alkohol. Reflekter over hvilke ting som får deg til å føle deg bra.
  • Bestem deg for noen rammer, for eksempel at du vil ha flere kvelder uten alkohol enn med, eller prøv en «hvit måned».
  • Allier deg med noen, det er alltid godt å ha noen å støtte seg på når man skal legge om vaner.

Fortell noen du stoler på at du sliter, og snakk ut om det. Det er lettere å drikke mindre hvis de rundt deg vet at det kanskje har blitt litt for mye, litt for ofte i det siste. Gjør heller noe hyggelig sammen som ikke inkluderer alkohol.

Det finnes hjelp!

Det finnes også annen type hjelp. Snakk med fastlegen din, eller ring RUStelefonen. De kan gi deg gode råd, de har taushetsplikt, og de kan også finne hjelpetilbud som passer hvis du har behov for det.