Av og Til

Kunsten å legge til

Det er en kunst å legge til. Hold deg edru til rors så minsker sjansen for at du dummer deg ut. I tillegg har du utvist godt sjøvett ved å være klar i hodet ute på fjorden eller innsjøen.

At det er pinlig å bomme på båtplassen eller kjøre inn i brygga, er ikke det verste som kan skje. Det er mange situasjoner som krever at båtfører er oppmerksom og rask i reaksjonen. Man skal forholde seg til kart, merking, drivved, kryssende trafikk, ferger, små kajakker og andre sjøfarende. I tillegg kan det oppstå uforutsette utfordringer av teknisk art. Motoren kan koke, eller man kan få tau i propellen.

Å lese kart og merking og å håndtere uforutsette tekniske utfordringer er krevende nok i seg selv når man er ute på tur. Legg til en «litt hvitvin til rekene»-promille og det blir enda litt mer krevende. Legg til kveldsmørke og «noen øl til grillmaten»-promille og utfordringene kan bli for store, sier Kari Randen, daglig leder i  AV-OG-TIL.

Små marginer
Det er som regel ikke enkeltstående faktorer som forklarer ulykker eller ulykkenes alvorlige utfall. Det kan være små marginer som spiller inn. Selv om det er noen andre enn deg selv som er grunnen til at en situasjon oppstår, må du likevel håndtere den på en best mulig måte. Promille vil snu de fleste marginer i negativ retning og bidra til at hendelsesforløpet forverres.

Promille gjør ikke forskjell på amatør og sjøulk. Alle blir dårligere båtførere med promille. Godt sjøvett og godt alkovett henger sammen, sier Randen, som håper styrepilsen er arkivert og at ankerdrammen tas når turen er avsluttet.

En kunstner
Man kan si mye om vår mann (bildet), men at hans velutviklede metode for å legge til krever et klart hode, er udiskutabelt. Vi kaller det kunst. Ta en titt på videoen.

Litt av en kunst from AV-OG-TIL on Vimeo.

Filmen er levert av Melvær & Lien. Hovedrollen spilles av Jo Gill Næss. Musikken er fra en remix laget av artisten Suonho.

Filmen ble en viral hit og gikk verden rundt da den ble lansert ved sankthanstider i 2015. Båtfolk og landkrabber elsket filmen. Enten de så seg selv i den, eller noen de kjente. Den første uka hadde filmen 8 millioner visninger (Facebook, YouTube og Vimeo). Per mai 2016 har filmen oppnådd over 32 millioner visninger. Sommeren 2016 lanserer vi en oppfølgerfilm.