Av og Til

Gratulerer med eldredagen!

– Dagens eldre er sprekere enn noen gang tidligere. Godt alkovett vil bidra til god helse og gode relasjoner også i alderdommen, sier Kari Randen, daglig leder i AV-OG-TIL.

Lørdag 1. oktober markeres FNs eldredag, og eldre lever stadig lenger. Det betyr også at pensjonstilværelsen blir lenger, og at eldre får mer tid til å feriere og nyte livet.

– Dagens pensjonister fortjener absolutt å nyte livet etter å ha avsluttet en lang yrkeskarriere. Likevel er det også eldre som sliter med alkohol, og det er trist, sier Randen.

Drikkekulturen i Norge har endret seg de siste tiårene. Beruselse og fyll er vanligst blant de yngre, mens jevnlig hverdagsdrikking er vanligere blant de eldre. Ser man bort fra de yngre voksne som drikker absolutt mest, så er alkoholforbruket høyest i gruppen 50 til 70 år.

– Kroppen forandrer seg

Randen sier at hun opplever at eldre i stor grad viser godt alkovett. Men mange er kanskje ikke klar over at det er flere grunner til å være forsiktig med alkohol når man blir eldre.

Kroppen forandrer seg gjennom livet, og en eldre kropp håndterer dessverre ofte alkoholen dårligere enn en yngre. Man får blant annet gradvis mindre muskelmasse å fordele alkoholen på, og leveren bruker også lengre tid å bryte ned alkoholen. Man blir raskere beruset enn man ville blitt av samme mengde alkohol da man var yngre, og promillen sitter i lenger, forklarer Randen.

Eldre drikker gjerne ikke så veldig mye ved hver anledning. Samtidig er hverdagsdrikkingen mest utbredt blant de godt voksne, og flere kan nok bli overrasket over hvor lite som faktisk skal til før summen av de daglige glassene medfører helserisiko. Hvor stor innvirkning alkohol har på helsen, henger sammen med hvor mye som drikkes, sier hun.

– Viktig å snakke om problemene

Randen sier det er viktig at vi som står rundt tør å spørre dersom vi kjenner mennesker som sliter med et høyt alkoholforbruk.

– Spør gjerne åpne spørsmål om hvorfor personen drikker mye, vis at du bryr deg og er det for vedkommende. I tillegg kan det hjelpe å invitere med ut på aktiviteter som ikke involverer alkohol. På den måten blir det lettere å være sosial uten alkohol. Til sist er det viktig å søke råd og hjelp fra profesjonelle. Å snakke med fastlegen kan være et godt sted å starte, sier Randen.